Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kamer verdeeld over uitbreiding Lelystad, actiegroepen voelen zich ‘geschiphold’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1072 
|
 nos.nl - 18-04-18 
Lelystad_wwijzer_hvs.jpg

Partijen in de Tweede Kamer zijn er niet van overtuigd dat Lelystad Airport binnenkort open kan. Ze reageren verdeeld op het oordeel van de Commissie MER dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan doorgaan ( hier ) met de plannen om in 2020 het nieuwe Lelystad Airport te openen.

D66-Kamerlid Paternotte vindt dat eerst duidelijk moet worden of vluchten vanaf Schiphol verplaatst kunnen worden naar Lelystad. "Anders heeft het vliegveld wat ons betreft geen bestaansrecht", zegt hij. Hij wil dat op Schiphol alleen de vluchten gaan vertrekken die echt belangrijk zijn voor de Nederlandse economie en op Lelystad de vakantievluchten. "Er moet ook nog goedkeuring uit Europa komen, dus we kunnen nu nog geen besluit nemen over de opening van Lelystad Airport", aldus de D66'er.

'Heel slecht plan'
De Commissie MER oordeelt dat het rapport over de geluidsimpact voldoet aan alle eisen. Tegelijkertijd wordt geconstateerd dat het langdurig laagvliegen een "aandachtspunt" is. GroenLinks-Kamerlid Kröger: "Het is een heel slecht plan om een nieuw vliegveld op te tuigen voor 45.000 vluchten."

Ze verwacht dat de laagvliegroutes voor heel veel overlast gaan zorgen voor een groot deel van Nederland. "Niemand durft garanties te geven dat in 2023 er geen laagvliegroutes meer zijn, omdat het luchtruim dan geordend is", stelt Kröger.

Ook ChristenUnie-Kamerlid Bruins wil de zekerheid dat het luchtruim na de herindeling in 2023 genoeg ruimte biedt voor Lelystad om zonder laagvliegende vliegtuigen te kunnen bestaan. "Omwonenden moeten erop kunnen vertrouwen dat een overheid luistert naar bezwaren en daar zoveel mogelijk aan tegemoetkomt."

Vooral voor die vakantieganger is dit dus goed nieuws.
Remco Dijkstra, Kamerlid VVD


De VVD is juist blij met de positieve beoordeling van de Commissie MER. "Dat is hard nodig, want de luchtvaart groeit. De economie floreert en we gaan nu eenmaal graag met het vliegtuig met vakantie. Vooral voor die vakantieganger is dit dus goed nieuws", zegt VVD-Kamerlid Dijkstra.

Ook zijn coalitiegenoot, CDA-Kamerlid Amhaouch, is tevreden: "Deze positieve beoordeling door de MER-commissie is een goede basis voor de opening van Vliegveld Lelystad in 2020."

Volgens hem is de opening van Lelystad Airport belangrijk om Schiphol te ontlasten. "Dit is een flinke stap in die richting, want om recht te doen aan de zorgen van belanghebbenden, moeten we kunnen bouwen op objectieve informatie."

Ook Schiphol is uiteraard tevreden met het rapport. Topman Jos Nijhuis zegt tegen Luchtvaartnieuws.nl (Lees hier) dat hij ervan uitgaat dat Lelystad Airport in 2020 geopend kan worden en dat daarmee ruimte ontstaat op Schiphol zelf.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dendert maar door.
Actiegroep Red de Veluwe


Milieu- en bewonersorganisaties reageren met verbijstering op het oordeel van de commissie MER. Ze voelen zich 'geschiphold'.

"Wij zijn in tranen", twittert de stichting HoogOverijssel. "De commissie heeft slechts oog voor de belangen van het ministerie, schept een ongehoord precedent met een vrijbrief voor laagvliegen en zet een half land in de herrie." HoogOverijssel zegt zich te beraden op juridische stappen om de uitbreiding van Lelystad Airport alsnog tegen te houden.

Video afspelen "We kunnen het advies niet echt begrijpen" (00:42'), via onderstaande link naar het originele artikel.

