Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Keiharde lobby vliegindustrie om door te mogen gaan met vervuilen

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 937 
|
 schipholwatch.nl - 07-02-2022 
KLM_lodo_HvS001.JPG

Als het aan de vliegsector ligt, wordt slechts aan een klein deel van de emissies gewerkt (illustratie: Transport & Environment, zie hier)
.
Dit blijkt uit een analyse van de in Brussel ingediende ‘position papers’ van drie fossiele vliegmaatschappijen – waaronder Air France KLM – en twee brancheorganisaties door het gerenommeerde instituut Transport & Environment (T&E).

De lobby-inspanningen staan haaks op de uitingen die de vliegbedrijven doen in hoogglansfolders en op poepsjieke websites.

Bespelen van de publieke opinie
“Met dergelijke uitingen wordt de publieke opinie bespeeld. De duurzaamheidsclaims klinken als muziek in de oren van klanten en aandeelhouders, maar op de achtergrond knappen vooral brancheclubs IATA en IAG het vuile werk op: de lobby voor minder klimaatmaatregelen zodat de bedrijven kunnen doorgaan met het gratis vervuilen van de wereld”, aldus Jo Dardenne, manager luchtvaart bij T&E.

Beide brancheverenigingen proberen de Europese Unie ertoe te bewegen om de bijmengverplichtingen voor alternatieve brandstoffen alleen te laten gelden voor vluchten binnen Europa. De EU wil die verplichting opleggen voor alle vluchten vanuit dit werelddeel.

Dit zou betekenen dat slechts 28 procent van de emissies door vluchten vanuit de EU zouden vallen onder het ReFuel-EU-project. De grote meerderheid van vluchten zou dan gevrijwaard blijven van klimaatmaatregelen. De huidige voorstellen van de EU omvatten 92 procent van de vluchten uit Europa – een aanzienlijk groter deel dan gewenst door de luchtvaartindustrie.

Sector wil geen dure kunstkerosine

De sector wil ook af van voorschriften voor het gebruik van kunstkerosine – een brandstof die wordt gemaakt van CO2, waterstof en grote hoeveelheden groene energie. Liever vertrouwt de industrie op brandstof uit dierlijke vetten en gebruikt frituurvet. Dergelijke brandstoffen zijn veel goedkoper dan kunstkerosine, maar zijn niet in voldoende mate beschikbaar.

“Ook deze lobbybeweging gaat lijnrecht in tegen de publieke uitingen waarin de industrie zich veelvuldig op de borst klopt over de inzet van innovatieve technologieën als kunstkerosine”, zegt Dardenne.

“IATA, IAG en de staatsluchtvaartmaatschappijen hebben slechts één doel met hun lobby: hoe kunnen we doorgaan met vervuilen zonder te hoeven betalen? Het is simpel om de resultaten van deze keiharde lobby terug te vinden in de homeopatisch verdunde klimaatteksten van de EU.”

T&E waarschuwt de Europese Unie: “Als de Unie serieus de klimaatproblemen van de luchtvaart wil oplossen, moet het niet langer de oren laten hangen naar deze lobby. Zorg dat de vervuilers gaan betalen. Maak werk van ambitieuze klimaatwetten, juist voor de luchtvaart.”

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 07-02-2022"

Reacties op dit bericht