Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kamer: stikstofgaranties als voorwaarde voor vergunning Schiphol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 942 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 14-02-2023 
stikstofemissies_Schiphol_bij_540.000_vluchtbewegingen_.jPG

Bron: ANP

De Tweede Kamer wil dat de luchthavens Schiphol en Lelystad Airport geen natuurvergunning krijgen, voordat gegarandeerd is dat de luchtvaart een eerlijke bijdrage levert aan het oplossen van het stikstofprobleem. Een meerderheid steunt een motie van die strekking van GroenLinks, de Partij voor de Dieren en BBB.
Schiphol is mede op aandringen van het kabinet bezig met de aanvraag van een natuurvergunning. Daarvoor moet het luchthavenbedrijf stikstofruimte vrijspelen en daarom heeft het onlangs een aantal boerenbedrijven opgekocht. De Kamer reageerde daar gepikeerd op, mede omdat ook veel agrarische bedrijven in de problemen zitten door een ontbrekende natuurvergunning.

Deze boeren hebben hun bedrijf op- of uitgebouwd zonder vergunning, omdat die onder de oude stikstofwetgeving (PAS) niet nodig was. Zij konden volstaan met een melding. Ook Lelystad Airport behoorde tot deze zogenoemde PAS-melders. Maar de Raad van State oordeelde een kleine vier jaar geleden dat die aanpak de natuur onvoldoende beschermde tegen een toenemende stikstofuitstoot.

Stikstofdoelen voor andere sectoren
Sindsdien heeft het kabinet doelen opgesteld om de stikstofuitstoot van de landbouw de komende jaren drastisch terug te dringen. Maar het kabinet kwam pas vorige week met doelstellingen waar andere vervuilende sectoren, zoals de industrie, het wegverkeer en de luchtvaart, aan moeten voldoen. Daarin ontbraken nog concrete plannen specifiek voor het vliegverkeer.

Minister Mark Harbers (Infrastructuur) had de motie ontraden. Hij vindt dat iedereen die een natuurvergunning aanvraagt, dat moet doen binnen de op dat moment geldende regels. Het voorstel om daar in het geval van Schiphol nu extra voorwaarden aan te gaan stellen, is volgens de bewindsman in strijd met dat principe.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 14-02-2023"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Harbers laat zich kennen als de volgende luchtvaartvazal, die alles wat fout is goed praat. Van dit stikstofbeleid klopt natuurlijk geen snars. Op een leugenachtige, stiekeme manier stikstofrechten opkopen om de milieuverwoestende luchtvaart verder te laten groeien is misdadig en niet te verkopen naar de agrarische sector.

Dit kan nog spannend worden al BBB meer macht krijgt. Zouden ze gedwongen worden om hun achterban niet te ontzien om straks met deze vieze Schipholpraktijken mee te gaan doen?

Waar zou trouwens die eerlijke bijdrage aan het oplossen van het stikstofprobleem die Schiphol zal gaan leveren uit bestaan? Uit verder opkopen van boerenbedrijven en het niet blijven meerekenen van emissies boven 900m? Of het claimen van veel zuinigere en stillere vliegtuigen, waarbij het nog maar de vraag is of deze minder NOx gaan uitstoten?