Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Keiharde strijd binnen KLM

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1394 
|
 NHD 
me_vliegtuig_IMG_2023.jpg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Dat er met het ontslag van Camiel Eurlings als directeur van KLM een andere wind zou gaan waaien was geen verrassing. Maar het spel wordt onverwacht hard gespeeld met gedwongen ontslagen bij Martinair, het schrappen van vluchten bij KLM, het later afnemen van nieuwe toestellen en het dreigen met een krimpscenario.

De nieuwe directeur Pieter Elbers laat duidelijk zijn tanden zien in de onderhandelingen met de negen vakbonden. KLM moet na drie jaar bezuinigen nu opnieuw voor 700 miljoen euro besparen. Het personeel moet 280 miljoen euro bijdragen door genoegen te nemen met geen salarisverhoging en harder te werken.

Een bezuiniging die volgens Elbers keihard nodig is om te kunnen overleven te midden van de concurrentie uit het Midden-Oosten en de prijsvechters in Europa.

Dreamliners

Bovendien staat KLM voor grote investeringen en daarvoor is nu niet genoeg geld. In de loop van dit komen de eerste van tien Dreamliners (Boeing 787). Ook moet binnenkort een beslissing worden genomen over de vervanging van de verouderde Fokkers 70.

,,We staan op een tweesprong: een cao-akoord sluiten of de consequenties nemen van de negatieve spiraal naar een kleinere KLM, met minder vliegtuigen en minder mensen. Dat is helaas de keiharde werkelijkheid waarin KLM zich bevindt'', benadrukt Elbers.

Nu afgelopen vrijdag geen akkoord is gesloten voert de directie het dreigement door en zijn vluchten geschrapt. De nieuwe lijndienst op Edmonton in Canada is vooralsnog met twee weken uitgesteld en enkele frequentieverhogingen gaan niet door. Wanneer de zomerdienstregeling niet uitgevoerd kan worden, gaat dat het bedrijf twee miljoen euro per week kosten. Daarnaast is besloten twee van de tien Dreamliners later af te nemen vanwege geldgebrek.

Eigen schuld

,,Maar KLM heeft dat probleem over zichzelf afgeroepen door in november een personeelsstop in te voeren. Ze namen alvast een voorschot op het aanpassen van onze rust- en werktijden en dachten met hetzelfde personeelsbestand meer te kunnen vliegen. Nu er nog geen akkoord ligt, kampen ze opeens met een tekort van 250 stewardessen en stewards. Ze hebben zichzelf die tijdsdruk opgelegd'', legt Chris van Elswijk van de vakbond VNC uit.

,,Door pas vanaf half februari serieus te onderhandelen is ons het mes op de keel gezet. Wij hebben echt meegedacht over een tijdelijke oplossing voor de zomer, maar wilden daar wel iets voor terugkrijgen. Vanuit de directie is dat tegengehouden. Een keihard neen. Het is duidelijk een principekwestie geworden.''

Zijn FNV-collega Zakaria Boufangacha meent ook dat het spel keihard wordt gespeeld. ,,Uiteindelijk hebben ze toch de vakbonden nodig, maar dan kan wel eens veel schade zijn aangericht. De directie moet haar hand niet overspelen. Door tijdelijk een oplossing te vinden voor de zomerproductie hadden ze tijd kunnen winnen voor een structurele aanpassing. Nu houden ze halsstarrig vast aan hun plan. Dat daardoor nu vluchten worden geschrapt is teleurstellend en gaat het bedrijf alleen maar geld kosten.''

Zin doordrijven

De pilotenbond VNV valt de cabinebonden bij. ,,De directie is zelf op de muziek vooruit gaan lopen door geen personeel aan te nemen. Dat de cabine zich niet onder druk laat zetten snap ik wel'', laat Steven Verhagen weten. Zijn eigen bond heeft ook nog steeds geen akkoord bereikt, maar is daar wel dichtbij.

De drie bonden van grondpersoneel zijn ook dichtbij een akkoord, maar de FNV is afgehaakt en dreigt met acties. Verschillende bonden verwijten elkaar niet genoeg bij te dragen aan de bezuinigingen. Ook binnen de ondernemingsraad is verdeeldheid. De directie wakkert die polarisatie alleen maar aan, stellen de vakbonden.

Geprobeerd wordt er volgende week alsnog uit te komen, maar de sfeer lijkt verziekt. ,,De vraag is of deze directie in staat is op basis van goede argumenten van andere partijen om hun plannen bij te stellen. Als ze slechts hun zin doordrijven en we alleen kunnen tekenen bij het kruisje, dan worden het nog lastige maanden'', vreest Verhagen.

Blauwe familie

KLM is één grote familie en die laat geen familieleden vallen. Dat was jarenlang het credo van toenmalig topman Peter Hartman. En dus werden tijdens de crisis van de afgelopen jaren geen personeelsleden ontslagen, maar elders aan het werk gezet. Zo hebben piloten met koffers lopen slepen of in de hangars gewerkt. Toen Martinair met de passagiersvluchten stopte, kregen de stewardessen een plek bij KLM, al was dat dan wel onderaan de ladder. Een besluit waarover nog rechtszaken lopen.

Ook zijn opvolger Camiel Eurlings hield aan dit familieprincipe vast, maar toen in november zijn opvolger Pieter Elbers met nieuwe bezuinigingen kwam, kon hij gedwongen ontslagen al niet meer uitsluiten. De familie bij elkaar houden was niet meer van deze tijd. Nu de overgebleven vrachttak van Martinair moet inkrimpen, kunnen 110 piloten niet bij Transavia of KLM aan het werk worden gehouden en gaan zij toch gedwongen de poort uit. Ook bij het grondpersoneel van KLM zijn straks 500 tot 1000 man overbodig, die eveneens met een regeling afvloeien.

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Bijna dagelijks is er over de KLM slechts nieuws, dat alsmaar slechter lijkt te worden. Ik hoop niet dat ik straks als belastingbetaler mee moet gaan helpen om de KLM in de lucht te houden, want hoelang kan dit zo nog doorgaan?