Kamer: uitleg ‘bizarre’ uitspraken Dijksma
Door Robert Speerstra
LEEUWARDEN - Vijf partijen in de Tweede Kamer eisen opheldering van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) over uitspraken van haar voorganger Sharon Dijksma over Lelystad Airport.
CDA, VVD, GroenLinks, D66 en ChristenUnie hebben vragen over uitspraken die Dijksma enkele dagen geleden deed tijdens een politiek café in het Twentse Diepenheim.
D66 noemt de uitspraken 'bizar'.
Dijksma stelde dat het ministerie een tekort heeft aan kundige mensen die ingewikkelde dossiers kunnen doorgronden. De fouten die zijn gemaakt in de plannen en milieurapportages voor Lelystad Airport zijn het gevolg hiervan.
De vijf partijen willen weten of Van Nieuwenhuizen (VVD) de visie van Dijksma (PvdA) deelt. Daarnaast vragen zij of het klopt dat er op het ministerie nauwelijks nog mensen werken die zelfstandig in staat zijn een hele milieueffectrapportage te maken en hoe dit op te lossen is.
Vier vliegroutes van en naar Lelystad gaan over Friesland: richting Engeland en Ierland (Noordwest) en richting Scandinavië (Noordoost).
Het nieuwe vliegveld moet in april 2019 open gaan. Er is veel protest, onder meer in het zuiden van Friesland, in Overijssel en in Gelderland.
In de laatste dagen van haar 'regeerperiode', vorige maand, gaf Dijksma toe dat er fouten zijn gemaakt bij de geluidsberekeningen voor het vliegveld. Actiegroep Hoog- Overijssel ontdekte dit. Luchtvaartdeskundigen van deze groep, die samenwerkt met de Stellingwerver actiegroep Laagvliegroutes NEE, geven vandaag in Den Haag een technische briefing aan Kamerleden.
Gisteren kwam ook de Vogelbescherming met een reactie op de plannen van vliegveld Lelystad. De organisatie geeft - opnieuw - aan te vrezen voor vogelaanvaringen en wil nader onderzoek.
Ondertussen heeft Eurocontrol, dat de luchtverkeersleiding in Europa coördineert, laten weten dat de herindeling van het Nederlandse luchtruim in twee jaar kan in plaats van vijf of zes jaar. Veel politieke partijen en overheden willen dat eerst deze herindeling plaatsvindt. Zonder herindeling moeten de Lelystadtoestellen over grote afstanden laag vliegen, op zo'n 1800 meter hoogte, ook boven Friesland. De vliegtuigen mogen het (hogere) Schipholverkeer namelijk niet in de weg zitten.
Stellingwerver actiegroep weigert zetel in bewonersoverleg vliegveld Lelystad
Het ministerie van Infrastructuur heeft de Weststellingwerver actiegroep Laagvliegroutes NEE gevraagd om als Friese afgevaardigde zitting te nemen in een 'adviserende bewonersdelegatie' voor Lelystad Airport. Zo'n soort orgaan bestaat ook voor Schiphol.
De groep heeft de plek onlangs echter geweigerd.
De actiegroep kan zich niet vinden in de voorwaarden. 'Hierin staat letterlijk dat alle punten rond Lelystad Airport, waar Laagvliegroutes NEE zich juist tegen verzet, 100 procent geaccepteerd moeten worden', aldus de groep. Ook bestaat het vermoeden dat met de input niets wordt gedaan.
De groep wil onafhankelijk blijven.
Geplaatst door Griese JH uit amstelveen