Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Klachten over Maastricht Aachen Airport ruim verdubbeld in eerste helft 2019

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 411 
|
 limburger.nl - 26-09-2019 
tb_leefomgeving_castricum_Korendijk.jpg

Hoewel er in de eerste helft van dit jaar iets minder werd gevlogen vanaf Maastricht Aachen Airport (MAA), is het aantal klachten ruim verdubbeld. Het aantal klagers nam ook flink toe.
Dat meldt het Klachten Informatie Centrum Luchtverkeer (KICL). Er vonden in de eerste zes maanden van dit jaar weliswaar duizend starts en landingen minder plaats dan een jaar eerder, maar het aantal zware toestellen nam met een derde toe. Het aantal klachten groeide explosief, van 12.000 in de eerste helft van 2018 naar 30.000 in dezelfde periode dit jaar.

Meldingen

Naarmate de zomer naderde, steeg het aantal klagers over hinder. Het totale aantal melders steeg van 700 naar 1.100. Een groepje van 94 omwonenden was in april, mei en juni verantwoordelijk voor driekwart van de klachten. Eén inwoner van Meerssen maakte 907 keer een melding van hinderlijk vliegverkeer. Van de ruim 18.000 klachten in het afgelopen kwartaal kwam 38 procent uit Meerssen. Saskia Everts, die namens de omwonenden lid is van de Commissie Regionaal Overleg Maastricht Aachen Airport, vindt dat mensen die veel melden, niet moeten worden geridiculiseerd, maar serieus moeten worden genomen. „Als je iedere ochtend om 6 uur wakker schrikt, is het logisch dat je negentig keer in een kwartaal klaagt, en het is knap dat je dat volhoudt.”

Fons Latour van MAA vindt de interpretatie van Evert zeer eenzijdig: „De luchthaven wil eerst weten wat precies de klachten van die veelklagers zijn. Dat staat niet in de rapportage.”

Lastig

Voor burgers is het vaak lastig te zien waar een overvliegend toestel vandaan komt of naartoe gaat. Uit een analyse van de eerste helft van het jaar blijkt dat liefst 7326 keer melding werd gemaakt van overlast door vliegtuigen die niet vanaf MAA zijn gestart of daar zijn geland, en die ook niet op Luik-Bierset, de AWACS-basis in Geilenkirchen of vliegveld Weeze vlogen. In 80 procent van de meldingen ging het om vliegtuigen overdag en in 20 procent ‘s nachts.

Volgens KICL wordt vaak geklaagd over kisten van vrachtvervoerders FedEx en UPS die een basis hebben op de luchthaven Keulen-Bonn. Ze vliegen met zwaarbeladen toestellen over Limburg naar de VS. Zelfs op drie kilometer hoogte zijn die kisten goed te horen. Dat geldt ook voor vluchten naar en vanuit Brussel en Düsseldorf. Overdag komen ook veel vliegtuigen voor Eindhoven door het Limburgse luchtruim.

Bekijk bericht op "limburger.nl - 26-09-2019"

Reacties op dit bericht