Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Kamer wil opheldering over kwaliteit ambtenaren Infrastrucuur

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 215 
|
 nos.nl - 09-11-2017 
Kamer wil opheldering over kwaliteit ambtenaren Infrastrucuur

De Tweede Kamer wil weten of het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kampt met een tekort aan kundige ambtenaren die verstand hebben van het ingewikkelde dossier Lelystad Airport.

Aanleiding zijn de uitspraken van de voormalige PvdA-staatssecretaris Dijksma afgelopen weekend op een politieke bijeenkomst in Overijssel over de kwaliteit van de ambtenaren op het ministerie. In antwoord op vragen uit de zaal over de oorzaak van de problemen rondom de uitbreiding van Lelystad Airport zei het huidige Kamerlid Dijksma dat er een gebrek aan expertise is.

De Kamerleden van CDA, D66, VVD, CU en GroenLinks willen nu van Dijksma's opvolger minister Van Nieuwenhuizen weten of het klopt dat Dijksma heeft gezegd dat "er nog nauwelijks mensen zijn die zelfstandig in staat zijn een hele MER-berekening te maken."

Vliegroutes
Een MER is een Milieu Effect Rapportage, waarin onder meer wordt berekend wat de geluids- en milieugevolgen zijn van een voorgestelde maatregel. In dit geval gaat het om het veranderen van nieuwe vliegroutes voor Lelystad Airport. Het is de bedoeling dat het vliegveld vanaf april 2019 vakantievluchten van Schiphol overneemt, maar veel omwonenden vrezen een toename van geluidsoverlast.
Het D66-Kamerlid Paternotte noemt de uitspraken van Dijksma "bizar', mede omdat ze twee weken geleden nog over dit onderwerp ging. Hij wil ook weten wat de huidige minister ervan vindt.

Dijksma wil geen commentaar meer geven op haar eerdere uitspraken om "haar opvolger niet voor de voeten te lopen", zo laat een PvdA-woordvoerder weten.

Een woordvoerder van het ministerie benadrukt dat Dijksma in september als staatssecretaris al aan de Tweede Kamer heeft gezegd dat er verbeteringen in gang zijn gezet binnen het ministerie. Er wordt onder meer expertise in huis gehaald. "Op dit moment zijn we bezig om mensen van de Luchtverkeersleiding naar het ministerie te halen die hun kennis inzetten."

De woordvoerder zegt dat Dijksma's opmerking over de milieueffectrapportage van Lelystad gaat over foutieve gegevens die zijn aangeleverd door het Nederlands Luchtvaartlaboratorium.

Bekijk bericht op "nos.nl - 09-11-2017"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

In de voorlaatste alinea staat een opmerkelijke opmerking.
" ...... Er wordt onder meer expertise in huis gehaald. "Op dit moment zijn we bezig om mensen van de Luchtverkeersleiding naar het ministerie te halen die hun kennis inzetten.

Medewerkers van Schiphol/LVNL gaan helpen de MER's in te vullen.
Volgens mij is het bij deze gevoelige materie en keuzes (bewoners versus Schiphol) van uitgangspunten, aannames en rekenmodellen beter om geen partij in te lenen die de operationele vliegtuigsector vertegenwoordigen. Dat is wel gebleken.

Geplaatst door Anoniem

Onafhankelijk onderzoek is nodig en er zal gemeten moeten worden!

Geplaatst door Anoniem

Slager keurt eigen vlees?

