Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Klein houden Schiphol maakt tickets duurder

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 229 
|
 telegraaf.nl - 10-01-2020 
Schiphol_klimaatactie_191214_HvS_1834.JPG

Door PAUL ELDERING

DEN HAAG - Een beheerste groei van Schiphol van 1,5% per jaar is noodzakelijk om te kunnen concurreren met andere grote luchthavens in en om Europa en banen te beschermen.
Dat schrijft het ministerie van infrastructuur vrijdag aan de Tweede Kamer op basis van drie nieuwe rapporten van Decisio en SEO Economisch Onderzoek.

De directe werkgelegenheid op Schiphol is afgelopen vijf jaar 6% toegenomen tot 68.000, indirect is die iets gedaald tot 45.000. De toegevoegde waarde aan de Nederlandse economie is 15% gestegen tot ruim tien miljard euro. Dat is 1,3% van het bruto binnenlands product.

Doorslaggevend
,,Als zelfstandige banenmotor misschien niet doorslaggevend, maar wel belangrijk voor luchtverbindingen, KLM-netwerk, toerisme en vestiging van internationale bedrijven in Nederland”, luidt de conclusie van de studies.

Een beheerste groei van Schiphol blijft noodzakelijk, aldus studies.
Van alle banen op Schiphol komt 46% voor rekening van de luchtvaart, 19% is grondafhandeling, 8% beveiliging, 7% horeca en detailhandel, 5% verkeersleiding en vliegveld zelf, 5% douane, 2% onderhoud, 1% ov/taxi en 7% overig.

Het aantal vluchten op Schiphol is sinds 2013 17% gegroeid met 35% meer reizigers. Nu blijft de luchthaven door politiek-maatschappelijke weerstand steken op 500.000 starts en landingen en 72 miljoen passagiers.

Vliegtickets
Een aanhoudende groeistop zal de vliegtickets volgens het SEO onderzoek fors duurder gaan maken, terwijl de KLM-groep het hier steeds moeilijker gaat krijgen. ,,Dan dreigt het hele netwerk van Schiphol te imploderen”, waarschuwt luchtvaartkenner Anne Cor Groeneveld.

Ook voorzitter Frank Allard van brancheclub Barin vreest ‘zware consequenties’, als Schiphol niet verder mag groeien. Volgens topman Dick Benschop moet de regering snel leveren wat wordt beloofd, inclusief de opening van Lelystad Airport als overloop, zegt hij.

ANVR-baas Frank Oostdam stelde gisteren tijdens de nieuwjaarsreceptie vast dat de Nederlandse zakenreizigers en toeristen de hoogste prioriteit moeten krijgen. ,,Het is vreemd dat overstappende passagiers op Schiphol voorrang krijgen boven opstappers. Wij gaan samen met de ANWB een vuist maken om de politiek hiervan te overtuigen en de stem van de grote meerderheid te laten horen.”

Wereldsteden
SEO stelt vast dat het aantal rechtstreekse vliegbestemmingen op Schiphol nog altijd licht groeit. ,,Maar onder andere India, Zuid-Afrika en Japan blijven achter. Ook de intercontinentale wereldsteden moeten meer aandacht krijgen.”

Air France KLM heeft op de knooppunten Schiphol en Parijs Charles de Gaulle in 2019 volgens het SEO-rapport een gelijkwaardige ontwikkeling gerealiseerd. ,,Dat draagt bij aan onze welvaart.”

Decisio kan de exacte economische gevolgen van een blijvende groeistop op Schiphol moeilijk inschatten. ,,Dat is van vele factoren afhankelijk.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl - 10-01-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Klein maar fijn. Prima die duurdere tickets.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Schiphol is helaas al lang geen facilitair bedrijf meer in de gewone betekenis van het woord, maar een exorbitant verdienmodel geworden.
Concurreren met andere luchthavens............ het zou wat !
Het geld wat er mee binnen wordt geharkt, bereikt de maatschappij niet eens, het verdwijnt in de zakken van aandeelhouders en andere grootgraaiers.
De maatschappij (de inwoners) krijgen de exorbitante shit over zich heen, ONGEVRAAGD !
Wat de Schipholgroup ook zo goed beheerst, is het altijd waarschuwen / klagen voor donder en onheil indien de maatschappij terecht tegengas geeft.

Vervloekt Schiphol.

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Groei op Schiphol is niet nodig. Steun de ANVR. Die transferreizigers zijn echt niet meer nodig. Laat die voortaan ook ticketbelasting betalen (voor de landing en de start). Als die groep dan voortaan via Istanboel of Dubai wil vliegen: prima. Die vrijkomende stoelen en slots bieden groeiruimte die prima ingevuld wordt door de Nederlanders zelf. Meer dan 500.000 vliegbewegingen op Schiphol en 45.000 op Lelystad is echt niet nodig. En Rotterdam - dat vliegveld ligt echt extreem dicht bij woonwijken - kan beter dicht.

Geplaatst door anoniem1

Als klm ten onder zou gaan en Schiphol gaat naar de omvang van brussel,dan zouden de tickets hier een heel stuk goedkoper zijn.

Is nog waar ook.

Geplaatst door Frans S uit Heemstede

Met een beheerste groei van 1.5% per jaar zitten we over 10 jaar met ruim 580.000 en over 20 jaar met ruim 673.000 vluchten in onze maag.
Iedereen die dat beheerst noemt is niet goed bij zijn hoofd.