Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kan de Nederlandse economie zonder KLM?

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 336 
|
 Nieuwsuur 
AirFrance_KLM_HvS.JPG

Bijna de hele KLM-vloot staat aan de grond op thuisbasis Schiphol. Het bedrijf zit in zwaar weer en kan daar niet alleen uitkomen. Een miljardenlening moet luchtvaartcombinatie Air France-KLM door de crisis trekken: voor de KLM 2 miljard euro aan steun en voor Air France 4 miljard euro, naar verluidt.

Het kabinet noemt de KLM een vitaal bedrijf voor de Nederlandse economie. Het meest waarschijnlijke scenario dat nu wordt genoemd is dat Air France een lening krijgt die wordt gegarandeerd door de Franse overheid en KLM een lening gegarandeerd door de Nederlandse overheid. Dat komt dan naast de andere steunmaatregelen die onder meer aan KLM zijn toegezegd, op het vlak van bijvoorbeeld loonbetaling.

Hollands Glorie
Zouden de leningen uniek zijn? Niet als je het vergelijkt met de steun aan de banken tijdens de bankencrisis, zegt econoom Mathijs Bouman. "Dat was zowel een gift als een lening en ging om veel meer geld. Maar dit is wel een hele andere sector, de luchtvaart is heel lang semi-overheid geweest. En Schiphol is nog steeds grotendeels in handen van de overheid."

Hoe erg zou het voor Nederland zijn als KLM het niet zou redden? "Als je geen KLM hebt, heb je geen Schiphol, en andersom. Strategisch gezien is een vliegveld als Schiphol interessant. En daarnaast is KLM ook Hollands Glorie", zegt Bouman. "Het is niet voor niks dat opkomende grootheden als Qatar niet alleen een luchtvaartmaatschappij maar meteen ook een grote luchthaven (hub) oprichten. Die combi is historisch sterk."

Ruim honderd jaar geleden richtten Nederlandse zakenlieden KLM op. Maar de eerste vliegtuigen zijn nog niet in de lucht of KLM moet de hand al ophouden. Zonder steun van de Nederlandse staat lukt het niet: een paar jaar na de oprichting zijn bijna alle aandelen in overheidshanden.

De invloed van de staat vermindert als de KLM eind jaren vijftig naar de beurs van Wall Street gaat. Dit kan alleen als de Nederlandse overheid zich terugtrekt als groot aandeelhouder. En dat gebeurt.

Maar dat de helpende hand van het kabinet nog steeds noodzakelijk is, blijkt vorig jaar: de staat koopt voor 774 miljoen euro aan aandelen, een belang van 14 procent waarmee het "grote publieke belang" van Schiphol en KLM veilig moet worden gesteld. Frankrijk is daar nog altijd ontstemd over.


Naar het economische belang van KLM en Schiphol is vaak onderzoek gedaan. "Het vestigingsklimaat in Nederland wordt door veel meer bepaald dan alleen door Schiphol en de haven van Rotterdam. Goede digitale infrastructuur, technologische innovatie, maar ook de kwaliteit van de leefomgeving en het voorzieningenniveau zijn van groot belang voor het aantrekken van bedrijvigheid, kennis en talent", schreef de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur eerder.

Maar grote bedrijven die naar het kleine Nederland komen, doen dat ook op basis van het netwerk van Schiphol, denkt Bouman. "Vanuit Schiphol kan je overal in de wereld naar toe vliegen, zonder veel over te hoeven stappen. Het is ook niet voor niks dat ook Nederlandse multinationals als Philips en AKZO naar Amsterdam zijn verhuisd. Achtereenvolgende kabinetten hebben Schiphol als een belangrijke factor gezien om hoofdkantoren van buitenlandse multinationals naar Nederland te lokken."

Weinig winst
Ondertussen heeft de Royal Schiphol Group, de exploitant van onder meer de luchthaven Schiphol, de eerder uitgesproken winst- en omzetverwachting voor dit jaar teruggetrokken vanwege de onzekerheid door de coronacrisis. Als het vliegverkeer pas in juni weer geleidelijk op gang komt zal het aantal passagiers op Schiphol ruim een kwart lager uitvallen dan vorig jaar.

Maar bij het grote belang van Schiphol voor de Nederlandse economie worden tegenwoordig ook vraagtekens gezet. In 2016 verscheen een spraakmakend onderzoek van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur waarin men stelde dat die rol in de toekomst steeds kleiner zal worden. Bouman: "In plaats van de 'mainports' als Schiphol en de Rotterdamse haven zou er meer aandacht moeten komen voor de 'Brainport' in Eindhoven en de dienstensector in Amsterdam en Utrecht, zeiden de onderzoekers."

Over de steun aan Air France-KLM heeft het kabinet nog geen mededelingen gedaan. Half maart heeft minister minister Wopke Hoekstra wel gezegd dat het kabinet alles gaat doen wat nodig is om KLM en Schiphol overeind te houden.

Bekijk bericht op "Nieuwsuur"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

De relevante vraag is niet of de Nederlandse economie zonder KLM kan, maar of de Nederlandse economie ook kan floreren bij een veel kleiner Schiphol , zeg 250.000 vluchten, en welke rol KLM daarin eventueel nog kan spelen. Daarnaast is de vraag welke aanpassingen hiervoor nodig zijn en hoe de kosten/baten analyse (maatschappelijk en economisch) uitpakt. Het mooie is dat er al veel werk is gedaan, en er dus veel informatie beschikbaar is. Nu rest slechts het loslaten van dogma's.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

LOSLATEN VAN DOGMA'S ZAL HELAAS NIET MEEVALLEN

De luchtvaartsector heeft de politiek al jaren in een ijzeren greep:

Niet alleen onder de Haagse kaasstolp maar tevens via een opgetuigd, informeel bestuur in de Metropool regio's. Daar betalen de inwoners van tientallen gemeenten zelfs de Metropool bureau's bij Rotterdam C.S. en op de Zuid As, waar de PvdA en Groen Links burgemeesters van Groot Rotterdam en Groot Amsterdam - als ware lakeien - het (Airport-) Metropool model bewaken.
Met steun van Provinciaal gedeputeerden en C vdK 's houden zij deze status quo in stand en zijn ze er wonderwel geslaagd deze misstand buiten de media te houden...................