Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Kees van Ojik (ORS): ‘Het is zaak om aan afspraken Alderstafel vast te houden’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2383 
|
 dichtbij.nl/haarlemmermee 
hv_vliegtuig_2906.jpeg

Door de Dichtbijredactie, Henk van Ommeren (Witte Weekblad)

ZWANENBURG - Volgens een van de bewonersvertegenwoordigers in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) was er nogal onenigheid binnen deze commissie. Vooral Kees van Ojik, de bewonersvertegenwoordiger van het gebied Zwanenburgbaan kreeg de nodige kritiek. Voor de Dorpsraad een reden om hem uit te nodigen in de Dorpsraadvergadering voor een toelichting.

In de ORS trekken de bewonersvertegenwoordigers van de Zwanenburgbaan en de Polderbaan, Kees van Ojik en Eef Haverkort, regelmatig samen op. Beide banen veroorzaken ernstige geluidshinder in Zwanenburg en Halfweg. In de dorpsraadvergadering van 3 februari waren beide heren dan ook aanwezig. Volgens Kees van Ojik was er maar een probleem binnen de ORS. De bewonersvertegenwoordiger van de Aalsmeerbaan had zich tijdens de periode waarin de verkiezingen werden gehouden, nogal hard opgesteld. Van Ojik: 'Deze vertegenwoordiger had vooraf gesteld dat er rond de Aalsmeerbaan absoluut niet meer geluidshinder mocht komen. Niet bepaald een realistische opstelling. Immers in de afspraken van Alderstafel uit 2008 was een groei van 30.000 vliegbewegingen boven Aalsmeer tot 2020 afgesproken. In januari 2015 is deze afspraak nog eens bevestigd en vastgelegd. Schijnbaar kon deze man dit niet aan zijn achterban verkopen. Daarom is hij opgestapt en wilde waarschijnlijk via de pers zijn gram halen. Voor ons is het zaak om aan de afspraken van de Alderstafel vast te houden. Het bedreigende voor onze omgeving is dat er allerlei partijen zijn die deze afspraken willen 'vergeten'. De PVV wil bijvoorbeeld dat er meer ruimte komt voor Schiphol om te groeien. Ook de VVD lijkt steeds meer in die richting te denken.'

Bij de afspraken van de Alderstafel zijn geen zaken geregeld over het bouwen in de omgeving van Schiphol. Eef Haverkort: 'Op het gebied van bouwen staan de partijen nogal recht tegenover elkaar. Schiphol wil dat er helemaal niet meer gebouwd wordt, om te voorkomen dat er nog meer mensen last van hinder krijgen. De gemeenten willen juist wel bouwen. Kijk maar naar de locaties rond het verleggen van de A9. Voor inbreilocaties (bouwen op open plekken) lijkt er wat meer ruimte te komen.'

Zowel Van Ojik als Haverkort denken niet dat het vliegen over langere afstanden minder hinder van Schiphol zal veroorzaken. Het belang van volle vliegtuigen is groter en daarvoor zijn tussenstops nodig.

Bekijk bericht op "dichtbij.nl/haarlemmermee"

Reacties op dit bericht