Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Klaver wil opening vliegveld Lelystad blokkeren

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 536 
|
 ad.nl 
HvS_Groen_links.jpg

Door Hanneke Keultjes

GroenLinks-leider Jesse Klaver komt in de laatste dagen voor de verkiezingen met een nieuw campagnepunt: hij wil er alles aan doen om te voorkomen dat vliegveld Lelystad open gaat. ,,We hebben gezien dat oppositievoeren helpt’’, zo verwijst Klaver naar de CO2-belasting die het kabinet nu gaat invoeren. ,,Dat sterkt ons erin dat we de opening kunnen tegenhouden.’’

Je kan niet zeggen dat mensen hun huis moeten verduurza­men en tegelijkertijd zeggen: by the way, er gaan ook meer vliegtui­gen opstijgen en landen
Jesse Klaver


In een interview met deze krant zegt de GroenLinks-leider dat de coalitie ‘een slecht verhaal’ heeft over het nieuwe vliegveld, dat vakantievluchten moet gaan overnemen van het overbelaste Schiphol. ,,Je kan niet zeggen dat mensen hun huis moeten verduurzamen en een elektrische auto moeten kopen, want dat is belangrijk om het klimaat te redden, en tegelijkertijd zeggen: by the way, er gaan ook meer vliegtuigen opstijgen en landen.’’

Klaver stelt dat GroenLinks de opening van het vliegveld in de Eerste Kamer niet zal steunen. Als de coalitie van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie na de verkiezingen van woensdag de meerderheid in de senaat – die wordt gekozen door de Provinciale Staten – kwijtraakt, heeft het steun van andere partijen nodig.

Van tafel
Als GroenLinks steun weigert, zo zegt Klaver, moet het kabinet aankloppen bij andere partijen. Volgens Klaver komen dan alleen rechtse partijen als Forum voor Democratie en de PVV daarvoor in aanmerking. ,,Ik geloof nooit dat de ChristenUnie en D66 (die al kritisch zijn op Lelystad Airport, red.) akkoord zullen gaan om dit met de steun van rechts dit vliegveld erdoor te duwen. Dan gaat het van tafel.’’

GroenLinks keek woensdag lijdzaam toe hoe het kabinet hun belangrijkste strijdpunt in de verkiezingscampagne voor de verkiezingen van 20 maart, de invoering van een CO2-belasting voor bedrijven, overnamovernam. Klaver zegt dat ‘supergoed’ te vinden. ,,Het kabinet komt – als een duveltje uit een doosje – een week vóór de verkiezingen met dit voorstel. Dan kun je alleen maar blij zijn.’’

In onderstaande video (redactie vlieghinder.nl. Te zien via onderstaande link naar het originele artikel) geeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uitleg over de toekomstige vliegroutes rondom Lelystad Airport.

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door M.

Minder vluchten is goed. Er zijn teveel vliegtuigen die over Heemskerk gaan, van 500m tot 12km hoogte. We zouden ze zograag uit de lucht willen trekken

Geplaatst door Annelie

@M; dat is juist verwoord. Je wilt ze uit de lucht trekken.

Geplaatst door Marc

Ik hoorde gisteravond bij Jinek dat 35% van alle vluchten binnen de 750km plaatsvinden??? Bizar!!! En met deze feiten investeren wij in een nieuw vliegveld om extra vluchten mogelijk te maken? Nog meer herrie en vervuiling voor de leefomgeving, terwijl de oplossing binnen handbereik ligt, nl reizen met de trein. Momenteel gaan er per dag 60 vluchten naar Londen, terwijl er een goede treinverbinding ligt. Een goed voorstel zou zijn om dergelijke vluchten te schrappen zo niet te verbieden. Het wordt tijd voor meer verantwoordelijkheden richting bewoners, dier en milieu. Treinreizen goedkoper maken versus duurder maken van de luchtvaart (accijns op kerosine, btw op vliegtickets). In een eerlijk speelveld worden alle problemen eenvoudig opgelost. Meer treinreizen betekent ook meer werkgelegenheid in deze branche, minder CO2 uitstoot, minder geluidshinder en tevens wordt reizen een stuk leuker door het comfort, de wisselende omgeving en vrijheid van verplaatsen in een trein tov een krappe ruimte hutjemutje naar de wolken staren.

Geplaatst door Michel

Gisteren bij Jinek en Pauw het gejengel van CDA,r Buma aan moeten horen en weer het bla bla bla sprookje dat shithol moet uitbreiden en Lelystad open.
Wat een bull..... Buma! Straks hoef je geen banen meer te creëren want dan zijn we toch wel ondergelopen en verzopen.

