Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Klachtenregen Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1524 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Door Frans van der Berg

SCHIPHOL - Het aantal omwonenden dat klachten indient over Schiphol is opnieuw toegenomen en wel met 35 procent. Vooral uit de IJmond, Haarlemmermeer en Leidse regio kwamen veel klachten.

Uit de cijfers van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) blijkt dat in de maanden november, december en januari 3399 bewoners aan de bel trokken. Een jaar eerder waren dat er nog 2508.

Opvallend is de klachtenstroom uit Heiloo en Castricum. In Heiloo steeg het aantal klagende bewoners van 70 naar 138, die 3044 klachten indienden. In Castricum dienden 79 bewoners (57 een jaar eerder) 832 klachten in. Overigens zitten in Egmond Binnen twaalf veelklagers, want daar kwamen 6487 klachten vandaan.

Maar bij BAS wordt vooral naar het aantal bewoners gekeken. „Hoewel de Polderbaan minder is ingezet voor landend verkeer neemt het aantal melders in plaatsen als Heiloo en Castricum fors toe. Ook hebben verschillende bewoners hun bezorgdheid geuit over de toekomstplannen van Schiphol”, schrijft manager Sandro Broeke in zijn kwartaalverslag, dat hij ook naar Schiphol, de luchtverkeersleiding en Omgevingsraad Schiphol heeft gestuurd.

De algemene stijging is opvallend omdat er slechts drie dagen aangepast baangebruik was vanwege sneeuwval. Grootschalig onderhoud aan startbanen was er niet, al waren de Kaag- en Polderbaan wel enkele nachten buiten gebruik vanwege werkzaamheden. In vergelijking met een jaar eerder jaar kwam de wind vaker uit oostelijke en noordwestelijke richting.

Die combinatie van nachtelijk werk en de windrichting had in het eerste kwartaal tot gevolg dat de Kaagbaan in noordelijke richting werd ingezet voor nachtelijke starts. Deze baanrichting wordt zelden gebruikt en de luchtverkeersleiding wil dat ook zoveel mogelijk voorkomen. Het gevolg was die nachten helder: toestellen die in de nacht laag over Amstelveen kwamen.

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door klaar

De nieuwe software die de luchtverkeersleiding nu inzet leidt ertoe dat op efficiëntere wijze luchtverkeer afgehandeld kan worden.
Zo lees ik in steeds meer media.
Dus meer vliegtuigen starten en landen.
Ik woon in Oegstgeest en merk de effecten van deze nieuwe software.
Landende vliegtuigen richting Kaagbaan denderen nu dus STANDAARD op 625 m hoogte met een enorm kabaal over ons huis.
Wanneer houdt deze waanzin een keer op.
Het wordt alleen maar erger.
Elke Dag Weer

Geplaatst door anoniem1

Ook hier gevolgen van de nieuwe software.
Veel meer overlast dan voorheen bij hetzelfde baangebruik. Men vliegt veel meer over bebouwd gebied en ook veel lager.Is onhoudbaar laatste paar dagen,walgelijk.

Geplaatst door anoniem1

Verkeer waaiert steeds wijder uit. Steeds verder van Schiphol tientallen kilometers op 1000 meter hoogte,vandaag ook veel over Utrecht zelf,was voorheen nooit het geval.

Geplaatst door Marc

Elke dag komen er honderden vliegtuigen laag over mijn woning (Almere Buiten, vanuit het oostvaarders gebied), terwijl er naast de gemeente enorme gebieden grasland ligt met louter en alleen windmolens en boven Almere het enorme Markermeer. Ik heb aan BAS meerdere malen gevraagd waarom men deze enorme onbewoonde gebieden niet gebruikt als luchtruim, maar je raad het al: Je krijg een nietszeggend - algemeen - antwoord. "Dit te maken heeft met de aanvliegroute 'De Artip lijn' ." Duh!!! Alsof ik dit niet wist?!? Wellicht wordt het eens tijd om ons serieus te nemen en balans met de omgeving te creëren?

Geplaatst door anoniem1

Bas heeft nooit een goed antwoord en Schiphol heeft ook nooit een goede reden.
Nu aalsmeerbaan weer hoofd landingsbaan, vanwege regen en noordwesten wind volgens website bas. Maar er is nu helemaal geen regen nu rondom Schiphol en er Heeft de hele dag deze wind gestaan en dat was gedurende de dag geen enkele belemmering.
En straks om 11 uur vlieg men ook gewoon weer op de kaagbaan. Als je bas er naar vraagt dan krijg je antwoord. Ja ligt aan de wind.

