Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kiss & ride bij Schiphol gaat mogelijk geld kosten

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1091 
|
 NOS 
Schiphol_Kiss_Goodbye_hvs.JPG

Iemand met de auto vlak bij de terminal op Schiphol afzetten of ophalen gaat misschien geld kosten. Dat bevestigt Schiphol na een bericht in De Telegraaf. Nu is de zogeheten 'kiss & ride' nog gratis.

"De optie om met de auto te komen blijft gewoon, maar daar komt mogelijk een vergoeding tegenover te staan", zegt een woordvoerder van de luchthaven. Hoeveel het gaat kosten, en wanneer de tarieven ingaan, is nog niet duidelijk. De luchthaven onderzoekt het plan. "Het is nog de vraag of we dit echt gaan doen."

Schiphol overweegt de maatregel om zo milieuvervuiling terug te dringen en de passagiersstromen van en naar de luchthaven beter te reguleren. Betaald halen en brengen kan ertoe leiden dat mensen vaker met het openbaar vervoer komen.

Op auto aangewezen


Bert van Wee, hoogleraar transport en logistiek, verwacht dat mensen die voor de gezelligheid iemand afzetten wel zullen overwegen de trein te pakken.

Maar niet iedereen gaat met het openbaar vervoer als er voor een kiss & ride betaald moet worden. Er zijn veel mensen die op het platteland wonen en geen goede verbinding met het openbaar vervoer hebben. "Die zijn vaak op de auto aangewezen", zegt Van Wee.

Schiphol overweegt het beprijzen voor kiss & ride naar eigen zeggen dus ook omdat het de luchtkwaliteit wil verbeteren. Bert van Wee, hoogleraar transport en logistiek, begrijp dat wel. "De luchtvaart staat in toenemende mate onder druk omdat het zo vervuilend is."

Het beprijzen van de kiss & ride zal "wel iets schelen", zegt Van Wee. "Halen en brengen leidt tot heel veel autokilometers." Maar het liefst ziet hij dat er een belasting komt op kerosine en vliegtickets; daar hoeft nu geen btw over te worden betaald. Daar gaat Schiphol uiteindelijk niet over. "Dat moeten overheden en de KLM's van deze wereld doen."

'Parkeren niet duurder'


Schiphol lijkt de parkeertarieven overigens niet op te willen schroeven. "Parkeertarieven zijn in het verleden al omhoog gegaan, parkeren is al wel redelijk aan de prijs", zegt de woordvoeder van Schiphol tegen de NOS.

Cijfers


Schiphol had 68,5 miljoen reizigers in 2017.
Van de 21 miljoen mensen die hun vliegreis vanaf Schiphol startten...
kwam 42,9 procent met de trein naar de luchthaven.
werd 22,7 procent weggebracht met de auto.
kwam 13,4 procent met de taxi.
parkeerde 11,2 procent de auto.
kwam 6,3 procent met een hotelbus, groepsbus of taxibusje.
kwam 3,4 procent op een andere manier naar de luchthaven.

Bron: Royal Schiphol Group

Bekijk bericht op "NOS"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

Schiphol oogst alom hoongelach met dit ideetje: De Westkrant noemt het een gigantische publicitaire blunder. “De beleidsmakers op Schiphol moeten zich dringend laten nakijken. De kerosinedampen hebben hun denkvermogen ernstig aangetast.”

“De auto is een notoire milieuvervuiler”, legt de Speld de directeur van Schiphol, Dick Benschop in de mond. “We willen mensen daarom aanmoedigen om niet meer op die manier te reizen.

“Opstijgen één A380 per dag vervuilender dan ál die kiss and rides bij elkaar,” aldus één van de lezersbrieven in de Volkskrant (omlaag scrollen naar 18 juli)

“We doen het juist om klantvriendelijk te zijn,” verklaart de luchthaven tegen RTL-nieuws.

Autobahn spuugt z’n gal en noemt Schiphol “het meest gehate bedrijf van Nederland” en “een stelletje afzetters”

Affijn, Schiphol heeft z’n laatste beetje krediet wel verspeeld.

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

Net zo idioot als de alcoholist die geen rumbonen meer eet omdat het slecht is voor zijn lever.