Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kamer steunt idee om staatsaandelen AirFrance-KLM te kopen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1550 
|
 bnr.nl 
wp_politiek_3707.JPG

Door Judith Laanen

Een meerderheid van de Tweede Kamer is er voor dat Nederland aandelen Air France-KLM koopt.

Vanochtend zei minister Dijsselbloem tegen BNR dat het "denkbaar" is dat Nederland tijdelijk instapt bij de luchtvaartmaatschappij als die in acute nood komt. Luister hier naar dit commentaar.

Politiek verslaggever Laurens Boven: "Dijsselbloem krijgt steun, maar alleen als er een verbeterplan ligt voor KLM waardoor er toekomstperspectief is."

PVV: koop aandelen met opbrengst verkoop ABN Amro
PVV-Kamerlid Dion Graus zei tegen Boven dat hij een motie al heeft klaarliggen: "Daarin verzoek ik de regering een deel van de opbrengst uit de verkoop van ABN Amro aan te wenden om een aandeel en belang van 20 procent in AirFrance-KLM te nemen, naar Frans voorbeeld. Dat kost, naar wat wij begrepen hebben, 400 miljoen euro."Dijsselbloem vindt het nu aankopen van aandelen in de vliegtuigmaatschappij geld verbranden, zegt Boven. Maar, zegt Graus, "Dijsselbloem heeft niet alle wijsheid in pacht."

CDA ziet beweging in voorstel
Het CDA is volgens Boven op opvallende wijze de strategie van Dijsselbloem wel kwijt in dit verhaal: "We hebben dit al in februari voorgesteld", zegt CDA-Kamerlid Martijn van Helvert. Er zit in ieder geval beweging in het voorstel, ziet Van Helvert. "Wij zeggen: alles wat we kunnen doen om onze invloed te vergroten om ons netwerk van KLM te beschermen, moeten we zeker overwegen."

Boven polste ook bij D66 en de SP, beide partijen geven ook steun. "Al met al een meerderheid in de Tweede Kamer", zegt Boven.

VVD is tegen
Regeringspartij VVD vindt het geen goed idee om staatsaandelen te kopen. VVD-Kamerlid Aukje de Vries: "We denken niet dat dit de oplossing van het probleem bij AirFrance-KLM is. KLM en Schiphol zijn belangrijk voor de economie van Nederland en moeten de ruimte krijgen om te groeien." De VVD ziet liever aandacht voor beperkende maatregelen die groei tegenhouden.

Volgens Dijsselbloem zit er wel een hele belangrijke voorwaarde aan de koop van de aandelen: KLM moet een plan maken met wie ze de concurrentie aangaan. Daar kan Dijsselbloem niet bij helpen, zegt hij. "Als dát plan er is, en er is dan een probleem met de financiering, dan kunnen ze met steun van de Tweede Kamer bij het ministerie aankloppen", zegt Laurens Boven.

Bekijk bericht op "bnr.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Ze zitten niet alleen in de provincie Limburg (gemeenschapsgeld voor Airport Maastricht), Nu weet ik het zeker, er zit ook een zaal vol met gekke Henkies in Den Haag. Ze willen met een vracht gemeenschapsgeld een failliete boel overeind houden. Het "karretje", waar ze de legitimatie in vinden om dit te kunnen doen, is "een plan". Wedden dat nagenoeg elk plan dit mogelijk maakt. Nu nog even doen, volgens mij zit hem daar de kneep. Daar hadden ze een jaar of 10 geleden al mee moeten beginnen. Conclusie: te duur, te laat (even niet opgelet, het speelveld is structureel veranderd en het gaat nog veel meer veranderen. Geen houden aan), niet slim en daardoor de boot gemist.
Als het niet goed gaat (al het geïnvesteerde gemeenschapsgeld is dan al verdampt), kunnen we altijd nog een parlementaire enquête houden. De conclusie zal zijn dat het een goed leermoment is geweest en vervolgens gaan we over tot de orde van de dag. Op naar het volgende debacle.
Overigens ga ik ervan uit dat, als deze idioterie doorgaat, dat elk bedrijf in Nederland (dat ertoe doet) met concurrentie te maken krijgt en daardoor in de problemen komt, eenzelfde steun krijgt. Met terugwerkende kracht te beginnen met de aluminiumfabriek in Delfzijl. En zo zijn er nog vele bedrijven te bedenken uit het nabije verleden en zullen er zich ook nog velen in de toekomst melden.

Geplaatst door de Vries

Natuurlijk krijgt KLM straks steun. Immers deze regering wil niet de boeken ingaan als zijnde de regering die KLM om zeep heeft geholpen.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Het "too big to fail" gevaar lijkt dichterbij te komen.

