Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kamervragen: langeafstandsvluchten KLM weg bij Schiphol?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1681 
|
 transport-online.nl 
wp_politiek_3697.JPG

DEN HAAG - Tweede Kamerlid Barbara Visser (VVD) heeft Kamervragen gesteld aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu over het verschuiven van langeafstandsvluchten van Air France/KLM, van luchthaven Schiphol naar luchthaven Charles de Gaulle in Parijs.

Barbara Visser wil van de staatssecretaris weten in hoeverre het klopt 'dat Air France KLM afbreekt en beetje bij beetje langeafstandsvluchten naar Parijs haalt'. Het VVD-Kamerlid wil dat Mansveld met cijfers de ontwikkeling aantoont van het aantal langeafstandsvluchten van Air France/KLM op Charles de Gaulle en het aantal op Schiphol, in de afgelopen vijf jaar.

Ook wil ze dat de staatssecretaris de voornemens voor aantal langeafstandsvluchten op de Parijse luchthaven en de Amsterdamse luchthaven inzichtelijk maakt.

'Evenwichtige groei Schiphol en Charles de Gaulle afdwingen'

Mocht uit die cijfers geen verschuiving blijken, dan wil Visser weten hoe waarschijnlijk Mansveld het acht dat Air France/KLM in de toekomst wel langeafstandsvluchten naar Parijs gaat halen, in reactie op de concurrentie door low cost maatschappijen in Europa en Golf-maatschappijen buiten Europa. "Welke middelen heeft KLM tot haar beschikking om een dergelijke beweging tegen te gaan?", vraagt Visser.

Ook wil zij weten welke middelen KLM heeft om een evenwichtige groei van Schiphol en Charles de Gaulle af te dwingen. "En welke middelen heeft de Nederlandse regering tot haar beschikking om dit te waarborgen? Bent u bereid om deze middelen in te zetten?", vraagt zij de staatssecretaris.

Het Tweede Kamerlid wil bovendien dat Mansveld aangeeft op welke wijze de groei en het economische belang van Schiphol geborgd is en wordt.

Bekijk bericht op "transport-online.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Nog nooit zoveel bemoeienis gezien van de politiek met een bedrijf AF/(KLM) waar het niet zo goed mee gaat. Vooral de liberalen, die een "kleine" overheid willen, voor vrije marktwerking zijn, etc, maken er een potje van. Wat is dit voor een gedoe? Wiens belang wordt hiermee gediend?

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Wellicht hoopt een deel van de VVD op een carrière in de luchtvaartsector, indien zij straks politiek uitgekakt zijn?
Net als Eurlings in het recente verleden heeft gedaan.....................

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Dat bij de VVD het begrip "economie" alleen "euro's" inhoudt, is niets nieuws.

Geplaatst door nico uit Bangkok

Waar bemoeien politici zich mee???

Misschien is het Barbara Visser nog niet helemaal duidelijk, maar Air France heeft de KLM gekocht en zijn dus eigenaar en dus niet minister Wilma Mansveld.

Mij lijkt het juist logischer, om alle vluchten naar het zuiden (Africa, Zuid America) vanaf Schiphol te laten beginnen en via een tussenlanding in Parijs (CDG) de wereld in te laten vliegen.

Barbera Visser kan zich beter druk maken om de miljarden, die de KLM straks nodig heeft om te overleven, maar ja die zijn helaas naar Griekenland gegaan.

Groetjes Nico

Geplaatst door Elodie uit Wintelre

Hopelijk dat op 23 september 2015 in Den Haag bij het Rondetafelgesprek over de Luchtvaart duidelijkheid wordt gegeven wat men denkt te bereiken bij Schiphol, Eindhoven Airport en Lelystad Airport.

Air France, de gigantische vliegvelden in Dubai en Turkije bedreigen Schiphol. Dit kan zelfs onze regering niet tegenhouden door gigantische investeringen te doen bij Schiphol, Eindhoven en Lelystad.. Vervolgens wordt er momenteel met man en macht de uitbreidingen bij Eindhoven Airport uitgevoerd, terwijl de nut en noodzaak geheel niet aanwezig is. Eindhoven Airport een vakantievliegveld t.b.v. een Brainport Regio! Hoe kun je dit zogenaamde "nut en noodzaak" verkopen, terwijl de overlast elk jaar toeneemt.

Wanneer komt men tot inzicht dat er andere manieren zijn om te reizen.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Elodie. Ik reageer even op jouw verzuchting aan het eind. Vliegen is voor heel veel mensen erg aantrekkelijk. Je kunt in een korte tijd grote afstanden overbruggen, het is bijzonder veilig en betrekkelijk goedkoop. Vandaag nog hoorde ik in een radiospotje van Transavia dat je voor slechts euro 35,- naar Nice kunt vliegen. Vliegen is daardoor in de ontwikkelde landen voor nagenoeg iedereen bereikbaar geworden en bijna net zo gewoon als even de trein of de bus nemen. Verder brengt de luchtvaartsector te pas en te onpas hun enorme belang voor de economie naar voren, zodat deze sector ook voor de publieke bestuurders erg aantrekkelijk is. Werkgelegenheid en welvaart, wat wil je nog meer? Dat vliegen de kwaliteit van de leefomgeving negatief beïnvloedt en voor het klimaat de meest schadelijke wijze van vervoer is, wordt daarom op de koop toe genomen. Deze sector onderkent deze nadelen wel, maar zien ze meer als bedreigingen voor de luchtvaartsector zelf dan voor de mensheid. De sector hamert er dan ook op dat de vliegtuigen steeds stiller, lees minder lawaaierig, zijn geworden en dat men er alles aan doet om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Voor de publieke bestuurders geruststellende uitspraken dat het wel goed zal komen. En verder moeten we de macht van de lobby door deze sector niet onderschatten. "Kijk op de toekomst" schrijft hier op deze site met regelmaat over. Hier en daar zijn wel pressiegroepen die zich tegen de groei en de macht van de luchtvaartsector verzetten, maar zolang vliegen voor heel veel mensen aantrekkelijk blijft, hebben die groepen nog een lange weg te gaan.