Kamer wil omstreden natuurvergunning Schiphol alsnog behandelen

Door René Lukassen
De vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) wil toch met het demissionaire kabinet in gesprek over de natuurvergunning van Schiphol. Eerder werd nog besloten het onderwerp niet te behandelen totdat er een nieuw kabinet is.
Deze zogenoemde controversieel-verklaring was voordat het kabinet besloot om de natuurvergunning toch te verlenen. Nu de vergunning verleend is, maakt dat de commissie er nog voor het verkiezingsreces alsnog over wil praten.
Stikstof compenseren
Schiphol heeft een vergunning gekregen voor 440.000 vliegbewegingen. Totdat dit aantal wettelijk is vastgelegd, mag de luchthaven 500.000 vluchten blijven afhandelen. De stikstof die door deze vluchten neerslaat op beschermde natuurgebieden, wordt door de luchthaven deels gecompenseerd.
Lees ook hier: Schiphol heeft natuurvergunning, maar daarmee is de kous nog niet af
Omstreden
De natuurvergunning van Schiphol is omstreden. Er liggen aannames en berekeningen aan ten grondslag die door natuur- en milieuorganisaties ter discussie zijn en worden gesteld in bezwaarprocedures, en straks ook in beroepsprocedures.
Het commissiedebat zal op 25 oktober plaatsvinden. Naast demissionair minister mark Harbers van IenW zelf wordt ook de bevoegd bewindspersoon van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) naar de Kamer geroepen. Dat is demissionair minister Christianne van der Wal voor Natuur en Stikstof.
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest
"NEXT-GEN" GEMEENTE UITGEEST NU OOK AAN DE BEDELSTAF
NOVEX Schipholregio / MRA 2.0 eist zijn tol
Als enige gemeente in de Regio Alkmaar en BUCH samenwerking besloot de gemeente Uitgeest met de kleinste meerderheid tot aansluiting bij de Metropoolregio Amsterdam Nieuwe Stijl (MRA 2.0). Macht en middelen werden overgedragen naar het Metropoolbureau op de Zuid As waar 3 topbestuurders van VVD, PvdA en GL huize enorme infra bedragen naar de HUB Schiphol sluizen. Vele miljarden zijn gereserveerd t.b.v. een groeiende HUB terwijl overal in het land infra projecten zijn stilgezet (MIRT systematiek) vanwege geld- en personeelsgebrek. Een schandaal dat z'n weerga niet kent maar in de media gek genoeg buiten beeld wordt gehouden.
Sinds kort maakt deze MRA 2.0 tevens deel uit van de nieuwe NOVEX Schipholregio ter grootte van maar liefst 4 Provincies en 56 gemeenten. Dit fenomeen is weer gekoppeld aan een Bestuurlijke Regie Schiphol welke wordt aangestuurd door de Schiphol gedeputeerde in Noord Holland. Deze bestuurder beschikt binnen het Provinciehuis over een "team luchtvaart" en oefent aldus grote invloed uit op talloze bestuurders die volledig in de ban lijken van dit bewust opgetuigde systeem.
Tegelijkertijd is de gemeente Uitgeest uitverkoren om pal onder de nieuwe "Next-Gen" herriegoot naar de Polderbaan te geraken en staat het College aldaar inmiddels onder begrotingscuratele bij de Provincie Noord Holland.
Waarom wast de politiek - horende doof en ziende blind intussen de handen in onschuld en blijft deze ellende in de media nog steeds onbesproken, zo lijkt de vraag?