Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Klachtenregen over afwijkende nachtvluchten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 232 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - nachtvluchten die een afwijkende route namen over Amsterdam en Amstelveen hebben het afgelopen jaar geleid tot een storm van klachten. Specifiek over de zwaar beladen jumbo’s 747-400.

Dat ziet Sandro Broeke als een van de verklaringen voor de gestegen klachtenstroom over Schiphol. Broeke is manager van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol. Voor het tweede opeenvolgende jaar is het aantal mensen dat een klacht indiende fors toegenomen. Van 8450 naar 11.365 vorig jaar. Werkzaamheden in het voorjaar aan de Polderbaan en een spoedreparatie van tien dagen aan een taxibaan naar de Polderbaan zijn de hoofdoorzaak.

In de nacht worden in principe alleen de Polderbaan en Kaagbaan gebruikt. „Bij werkzaamheden wordt toestemming gevraagd om de Zwanenburgbaan te gebruiken. Nu was er acuut een probleem. Maar voor je die toestemming hebt van het ministerie, ben je weken verder. De enige baan waar naar kon worden uitgeweken was de Kaagbaan. Daar mag je ook naar het noorden starten. Alleen gaan de vliegtuigen in de late avond en nacht dan over de dichtbebouwde delen van Amsterdam en Amstelveen. Daarbij zagen we dat de klachtenpieken zaten bij de starts van de jumbo’s 747-400”, aldus Broeke. Ook het nachtelijk uitvliegen vanaf de Zwanenburgbaan is een probleem.

Overigens nam ook onder de andere startbanen het aantal klachten toe. Ook kwamen er veel nieuwe klachten uit het oosten van het land, het noorden en Zeeland.

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wobbe


Geplaatst door Wobbe

Dit alles en nog veel meer is te lezen in het jaarverslag van Bas over 2018, dat zojuist is verschenen. Opgeleukt met veel statistiekjes en plaatjes.

Geplaatst door sara

Vandaag aan de Bas gevraagd of ze niet een soort ''nachtvlucht verklaring'' kunnen uitgeven voor werkgevers van werknemers die slaapverstoring hebben gehad. Aangezien de Motor van de economie voor gaat. Vandaag is uw werknemer 30 % alert vergeef haar/hem, wij compenseren, 10% per nacht vlucht. Bij 10 Nachtvluchten, compenseert Schiphol de hele werk werkdag en bieden wij uw werknemer in een stilte gebied een slaapplaats aan.

Het moeilijkste van nu vind ik dat er een soort getracht wordt om mensen ''beter'' te informeren. We hebben een brief gekregen omtrent de aankomende werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan. Allemaal informatie. Maar geen enkele garantie, in deze z.g. transparantie. Ik zou willen dat er zou staan, op basis van onze verwachtingen zal er twee nachten gevlogen worden op de XXX baan indien we over de grens gaan door weersomstandigheden nemen wij maatregelen, zoals het annuleren van vluchten.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Zodra er een reden is om de vervloekte Polderbaan niet te gebruiken, schreeuwt half Amsterdam 'moord en brand' .
Kun je nagaan wat die vervloekte, illegaal aangelegde start/landingsbaan veroorzaakt in het gebied Castricum / Uitgeest !
Maar ja, daar woont enkel vee.
Wij worden s'nachts ook wakker van die klere Jumbo-747-400 bakken.
Klachten indienen bij vriendje Bas, heeft helaas geen ene malle moer effect, waarschijnlijk vanwege het feit dat men denkt dat er enkel vee graast.
Ergo: je word getrakteerd op extra nachtvluchten van 'blijvende tijdelijke aard'.
Schiphol mag wat mij betreft in de klei verzuipen.


Stem partij voor de dieren, halveer Schiphol !



Geplaatst door Sara

Inderdaad. Er is maar een oplossing... MINDER vliegtuigen.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.