Geplaatst door Merijn Hugens

Ik signaleer al geruime tijd grote veranderingen in vliegbewegingen en aantal vluchten. Wat mij het meest verontrust is dat als de dag begint met zon en een blauwe lucht. Vanaf het moment dat er grote aantallen vliegtuigen voorbij komen (die overigens niet eens staan aangegeven op Flight tracker), soms zijn er negen of meer tegelijkertijd in de lucht te zien. Vervolgens zie ik de lucht langzaam veranderen in een grijswitte sluierbewolking. Als dit het resultaat is van condensatiesporen en fijnstof zou ik die toch graag een keer onderzocht hebben, want dat ziet er niet gezond uit. Ik heb het KNMI, RIVM, Rijksoverheid, Milieudienst, KLPD, Schiphol, Den Haag ( Politieke Betrokkenen) er al naar gevraagd, maar een duidelijk antwoord krijg ik niet. Wat mijn vraagtekens alleen maar doet toenemen. Ik heb een zoon die aan topsport doet en ik maak me zorgen om zijn gezondheid en of hij met een stofkap op moet gaan trainen. Volgens mij een normale vraag met een simpel antwoord, maar iedereen verwijst me door naar de volgende instantie. Ik leg inmiddels sinds een maand alles vast met time lapse fotografie, zodat mochten er in de toekomst ontwikkelingen zijn die uitwijzen dat deze "vliegtuiguitlaatgassen" onverhoopt toch zeer schadelijk voor de gezondheid blijken te zijn, ik in ieder geval als burger aan mijn "meldplicht" heb voldaan.

Geplaatst door Michiel

Rembrandt's anatomische les door dr. Nicolaes Tulp in het Mauritshuis. Het lichaam van de verhangen dief Aris Kindt wordt ontleedt.
Langzaam wordt het rotte vlees van "verborgen staat" los geprepareerd en aan het publiek getoond. Nu nog wegsnijden dat stuk...neuzen dicht...het stinkt.

Geplaatst door Wim

Michiel@
Bovenstaand stelt Merijn Hugens een vraag over de mogelijke schadelijkheid van de condensatiesporen van de verbranding uit de vliegtuigmotoren. Je hebt het al een tijdje geleden uitgelegd, maar gezien bovenstaande vraag van Merijn, zou je dit nog een keer willen doen?

Geplaatst door Merijn Hugens


Geplaatst door Michiel

@Merijn en anderen. OK, nog een keertje, stap voor stap.
@Verborgen Staat, luister maar lekker af, wij ontmaskeren jullie vuile streken stuk voor stuk.
@Schiphol, weer lekker laag over onze daken heen vanavond, NW wind, wat een pech voor onze slapende jeugd.