Geplaatst door anoniem

Natuurlijk krijgt KLM straks steun. Immers deze regering wil niet de boeken ingaan als zijnde de regering die KLM om zeep heeft geholpen.

De lobby van de luchtvaart is veel te sterk, Er zou een onderzoek moeten komen naar corruptie en de invloed van deze lobby op de besluitvorming.

Natuurlijk is het niet de staat die de klm om zeep helpt, Net zomin als de staat imtech omzeep heeft geholpen, of daf , fokker en noem maar op. Het zijn de marktomstandigheden en het management van de bedrijven zelf die verantwoordelijk zijn. Proberen de verantwoordelijkheid hiervoor bij de overheid te leggen is wel erg zwak.

Als de staat bij klm aan boord stapt dan verwacht ik dat de staat en klm meer zullen gaan doen om de overlast voor burgers te beperken, en bereid zijn ook de daaraan verbonden kosten te betalen.
Dit is het minste wat de luchtvaart terug kan doen, er wordt een beroep gedaan op gemeenschaps geld, en daarvoor mag men best iets terug doen voor de gemeenschap.
Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren helaas.

Geplaatst door anoniem

Niemand hoorde je in de media de afgelopen dagen over de overlast en ellende die de klm en Schiphol veroorzaken. De minachting voor het welzijn van mensen die ik de afgelopen dagen gezien heb,die zal ik nooit vergeten.
De grote groep burgers die overlast heeft van de vliegtuigen,die kan gewoon stikken.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Anoniem. Over het derde kwartaal van 2015 hebben 2.169 personen samen 39.094 klachten bij Bas ingediend. Het aantal klachten is nog niet geschoond van de zogenaamde “veelmelders” en geven statisch gezien een vertekend beeld. In hetzelfde kwartaal van 2014 waren dat 4.181 personen en 45.330 klachten. Afnames van resp. 48% en 14%. Op grond van deze statistische gegevens zullen de luchtvaarsector en de bestuurders de conclusie trekken dat het met de herrie de goede kant op gaat. Deze cijfers lijken bovendien de trend over een reeks van jaren te bevestigen. Waren er in 2004 nog 11.019 personen die bij Bas geklaagd hebben, in 2013 was dat aantal gestaag gedaald tot 4.625. In 2014 liep het aantal plotseling op tot 7.472 klagers, maar dat kwam volgens Bas onder meer door baanonderhoud en was het dus niet structureel. Ik weet het, je hebt leugens, grote leugens en statistiek. Het kan zijn dat de omwonenden het klagen moe zijn, omdat het toch niets oplevert. Maar het is ook niet onmogelijk dat omwonenden minder herrie ervaren. Zonder nader onderzoek blijft het gissen naar de oorzaak en kan men er de draai aan geven die men wil.

Geplaatst door anoniem

Ik kijk altijd op het kaartje bij bas,daarop staan geloof ik de meldingen van de afgelopen 4 weken per postcode.
Als ik dat kaartje nu bekijk,dan krijg ik niet het idee dat omwonenden weinig overlast ervaren.

Dat het derde kwartaal dit jaar relatief weinig klagers had is ook niet structureel.
In het derde kwartaal was de aalsmeerbaan voor een groot deel gesloten wegens onderhoud,dit is een baan die erg veel overlast geeft. Ook was de windrichting overwegend zuidelijk,hetgeen in tegenstelling tot wat Schiphol beweert als geheel minder overlast oplevert,al is dat voor de mensen in castricum uiteraard niet het geval,daar geeft zuidelijk baangebruik juist weer veel overlast.


Geplaatst door Jaap uit Bussum

@Anoniem. Ik heb de jaarrapportages van BAS geraadpleegd om te kijken hoe het verloop van het aantal klagers en klachten over een reeks van jaren is. En die is van 2004 t/m 2013 dalend geweest. In 2014 was er sprake van een sterke stijging. Ook het eerste kwartaal van 2015 vertoonde nog een stijgende lijn, maar die is in het tweede kwartaal weer neerwaarts omgebogen. Het heeft ongetwijfeld met het baangebruik te maken, dat weer afhankelijk is van onderhoudswerkzaamheden, weersomstandigheden en het aantal vliegbewegingen. En de bereidheid om (nog) te willen klagen, maar dat laatste is giswerk. BAS biedt naar mijn idee een handig middel om de overlast van Schiphol zichtbaar te maken. Maar dan zou iedereen die overlast ervaart, dat bij BAS kenbaar moeten maken. Of het wat oplevert is natuurlijk de vraag; maar niet geschoten is altijd mis.