Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kamer wil mes zetten in nachtvluchten Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 931 
|
 rtlnieuws.nl 
wp_politiek_3697.JPG

Het aantal nachtvluchten op Schiphol moet omlaag. Dat wil een meerderheid van de Tweede Kamer. Sommige partijen willen zelfs helemaal geen nachtvluchten meer op Schiphol.

Elk jaar worden zo'n 32.000 nachtvluchten uitgevoerd vanaf Schiphol. "Je ziet dat de nacht steeds verder gevuld wordt", zegt ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins. "Minder nachtvluchten zou een verstandig doel zijn."

Helemaal geen nachtvluchten
Vorige week adviseerde de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur al om het aantal nachtvluchten te beperken. Het is niet goed voor de nachtrust - en dus voor de gezondheid - van omwonenden.

"Een heel goed advies", zegt GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger. Het allerbeste is volgens haar als er helemaal geen nachtvluchten meer worden uitgevoerd.

Lees ook (hier): Piloten oververmoeid in de cockpit, situatie 'onacceptabel'

Voorbeelden uit Duitsland en Engeland
Ook regeringspartij D66 wil een einde maken aan de nachtvluchten op Schiphol. "Andere grote luchthavens zoals Frankfurt, Heathrow en Charles de Gaulle voeren ook nauwelijks of geen nachtvluchten uit", zegt Kamerlid Jan Paternotte.

De meeste vluchten die in de nachtelijke uren worden uitgevoerd zijn vrachtvluchten en goedkope vakantievluchten. KLM zou volgens Paternotte daarom weinig last hebben van de maatregel.

Lees ook (hier): Vliegtuigbemanning heeft grotere kans op kanker

Duidelijkheid over Lelystad
Coalitiegenoot VVD vindt het te vroeg om te praten over Schiphol. "Eerst moeten we duidelijkheid hebben over opening Lelystad Airport", zegt Kamerlid Remco Dijkstra. "Schrappen van nachtvluchten is een optie, maar dat moet je breder bekijken, omdat het leidt tot meer drukte overdag."

De SP pleit voor geleidelijke afschaffing van de nachtvluchten. "Maar op termijn lijkt verbieden van nachtvluchten lijkt ons een goed idee", zegt Kamerlid Cem Lacin. De Tweede Kamer praat vandaag met minister Van Nieuwenhuizen over de luchtvaart.

Bekijk bericht op "rtlnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Licht aan het einde van de tunnel?
Reduceren nachtvluchten zou Schiphol ook minder aantrekkelijk maken voor de budget vakantie vliegers. 2 vliegtuigen in een klap.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Dit kan alleen werken als niet de randen van de nacht worden opgevuld met deze nachtvluchten. Anders duurt binnen no-time de nachtrust slechts van 24-05 u, en dat is wel wat kort. De randen van de nacht zullen in dit plan veel duurder moeten worden gemaakt.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee


Geplaatst door anoniem

De helft van de reacties was wel ok vond ik Michel.

De reacties op luchtvaartnieuws zijn wat mij betreft veel idioter.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Er zijn helaas nog veel mensen, die alleen maar aan hun eigen portemonnaie denken en het geen lor kan schelen dat een ander niet eens een normale nachtrust krijgt! Schandalig.

Geplaatst door anoniem

Dat is helaas inderdaad het geval. Maakt de oplossing wel makkelijker(als er politieke wil is). Maak vliegen duurder. Dat is 1 van de weinige dingen waar de gemiddelde nederlander door veranderd.

Geplaatst door Alex uit Purmerend

Schiphol gewoon dicht van 23 tot 7 uur. Vliegbewegingen die vervallen niet toevoegen aan Schiphol, maar verplaatsen naar Lelystad Airport. Uiteraard ook daar dicht tussen 23 en 7 uur. De vliegtijden sluiten dan ook veel beter aan op het openbaar vervoer, dus minder noodgedwongen autoverkeer. Ja, dat betekent wat voor de goedkope maatschappijen, die nog maar twee keer op een dag heen en weer kunnen naar de Middellandse Zee. Maar de meeste consumenten zitten ook helemaal niet te wachten op een vlucht die om 5 uur vertrekt of om 2 uur op Schiphol landt. Vaak boekt een consument bewust een vlucht op 'normale' vliegtijden, maar wordt op het laatste moment de vlucht verplaatst naar een raar tijdstip. Vooral Corendon maakt daar een gewoonte van. Overigens zijn er in Zuid-Europa heel wat vliegvelden wel 's nachts open, dus als de goedkope maatschappijen toch 's nachts willen vliegen, kunnen ze altijd nog om 22:45 van Schiphol vertrekken, en daar rond 7:15 weer landen. Maar Schiphol 's nachts gewoon dicht, behalve vertraagde vluchten die daarvoor een stevige boete moeten krijgen.