Vliegtuigmotoren zijn hoge druk turbines waarbij de aangezogen lucht onder hoge druk vermengd wordt met kerosine. Een ring van inspuitkanalen en ontstekers zorgt voor de ontbranding. Aan de achterzijde van de motor worden zeer warme verbrandingsgassen met hoge snelheid ONGEFILTERD uitgeblazen. Actie=-reactie, vliegtuig=buis met vleugels gaat vooruit. Kerosine is een zware fractie tijdens de olieraffinage en zal bij onvolledige verbranding, net als diesel maar dan erger, veel stikstofoxiden en roet produceren. Dit komt door de hoge verbrandingstemperatuur en de zware koolwaterstoffen die in kerosine zitten.
Op NAP meten we CO2, NOx, roet (ook wel als ultrafijnstof) per verkeersvorm. Het luchtverkeer zou z.g. maar voor 3% bijdragen, een argument dat Schiphol en I&M graag hanteren om het effect te marginaliseren en de groei te rechtvaardigen. Maar dat is onzin. De hoeveelheid van bovengenoemde componenten die vrijkomt bij opstijgen en landen is relatief gering t.o.v. de uitstoot op de kruishoogte. Die kruishoogte ligt tussen de 10 en 14 km. De atmosferische dichtheid neemt logaritmisch af met de hoogte vanwege de afnemende zwaartekracht. De dichtheid van de luchtlaag op de grens van de troposfeer (waar wij ademen) en de stratosfeer hierboven inclusief de ozonlaag is 200x lager dan op NAP. De 100.000 vliegtuigen (!!!!) die dagelijks door de hogere atmosferische lagen schieten laten jaarlijks zo'n 1,5 miljard ton CO2, NOx en roet en waterdamp achter. Die componenten blijven daar echter hangen en ontsnappen nooit meer uit de stratosfeer. De menging tussen tropo- en stratosfeer is zeer gering. De vastgehouden CO2 is naar verhouding in de stratosfeer niet 3% zoals op NAP, maar gaat richting de 30% gerelateerd aan de luchtdichtheid. Een heerlijk cocktail van broeikas veroorzakers die je nooit meer ondergronds kan stoppen. Wetenschappers maken zich ook ernstige zorgen over de NOx dat graag reageert met de ozon in de stratosfeer. Die ozonlaag is net aan het herstellen na decennia CFK's lozing en zal wederom ernstig bedreigd worden door de luchtvaart. De roet en waterdamp vormen condensatiekernen voor meer bewolking. In principe zou dat een afkoeling op de aarde kunnen veroorzaken, maar er zijn ook modellen die waterdamp als broeikas versterker aangeven. Het luchtverkeer zal met de huidige groei rond 2030-40 5 - 10 miljard ton CO2 kunnen gaan uitstoten, waarvan het meeste in de hogere atmosfeer. Dat is zo'n 20% van de totale uitstoot. Mits die groei ook gaat gebeuren.
Vliegtuigmotoren hebben GEEN katalysator zoals bij de wegverkeer, dus zullen tot in de lengte der dagen ernstig blijven vervuilen. De kulverhalen van de industrie dat vliegtuigmotoren veel schoner en stiller worden zijn maar relatief. Zeker als de luchtvaart de komende decennia exponentiëel blijft groeien. Die groei is zeer twijfelachtig vanwege de uitputting der grondstoffen. Want de schalie revolutie in de V.S. kon vanwege veel en goedkoop krediet van haar centrale bank. Een Ponzi schema dus. De olievoorraden in het Midden Oosten zijn met grote zekerheid te hoog ingeschat. Dus of die groei plaatvindt, vraagtekens.
Al met al, de grootste schade van de luchtvaart vindt plaats in de hogere atmosfeer. Een sluipmoordenaar die de volgende generaties zal overvallen en mogelijk decimeren. Een kleinere, maar lokalere sluipmoordenaar is de lokale fijnstof uitstoot van vliegtuigen. Fijnstof beneden PM2,5 ( roetdeeltjes <= 2,5 micrometer) komt diep in de longen en in de bloedbaan en geef bij jong en oud schade aan longen, hersenen en andere vitale organen. Sluipmoordenaar.
Sluit af: de groei van Schiphol die ook Rutte III weer omhelst is niet de oplossing voor de NL economie, maar juist een groot probleem. De strijd van ons allen om die groei om te buigen in krimp is van vitaal belang voor het welzijn van onszelf en ook de zevende generatie na ons.
De strijd tegen "Verborgen Staat" en haar politiek-economische tentakels zal langdurig, hard en venijnig zijn. Maar onze eendracht is onze macht. Zodat we dit Monster dat ons leven verziekt en vervuilt onder onze hopelijk vele voeten kunnen plattrappen. Groet,

Geplaatst door Michiel

Kleine aanvulling:
"Dat is zo'n 20% van de totale uitstoot." Op NAP. Want de wereldwijde uitstoot zal afnemen wegens het Parijs accoord, de luchtvaart is uitgezonderd en zal dus een groter aandeel gaan nemen. Het zijn overigens aannames. Alles kan veranderen, een diepe recessie, uitputting van de oliebronnen, spanningen in het Midden Oosten. Niets is zeker.
In de hogere atmosfeer zal dit percentage naar verhouding nog veel hoger worden.

Geplaatst door gerard


Geplaatst door Merijn Hugens

Beste Michiel,
Hartelijk dank voor je uitgebreide informatie. Het KNMI komt niet veel verder dan te beginnen over Altocumuls Undulatus Asperatus wolken als ik ze vraag wat die vreemde wolkenformaties zijn die ik ze toestuur. Deze wolkenformaties zijn er geloof ik pas officieel sinds 2015 nadat ze besloten er in Geneve maar een naam aan te geven. Jouw uitleg komt geloofwaardiger over dan de onzin die ik van overheidsinstanties krijg, laten we maar hopen dat meer en meer mensen hun ogen openen. Het gaat mij niet zozeer om mijn gezondheid, maar om die van mijn zoon en alle andere dochters en zonen, ik kan heel slecht tegen stiekem gedoe boven mijn hoofd, wordt vervolgd.

Geplaatst door Merijn Hugens

P.S. Met open vizier ik heb niks te verbergen voor de Verborgen Staat, misschien gaan er op die manier nog eens een paar nadenken over de koers die ze al jaren varen...........

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.