Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Kans op akkoord over groei lijkt nihil

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 171 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
me_vliegtuig_IMG_0395.jpg

Koude douche voor Schiphol

Jarenlang is groei het enige waar in de luchtvaart naar wordt gekeken. KLM voegt de ene na de andere route toe en Schiphol groeit mee. Later schoven prijsvechters als Easyjet ook aan.

In de discussie over Schiphol draait het al jaren om de geluidsoverlast. Niet voor niets is de Polderbaan aangelegd, zodat nabij gelegen dorpen als Zwanenburg worden ontzien. In 2008 werd bedacht dat Eindhoven en Lelystad ook wel een deel van de groei kunnen opvangen. Eindhoven deed dat, maar Lelystad wacht nog op het groene licht uit Den Haag. In de tussentijd is Schiphol razendsnel volgelopen tot de grens van 500.000 vluchten.

De nieuwe directeur van Schiphol, Dick Benschop, heeft ingezien dat steeds meer bewoners de toegenomen overlast zat zijn. Hij liet al snel na zijn aantreden een nieuw geluid horen: alleen beperkte groei. Per jaar vaststellen hoeveel extra vluchten mogelijk zijn. Hij trok ook de dorpen in. Sprak met bestuurders en bewoners. Probeerde ze achter zijn beperkte groeiplan te krijgen.

Trappelen

Dat is helaas voor hem tot nu toe nog niet gelukt. Naar eigen zeggen is hij er wel in geslaagd om de luchtvaartsector aan zijn zijde te krijgen. Dat is op zich al opvallend omdat de maatschappijen na een groeistop tot eind 2020 straks staan te trappelen om de productie fors op te voeren. Zij eisen die extra vluchten omdat ze fors investeren in stillere vliegtuigen. Zij voelen zich bovendien gesteund door de doorrekeningen die laten zien dat wanneer er nog eens 40.000 vluchten bijkomen, nog steeds minder bewoners ernstig gehinderd zijn dan wettelijk is toegestaan.

Het is nu de komende maand aan Hans Alders om te proberen aan de onderhandelingstafel tot een compromis te komen. Een polderakkoord zoals hij ook in 2008 sloot. Het gaat nu om een afspraak tot 2030. Ondanks de uitgestoken hand van Benschop lijkt dit te gaan mislukken. De milieubeweging wil sowieso geen extra vluchten en wil vanwege de klimaatopdracht eerder een vermindering.

Bewonersgroepen zijn onderling verdeeld. Een enkeling wil wel extra vluchten toestaan om zo het enorme netwerk van verbindingen vanaf Schiphol op peil te houden en eventueel zelfs uit te breiden.

Dat is goed voor de werkgelegenheid en het vestigingsklimaat van de Randstad. Maar bewoners uit nu al zwaar gedupeerde plaatsen als Aalsmeer en Amstelveen zien nog meer toestellen over hun woningen niet zitten.

Zonder een akkoord, zal uiteindelijk de Tweede Kamer de knoop moeten doorhakken. In het regeerakkoord was al opgenomen dat Schiphol verder mag groeien. Ook partijen als de PVV willen dat. Alleen dat gegeven al is een stok achter de deur om er voor de kerst toch uit te komen.

Frans van den Berg
Analyse

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

"Bewonersgroepen zijn onderling verdeeld. Een enkeling wil wel extra vluchten toestaan om zo het enorme netwerk van verbindingen vanaf Schiphol op peil te houden en eventueel zelfs uit te breiden."

Een beetje meer solidariteit met uw medemens zou wel op zijn plaats zijn! De verdeeldheid zal worden misbruikt!

Geplaatst door Michel

De norm is wat mij betreft NUL groei, niks nada niente vluchten extra.
Het gelieg en getover met cijfers, het optrekken van rookgordijnen van onduidelijkheid is genoeg geweest en alleen hierom blijf ik bij nul groei.

Sterker nog, minder vluchten want die vliegende herriebakken slopen het klimaat op Moedertje Aarde.
Minder vluchten zodat onze kinderen ook nog een toekomst hebben die niet discutabel is!
Een veilige toekomst zonder overstromingen en gewelddadige stormen, want dat is de toekomst nu.

Straks pierewaaien in Amersfoort aan zee? Ik maak het niet mee, maar mijn dochter wel..........

Geplaatst door Annelie

Het feit dat er überhaupt ruimte is voor ‘ernstig gehinderden’ is in mijn optiek al middeleeuws. Waarom? Iedereen die ernstig gehinderd wordt moet worden ontzien, vergoed, beschermt. Het klinkt als: Er zijn nu maar 100 zwaar vergiftigde mensen ipv 200, maar toch gaan we door met gifspuiten. Hallo Shithol Stinkhol en Den Haag; het gaat hier wel om mensenlevens...daar doen we het toch allemaal voor of niet? Nee...in de middeleeuwen niet nee maar anno 2018? Shame on you and may the force take you down!!!

Geplaatst door Elodie

Er zijn helemaal geen stille of stillere vliegtuigen. Misschien als ze eenmaal hoog in de lucht zijn en niet verder hoeven te stijgen! De direct omwonenden hebben helemaal niks aan dergelijke onzin verkooppraatjes. Denk daarbij aan de intensieve veehouderij die door middel van (gebakken) luchtwassers steeds meer dieren mogen vetmesten, en uiteindelijk door niet of slechtwerkende luchtwassers nog meer overlast geven. Hetzelfde gaat nu gebeuren, of is inmiddels gaande, door de intensieve luchtvaart. Beide problemen zijn makkelijk op te lossen: de consument nog meer van bewust maken dat beide echt wel 'n onsje minder kunnen. Ik begrijp niet dat onze BV Nederland, aangestuurd door die 'voor eigenbelang zijnde VVD' het steeds weer voor elkaar krijgt om nagenoeg heel Nederland onder te dompelen in een vuil shithol! De steeds grotere groep (ernstig) gehinderde betalen steeds meer belasting (straks ook nog voor degene de een dure elektrische auto kunnen betalen) en krijgen alleen herrie en stank ervoor terug. De gehele hesjes zijn van Parijs inmiddels in Brussel. Zouden ze Den Haag halen? Zo, dat gezegd hebbende, Moedertje Aarde zal uiteindelijk ingrijpen en krijgen we dan toch het Schiphol in de zee. Vliegtuigen op waterstof!

Geplaatst door anoniem1

Alleen dat gegeven al is een stok achter de deur om er voor de kerst toch uit te komen.

Dat maakt geen enkel verschil. Of de bewoners nemen standpunt sector over,en als die niet meegaan dan neemt de overheid exact hetzelfde scenario over. Er is met instemmen helemaal niks te winnen voor de vertegenwoordigers.
Laat overheid maar verantwoordelijkheid nemen. Waarom zouden bewoner vertegenwoordigers de verantwoordelijkheid nemen voor nog meer overlast en een onverantwoorde groei waarvoor eigenlijk geen ruimte is? Er is al genoeg gedaan ten voordele sector en ten nadele bewoners,eens is het genoeg.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.