Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kamervragen over extra nachtvluchten Schiphol: ‘Waarom toestaan als er overdag al zoveel overlast is

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 439 
|
 ad.nl - 16-12-2022 
HvS_2e_Kamer_(3).JPG

Door Harrie Van Opstal

Nieuwkoop heeft een goed punt met haar protest tegen het extra nachtelijk vliegverkeer boven het Groene Hart. Regeringspartij D66 zet tenminste vraagtekens bij die aanvraag van Schiphol.

De Tweede-Kamerfractie reageert op een opvallende oproep van de gemeente Nieuwkoop, eind vorige maand. Onder aanvoering van burgemeester Robbert-Jan van Duijn riep Nieuwkoop haar inwoners op een reactie in te sturen naar het Ministerie van Infrastructuur.

Aanleiding was de consultatieronde die minister Mark Harbers (luchtvaart, VVD) in november hield over een door Schiphol gevraagde ontheffing. Daarop zijn ongeveer 1800 reacties gekomen.

Overdag al veel overlast van vliegverkeer
De luchthaven wil in het komende half jaar de Aalsmeerbaan meer gebruiken, ook in de nachtelijke uren. Dat is volgens Schiphol nodig vanwege het groot onderhoud op de parallel liggende Zwanenburgbaan.

Het is tegen het zere been van Tweede-Kamerlid Raoul Boucke (D66). Zo verbaast hem die aanvraag omdat Nieuwkoop en andere gemeenten in het Groene Hart overdag al veel te verduren hebben van Schiphol-vliegverkeer. Ga daarom niet allerlei uitzonderingen toestaan en uitwijken naar de nachtelijke uren, onderschrijft Boucke het pleidooi van burgemeester Van Duijn. Nachtelijk vliegverkeer is namelijk slecht voor de nachtrust.

Aantal nachtvluchten moet apart worden vermeld
Van minister Harbers wil hij dan ook tekst en uitleg. Zo wil Boucke weten of de minister vooraf eigenlijk wel met Nieuwkoop en andere Groene-Hartgemeenten heeft overlegd. Ook wil hij weten waarom Schiphol blijkbaar geen andere alternatieven ziet voor de vluchten die vanaf de Zwanenburgbaan naar andere banen moeten ‘verhuizen’.

Sterker, Harbers zou wat D66 betreft helemaal geen uitzonderingen meer aan de luchthaven moeten toestaan. Zo is er al strenger beleid nodig om het huidige aantal slots, oftewel starts en landingen, terug te brengen van de huidige 500.000 naar de verplichte 440.000. Ook moet de rijksoverheid voortaan het aantal nachtvluchten apart in de statistieken weergeven, vindt de D66’er.

Bekijk bericht op "ad.nl - 16-12-2022"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Fokko uit Nieuwkoop

Fijn, kritische (tegen)geluiden in de Tweede Kamer!