@marc

Je kan die vluchten wel schrappen en willen verbieden, maar wat komt er voor terug.......intercontinentale vluchten dus grotere en zwaardere herrie producerende klimaatslopers.
Laat dan maar lekker de prijsvechters met die ‘kleinere’ op shithol en Lelystad dicht, beter voor ons klimaat en gemoedsrust.
Beter is krimp, helaas een utopie.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Vakantie-vluchten (lees: prijsvechters) dienen zoveel mogelijk, al dan niet op vrijwillige basis naar Airport-Lelystad te verhuizen, omdat Schiphol aan de maximale hoeveelheid vliegbewegingen zit.
Vervolgens wordt er per 6 april van dit jaar, doodleuk wederom een prijsvechter naar Schiphol gehaald.
Prijsvechter Level zet 3 toestellen in.

Wederom wordt de bevolking besodemieterd door de Nederlandse luchtvaartmaffia.
Mijn inziens had Groen Links veel eerder aan de politieke noodstop dienen te trekken, sommige zouden zeggen: beter laat dan nooit, maar we zullen zien.
Ik hoop dat de mensen, vooral in de provincies waar de luchtvaartsector zijn slopende bedrijfsvoering uitoefent, verstandig stemmen!



Geplaatst door Jaap

Hoe meer ruimte er voor vluchten op Schiphol vrijkomt, of dat nou komt door verplaatsing naar Lelystad of door groei na 2020, hoe meer prijsvechters er als vliegen op de stroop op afkomen. En de KLM vist achter het net, tenzij de KLM alle vrijkomende slots weet te bemachtigen, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Schiphol op slot houden, Lelystad niet open doen en eerst kijken wat er dan gebeurt.

Geplaatst door Peter

Klm is nog veel fouter dan al die prijsvechters. Oprotten, gewoon krimpen met het aantal vluchten, ik heb geen zin meer om als zeer hardwerkende Nederlander minimaal duizenden euro’s subsidie per jaar op te moeten hoesten voor het criminele Schiphol en de KLM en tegelijk alleen maar herrie, vervuiling en massatoerisme voor terug krijgen.

Geplaatst door Alex

VOS: Level neemt de vluchten over van Vueling. Zijn dochterbedrijven van dezelfde groep (British Airways - Iberia). De ene prijsvechter vervangt de andere. Vueling gaat minder op Schiphol vliegen. Europese regels bepalen dat slots tussen dochterbedrijven uitgewisseld mogen worden.

Geplaatst door jan Griese

@Marc: GOED VERHAAL VAN JE ! en @Michel: Die Buma, CDA leert het echt nooit. Jaren achterelkaar regelden ze de Normophogingen in de achterkamertjes ,..! (Balkenende, en zeker Eurlings, vreselijk !) @M, VOS. wilt u zich aub realiseren, dat Groen links onze trouwste bondgenoot is? Maar destijds met hun 4 zetels lukte dat natuurlijk niet. Nu kan dat wel ! En woordvoerster Suzanne Kröger doet het in het Schipholdossier ec ht voortreffelijk ! Ze heeft dan ook een zeer goed ingevoerde medewerker !
Marc: ad 1)"maar wat komt er voor terug.......intercontinentale vluchten dus grotere en zwaardere herrie producerende klimaatslopers. Daar heb je macht voor nodig, en die Macht is echt aan het toenemen. Ministerie liet Motivaction onderzoek verrichten in HEEL NEDERLAND: Uitslag: 52 % v/d Nederlanders wil GEEN groei meer . Dat komt ook nu mede door de dreiging v/d Klimaatcrisis.. En Jesse stelt het goed: wat heb je aan een stel banen op Lelystad etc, als je de toeristenindustrie op de hele Veluwe naar de filistijnen helpt. EN HET WELZIJN VAN VELE BEWONERS AANTAST Mij favoriete natuurgebied: Nat Park Hoge Veluwe, Stilte gebied bij uitstek, waar ze een Lelystadroute overheen willen leggen? Bezopen !
ad 2) Laat dan maar lekker de prijsvechters met die ‘kleinere’ op shithol en Lelystad dicht, beter voor ons klimaat en gemoedsrust. Ben ik het helemaal NIET mee eens ! @ JAAP verwoord mijn mening het beste. EERST MAAR EENS AL DIE GEBROKEN BELOFTEN NAKOMEN
GOED WEEKEND MENSEN