Die cda landingen die komen er nooit meer,wel veel meer overlast en nog langer en eerder voor de landing rondjes draaien op 1000 meter hoogte. Dan kan er weer 1 vliegtuig extra per uur landen,grote winst.

f them.

Geplaatst door Marc

Bericht van 28 april 2006 - 13jaar later staan we er helaas nog slechter voor. Lees de voorwaarden van groei, om te huilen. Wie heeft er gehandhaafd??? Juist, No Body!

"Schiphol mag van het kabinet verder groeien, mits de totale geluidsoverlast niet toeneemt, zo bleek vorige week. Gerda Roset begrijpt niet waarom mensen nog geloven in groei van het vliegverkeer. Volgens haar is de rek eruit." Lees verder...

https://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/Negatieve-gevolgen-groei-Schiphol-gigantisch

Geplaatst door Ed

@anoniem1, het is pas 22u45 en de kaagbaan is alweer open ;o) Vanaf 6:30 was het vandaag overigens raak (in Oegstgeest). Oja, en tussen 2-3 vannacht. En dat gaat zo alweer de hele week, en op een paar dagen na, de hele maand. Met al het mooie weer in april geen moment in de tuin kunnen zitten. Herrie met Pasen, herrie op 4 mei, behalve tussen 19u55 en 20u10 uit "respect", en herrie op 5 mei. Ook dat heet vrijheid, Komende week gaat de wind van richting veranderen en krijgen anderen de shit. Het aantal klachten neemt toe, het aantal melders neemt toe, maar ik heb niet het idee dat het ook maar iets uit maakt. Het aantal passerende vliegtuigen per etmaal is zelfs fors hoger dan vorig jaar. En toch blijf ik melden, al is het maar omdat ik dan tegen mezelf kan zeggen dat ik er alles aan gedaan heb.

Geplaatst door JeeWee

@ Ed
Om dezelfde reden blijf ook ik melden bij BAS, en baal van al die mensen die om me heen blijven zeggen dat ze het ook waardeloos vinden hier in de regio, maar dat melden toch geen zin heeft. Vaak weten ze de weg niet eens hoe ze hun klacht kwijt kunnen!

Geplaatst door anoniem1

Ben ook weer gaan melden,overlast is veel groter.
Men vliegt ook anders,vliegtuigen maken op een of andere manier veel meer lawaai dan voorheen,misschien heeft iets met kleppen te maken. Je kan het ook zien op kaartje met vliegpatronen. Heel erg hoekig allemaal met scherpe bochten en strakke lijnen over bewoond gebied,daar waar men voorheen nog keurig en vloeiend een bochtje draaide over de weilanden.
Afgelopen 2 jaar was er hier relatief weinig overlast,zelfs bij de "verkeerde" windrichting. Nu vliegt men weer net zo belabbert als 3 jaar geleden toen het ook heel erg was.

Zal allemaal wel voorbereiding zijn op groei Schiphol. Capaciteit uitbreiden en aan veiligheid voldoen voordat groei mag. Nog eerder voor de daadwerkelijke landing laag vliegen en dan ook nog lager,en op manier die veel meer lawaai geeft.

Preferentieel baangebruik is ook volledig aan gort. Snap wel dat dat voor sommige omwonenden een verademing is dus daar over klagen voelt een beetje naar. Hier geeft het meer overlast, is ook niet volgens de afspraken en het verwachtings patroon dat gegeven word.

Het is de manier van vliegen waarbij veel winst is te halen tijdens de landing,maar men gaat juist de tegenovergestelde richting uit,de richting van meer overlast want de capaciteit moet omhoog.

Straks groei want veel geluidswinst en veel minder overlast. Flikker toch een eind op met die leugens.

Geplaatst door anoniem1

Milieu defensie heeft rechtzaak voor schone lucht verloren.
Rechtbank vind dat maatschappelijke en economische belangen ook moeten meewegen.

Dacht dat rechtbank alleen maar toetste aan de wet. Als andere belangen zwaarder wegen,leg dat dan vast in de wet. Dan hoeft de rechtbank niet op de stoel van de politiek te gaan zitten om deze afwegingen te maken.