Volgens actiegroep Red de Veluwe " (Lees hier) rammelt het milieueffectrapport aan alle kanten". "Er ontbreekt informatie en er is gerekend met verkeerde cijfers. Nergens staat wat het effect is op het milieu, alleen of het aan de norm voldoet of niet. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dendert maar door en zadelt inwoners van Gelderland en vier andere provincies op met massa's laagvliegende vliegtuigen."

Verbijstering, want er is een waslijst aan onvolkomenheden in het rapport aan te wijzen, waar wij @Commissiemer dan ook over hebben geïnformeerd: Lees hier.

Red de Veluwe zegt verder dat er met een door de actiegroep opgestelde lijst met gevonden fouten in het MER nauwelijks iets is gedaan. Ook is de actiegroep verontwaardigd dat is gebleken dat ambtenaren van het ministerie regelmatig contact hebben met medewerkers van Schiphol. "Die ambtenaren helpen mee met het opstellen van het milieueffectrapport en moeten dat ook zelf controleren. Zoals de slager die zijn eigen vlees keurt."

Bekijk bericht op "nos.nl - 18-04-18"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

"De economie floreert en we gaan nu eenmaal graag met het vliegtuig met vakantie. Vooral voor die vakantieganger is dit dus goed nieuws", zegt VVD-Kamerlid Dijkstra." Als dit zo doorgaat valt er inderdaad in Nederland niet zoveel meer vakantie te vieren, tenzij je een vliegtuigspotter bent.

Geplaatst door Gerrit Mulder uit Jonker Rispensstr 2 8651BH IJlst

Zondag 22-4-2018 de hele dag buiten genoten van het mooie weer maar de hele dag ook kunnen "genieten" van het geluid van overkomende vliegtuigen!Wij wonen hemelsbreed circa 100km van Schiphol! Wat zal de toekomst zijn met Lelystad en groei van Schiphol? De leefomgeving wordt onleefbaar! Wordt wakker politici!

Geplaatst door E.Foreman

Er vliegen 'plotseling' weer passagier vliegtuigen, laag, over Haarlem.
Gek wordt ik bij de gedachte dat dit gaat toenemen.
Wordt Nederland onleefbaar.
Dit is een ramp.


Geplaatst door anoniem1

Wordt wakker kiezer.

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

Zie Rutte I t/m III in de "visie" van Rutte op de samenleving: "Visie is als een olifant die het uitzicht belemmert". Visieloze groei gebaseerd op visieloze argumenten om vervolgens visieloos artikel 21 van de grondwet te kunnen negeren, waarbij visieloze cijferbreien in milieu effect rapportages leiden tot visieloze parlementaire besluitvorming.
Luchtvaart zou in een visie gezien kunnen worden als een vorm van mobiliteit die alleen in een echte liberale markt moet concurreren met andere (meer duurzame) vervoersvormen. En dus wanneer de milieuschade van de luchtvaart in rekening wordt gebracht middels haar brandstof en tickets wel eens zeer onrendabel en onacceptabel geacht zou kunnen worden.
De olifant van Rutte is inderdaad een olifant geworden die het uitzicht op de hemel middels steeds meer visieloze strepen belemmert. Zelfs de hemelpoort bewaarder is uit het vizier verdwenen.

Geplaatst door M uit U

Wat zijn types als die Dijkstra toch een onmensen. Ze geilen alleen maar op geld verdienen. Alles mag wijken voor het heilige geld. Ik ga van ellende binnen zitten omdat ik in de tuin gek word van de teringherrie van die overvliegende chemische fabrieken, maar volgens Dijkstra moet ik erg blij zijn voor de vakantiegangers die nu fijn zwaargesubsidieerd naar een of andere zonnige dictatuur kunnen vliegen. Hebben dit soort politici dan helemaal geen moreel besef?

Maar ja, van de gemiddelde Nederlander hoef je het ook niet te hebben. Overal om mij heen hoor ik mensen praten over hun vliegvakanties....... En van de herrie heeft de meerderheid van de mensen kennelijk geen last, ze horen het gewoonweg niet. En gezondheidsschade? Ach, daar merk je toch niks van op de korte termijn, en als de mensheid ergens goed in is, dan is het wel het negeren van langetermijn-problemen.