Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Kamermeerderheid wil geen uitstel voor Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 420 
|
 meppelercourant.nl - 28-09-2017 
wp_politiek_3697.JPG

Door Kees Bakker

Den Haag – De beoogde regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie willen vasthouden aan de openingsdatum van Lelystad Airport van 1 april 2019. Ook PvdA houdt vast aan de afgesproken openingsdatum.

Eerste fase

Daarmee is er een Kamermeerderheid voor het starten van de eerste fase, waarbij Lelystad Airport tot 10.000 vakantievluchten per jaar krijgt.

Eerder kritiek

Vorige week leidde een kamerdebat nog tot emotievolle betogen en kritiek op staatssecretaris Sharon Dijksma op de vliegroutes, vlieghoogtes en de communicatie rond de uitbreiding van Lelystad Airport. Het vliegveld wordt ontwikkeld tot satellietluchthaven van Schiphol en zal vakantievluchten accommoderen, zodat Schiphol meer vrachtvluchten kan krijgen. Schiphol loopt nu tegen de grenzen aan van het maximaal aantal vliegbewegingen dat men mag hebben.

Commotie

De uitbreiding van Lelystad Airport leidt de laatste tijd tot veel commotie in met name Overijssel, Gelderland en Friesland. De routes die straks over dorpen en steden gaan, leiden tot onrust, maar ook de vlieghoogtes van de vliegtuigen doen dat.

De routes liggen echter vast. In het luchtvaartbesluit van april 2015 is daar, na jaren van discussie, onderzoeken, vergaderen en bijeenkomsten, een besluit over genomen. Die is getoetst op milieueffecten en door de Raad van State beoordeeld.

Herindeling

Voor de vlieghoogtes zal het luchtruim van het betreffende gebied moeten worden heringedeeld. Niet tot 10.000 vliegbewegingen, die zijn in de huidige verdeling in te passen, maar daarna wel.

Die herindeling staat niet eerder op het programma dan in 2023. Ten eerste is dat een langdurig en ingewikkeld proces en ten tweede zal Lelystad geleidelijk groeien en zullen er eerst slechts enkele vluchten per dag landen en opstijgen, tot in de eerste fase 10.000 vliegbewegingen per jaar. Dat het een ingewikkeld proces is, komt omdat het druk is in het luchtruim van Nederland. Bepaalde delen zijn gereserveerd voor militair vliegverkeer, en de vliegtuigen die van en naar Schiphol gaan, moogen geen hinder ondervinden van verkeer dat van en naar Lelystad gaat.

Hoog vliegen

Staatssecretaris Dijksma heeft beloofd dat er in de eerste fase zo hoog mogelijk zal worden gevlogen boven het oude en het nieuwe land, maar kan geen garanties geven. ‘Als vliegtuigen in het hogere luchtruim kunnen vliegen, gaan ze omhoog. Dat is de werkhouding van de luchtverkeersleiding. Zo werken zij. Maar het moet wel kunnen.’

Dijksma deed verder de toezegging dat bij de herindeling van het luchtruim, die de komende maanden op de agenda staat, ook de kennis en kunde die zij tegenkomt bij actiecomités van verontruste bewoners, zal worden meegenomen. Met die inspraak, maar ook die van de luchtverkeersleiding en defensie bijvoorbeeld, zal Dijksma of haar opvolger teruggaan naar de Tweede Kamer en er een advies op geven.

Geen hoge verwachtingen

Dijksma stelde echter dat er niet al te hoge verwachtingen mogen worden gewekt. De huidige vliegroutes zijn al uit en te na onderzocht, dus alternatieven zijn er haast niet. ‘Als iemand een briljant idee heeft, zal ik dat met gejuich ontvangen. Als het maar binnen de randvoorwaarden past.’ De suggestie van het CDA, dat er misschien toch nog naar een andere route kan worden gekeken, is daarom volgens Dijksma niet reëel. ‘Als je een andere route kiest, zijn er weer andere mensen die daar last van krijgen en in het geweer komen. Het is nooit zo dat er één ideale route is.’ Het is volgens haar goed onderzocht en de huidige routes zijn de routes waar de minste mensen in Nederland overlast van zullen ondervinden.

Minderheid

GroenLinks vindt dat Lelystad Airport pas operationeel mag worden als de herindeling van het luchtruim klaar is en is voor uitstel. De partij werd daarin in ieder geval gesteund door de SP en de Partij voor de Dieren, die eigenlijk vinden dat het hele plan voor Lelystad Airport van tafel moet, maar daar is dus geen Kamermeerderheid voor te vinden.

In november praat de Kamer verder over de herindeling van het Nederlandse luchtruim.

Bekijk bericht op "meppelercourant.nl - 28-09-2017"

Reacties op dit bericht