Straks word geluidsruimte Schiphol wettelijk vastgelegd. Schiphol overtreed vervolgens de normen en er word een rechtzaak aangespannen. En dan zegt rechtbank, ja andere belangen spelen ook een rol dus u krijgt geen gelijk. Beetje vreemd verhaal maar zal wel iets niet goed begrijpen.

Geplaatst door Annelie

Alles van waarde is weerloos

Geplaatst door Alex

@anoniem1: Milieudefensie eiste dat de advieswaarden voor luchtkwaliteit van de WHO (World Health Organization) gehanteerd zouden worden. Die waarden zijn echter geen deel van de wet of internationale afspraken. De rechtbank heeft geoordeeld dat de in de EU vastgelegde richtlijnen bindend zijn. Die richtlijnen hebben namelijk wel wetgevende kracht. Deze rechter toetste dus keurig of Nederland zich aan de wet houdt. En ja, de Europese richtlijnen houden ongetwijfeld rekening met meer belangen dan alleen de volksgezondheid.

Geplaatst door Ria

Vandaag 12 mei elke minuut laagvlieger verkeer. Enorme herrie. Wat is er aan de hand.

Geplaatst door anoniem1

Dan voor de uitleg alex,ik dacht dat er een gerede grond was voor de rechtzaak gezien het hoger beroep maar blijkbaar was dat dan toch niet het geval.

Ook 2e kwartaal gaat record aan klachten geven,dat kan je nu al zien aankomen. Vorig jaar was aantal klagers ook al iets van 30% gestegen,komt weer 30% bij. Laatste 3 jaar is aantal klagers verubbeld. Allemaal dankzij de gigantische geluidswinst die Schiphol heeft geboekt.

Geplaatst door anoniem1

Schiphol mag groeien als de overlast af zou nemen,dat was de afspraak.
Er is werkelijk niemand in Nederland die kan beweren dat de overlast is afgelopen. De overlast is enorm toegenomen. Dus absoluut geen groei Schiphol.

Geplaatst door anoniem1

Boven breukelen zit men al op 850 meter hoogte. Vervolgens is het nog meer dan 40km naar Schiphol. Allemaal met gas bij om hoogte te houden. Over prachtige nieuwe en zeer grote woonwijk leidsche rijn.
Dit is de toekomst van de lvnl. steeds eerder vliegen op een kruishoogte van 850 meter want dat is makkelijker en kan capaciteit omhoog terwijl men toch klm voorrang kan geven.

En dan die laagvliegroutes lelystad,1850 meter. Die in de randstad zijn half zo hoog en net zo lang en daar hoor je niemand over terwijl er veel meer mensen wonen? opportunisme ten top.
walgelijk.

Geplaatst door M. Bank

Al twee weken lang komt er extreem veel vliegverkeer boven het Groene hart (Gouda) voor. Het komt van twee kanten om met een wijde bocht de landing in te zetten richting Schiphol. Erg irritant en zeer onrustig

Geplaatst door Henk

Sinds 22-3-2017 vliegen met steeds hogere frequentie grote aantallen vliegtuigen op 800 meter over ons huis. Veelal maken ze ook een bocht waardoor er een gierend geluid ontstaat. En het over Haastrecht naar Reeuwijk vliegt. Dit kan allemaal terwijl we in een stiltegebied wonen!!! Waar voor bewoners en kleine ondernemers (boeren) strenge wet en regelgeving geldt.
Maar natuurlijk niet voor het ASOCIALE SCHIPHOL!!!!



Geplaatst door Marc

Beste mensen, blijf klagen bij het bewoners aanspreekpunt van Schiphol, BAS, https://www.bezoekbas.nl/. Het is een eenvoudige manier om ons ongenoegen en woede te uitten. Hoe meer klachten hoe sterker wij staan. Indien je een vraag wilt indienen, zorg dan dat je deze netjes formuleert, anders krijg je geen antwoord, sterker nog, wordt je mailadres als spam gemarkeerd.

Opm.
1. Laat de website standaard open staan op je smartphone, zodat je in een aantal sec je klacht kan indienen.
2. Wil je exact weten hoeveel vliegtuigen op welke hoogte over jouw dorp, stad of wijk vliegt? Kijk dan op http://streams.vlieghinder.nl .

Geplaatst door Frans S.

Marc heeft gelijk , we moeten blijven klagen. Zelf vul ik bij klachten alleen de dingen in die moeten,de optionele dingen vul ik nooit in ,daar klik ik snel door heen. Alleen slaap gestoord vul ik wel in,