Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kamervragen over afwijkende meetresultaten belevingsvlucht Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 573 
|
 Omroep Gelderland 
lelystad_parkeer_hvs1.jpg

Hoe kan het dat de meetresultaten van de belevingsvlucht van 30 mei over onder meer de Veluwe veel hoger uitvallen dan de geluidnormen die worden genoemd in de milieueffectrapportage (MER)? Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks maakt zich zorgen en heeft aangekondigd vragen te stellen aan minister Cora van Nieuwenhuizen.

'Vanavond hebben we een debat over Lelystad Airport en alles wat daarmee samenhangt. Dan zal ik de minister vragen stellen', zegt Suzanne Köger op Radio Gelderland. 'Ik wil weten wat het overschrijden van die geluidsnormen betekent. Er zijn meetresultaten die afwijken van wat er in de MER staat. Hoe kan dat?'

Zorgen


Ook actiegroep Red de Veluwe is geschrokken van de meetresultaten van de belevingsvlucht boven Oost-Nederland. Volgens de organisatie, die opkomt voor bewoners in dit gebied, overschreed het vliegtuig op bijna alle meetpunten de maximale geluidspieken in de milieueffectrapportage (MER) voor Lelystad Airport. De actiegroepen denken dat veel meer mensen last van vliegtuiglawaai zullen krijgen dan gedacht.

Suzanne Kröger deelt die zorgen: 'Als blijkt dat het in de praktijk erger is dan in theorie is voorgehouden, dan heeft dat gevolgen. Dat betekent dat veel meer gemeentes last krijgen van het geluid van de overvliegende toestellen. We willen dat de minister dit tot op de bodem uitzoekt'.

MER Aanpassen


Het Tweede Kamerlid is van mening dat het besluit over Lelystad Airport in 2015 is genomen toen nog niet alle informatie bekend was. 'Dat is toch een groot punt van zorg voor heel veel mensen. Wij vinden dat eerst alle routes definitief moeten worden vastgesteld en dat er dan pas een besluit genomen moet worden over het vliegveld. Duidelijk is in ieder geval dat er een gigantisch verschil zit tussen de metingen van de belevingsvlucht en de metingen van de MER. Het moet duidelijk worden hoe dat kan. En desnoods moet de MER worden aangepast. Dat zal ik de minister vanavond voorleggen.'

Bekijk bericht op "Omroep Gelderland"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door thijs uit Heiloo

En krijgen alle gemeenten die nu al jaren onder een deken van kabaal wonen dan ook eindelijk echte metingen in plaats van berekeningen?

Geplaatst door Rene

En hier het bewijs van wat we eigenlijk allemaal allang weten... Meetresutaten worden gemanipuleerd of op zijn minst gunstiger voorgesteld en beslissingen worden genomen op basis van de meeste gunstige situatie. De uiteindelijke beslissers zijn politici en zelden deskundig en de gewone burger eordt een rad voor de ogen gedraaid.

Geplaatst door Gert uit Amsterdam

Prachtig moment om nu door te drukken en alle politici te doordringen van de eis dat er gemeten moet wordenin plaats van berekend. Het zal al schelen als het woord 'berekeneningen' wordt vervangen door voorspellingen, verwachting of schattingen. Want dat is wat de 'berekeningen' feitelijk doen: verwachte geluidsniveaus proberen te bepalen. En dus -nu ook haarzuiver bewezen met de belevingsvlucht- met grote onzekerheid omgeven.

Uit de werkelijke metingen zal vrijwel zeker blijken dat (tien)duizenden woningen in het gebied blijken te vallen waar de geluidsnormen worden overschreden.

Dan EU-wetgeving toepassen en krimpen maar met Schiphol.

Onmogelijk? Nee hoor: in Duitsland heeft de rechter bepaald dat steden moeten ingrijpen om milieuwetten te respecteren. Zeer tegen de zin van de autolobby in. Dus het kan echt, milieuwetten gebruiken om je recht te halen versus grote organisaties.

Gert