Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Kamer: groei Schiphol voorlopig niet aan de orde

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 225 
|
 AD 
HvS_2e_Kamer_(3).JPG

Veruit de meeste partijen in de Tweede Kamer, ook regeringspartij VVD, willen pas over groei van Schiphol besluiten als er definitief duidelijkheid is over de openingsdatum van Lelystad Airport. Dat blijkt uit een rondgang van deze krant. Als ze al vinden dat de internationale luchthaven nog moet doorgroeien.

Gisterenavond werd bekend dat de opening van regionaal vliegveld Lelystad opnieuw is uitgesteld - deze keer voor onbepaalde tijd. Stikstof en een weifelende Europese Commissie halen volgens luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen een streep door de ‘keiharde’ openingsdatum van april 2020.

Lelystad Airport moet een ‘overloopluchthaven’ worden van Schiphol, van waar dan vakantievluchten kunnen vertrekken. Hierdoor kan Royal Schiphol Group - het moederbedrijf van Lelystad Airport - via een omweg na 2020 groeien boven de huidige kritische grens van 500.000 vliegbewegingen per jaar, is de gedachte. Maar er is nu roet in het eten gegooid. Besluitvorming over die groei vindt waarschijnlijk pas volgend jaar plaats. En dat vinden meerdere Kamerfracties totaal niet erg.

Grenzen bereikt


Schiphol zit al eventjes aan het maximum, daar kan best nog een tijdje bij
,,Er zijn een heleboel redenen waarom Schiphol niet verder kan en mag groeien”, vertelt GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger. ,,Zo ligt er een stevig rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, is er de stikstofuitspraak van de Raad van State en ook bij het klimaatakkoord past helemaal geen groei van de luchtvaart. De grenzen van Schiphol zijn bereikt. Daar moet gewoon efficiënter worden gewerkt, dan ontstaan er economisch gezien nog steeds kansen. Maar het moet klaar zijn met zestig goedkope vluchten per dag naar Londen. De minister moet daar tegen strijden, niet doordrammen over groei.”

Ook D66'er Jan Paternotte denkt dat onze internationale luchthaven de bestaande ruimte veel efficiënter kan gebruiken. ,,Schiphol zit al eventjes aan het maximum, daar kan best nog een tijdje bij. En het bestaande plafond van 500.000 vliegbewegingen werkt eigenlijk best goed. Er worden grotere vliegtuigen gebruikt en de bezettingsgraad is gestegen, zodat de uitstoot per passagier daalt. Dus laten we als politici eerst maar eens gaan zorgen dat de huidige bovengrens goed wordt bewaakt, bijvoorbeeld bij nachtvluchten. Dan kijken we daarna of vliegtuigen zoveel stiller en schoner zijn geworden dat Schiphol daarop eventueel nog kan doorgroeien.”

Alleen echte groei


De SP vindt dat Schiphol überhaupt niet verder hoeft te groeien. Kamerlid Cem Laçin: ,,De luchthaven moet gewoon alleen nog maar beslissingen nemen die echte economische groei en werkgelegenheid bewerkstelligen. Dat betekent: vooral vrachtvluchten en internationale vluchten toelaten. Daar helpen ze Nederland mee.”

De VVD laat weten voorstander te zijn en blijven van zo spoedig mogelijke opening van Lelystad Airport als ‘overloopluchthaven’ voor vakantievluchten van Schiphol. Kamerlid Remco Dijkstra: ,,Ik besef heel goed dat Schiphol ook verder moet, maar er is eerst duidelijkheid over Lelystad Airport nodig.” Weliswaar moet de minister nog met een groeiplan voor Schiphol komen, maar de VVD verwijst graag naar het regeerakkoord. Daarin staat dat geboekte milieuwinst door schonere en stillere vliegtuigen deels kan worden gebruikt voor extra vliegbewegingen.

De PVV is de enige partij die hardop beweert dat Schiphol nú door moet in de vaart der volkeren. ,,Wij zijn nooit tegen de opening van die regionale luchthaven geweest, maar Lelystad Airport is niet nodig. Want de internationale luchthaven kan uiteindelijk op eigen kracht groeien tot 800.000 vliegbewegingen. We zijn de enige partij die zegt: laat Schiphol zelf op korte termijn, zonder enige aanpassing, groeien tot 600.000 vluchten. Zelfs de VVD wil dat nu niet. Doordat er niet naar mij wordt geluisterd, loopt het project Lelystad Airport nu uit op een Betuwelijn-debacle.”

Bekijk bericht op "AD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door klaar


Geplaatst door Jan Griese

-Die PVV toch met die clown Graus, Die"'lult"' makkelijk daar in Venlo . en omstreken
-De VVD blijft maar door rammen, de al oude Graaiers,

De Sector blijft maar brutaal om meer groei schreeuwen, terwijl ze de capaciteit de laatste 25 jaar
verkregen door Leugens engrove manipulaties Nederland zou nog een der betere landen in de wereld zijn..?? Maar Schipholdossier is al jaaaaaren HET dossier gelijk uit een BANANENREPUBLIEK. Trouwens leeseens deartikelen uit Follow The money . Een en al corruptie

Geplaatst door Bob

Ik sluit 100% aan bij deze conclusies na uitvoerige studie van vele bronnen. Dit zijn m.i. regelrechte criminelen. Helaas zorgen ze ervoor dat ze de wetten zo inrichten dat ze niet zijn te pakken.

Ik ga niet van het aardgas af zolang Schiphol met deze shit door mag gaan!!!

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.


" Doordat er niet naar mij wordt geluisterd, loopt het project Lelystad Airport nu uit op een Betuwelijn-debacle.” (PVV).

Ja, Geert, wel minder, minder, minder Marokkanen?
Ja, Geert, wel meer, meer, meer herrie en vervuiling?
Geert, vlieg lekker een eind naar Mars en kom niet meer terug.


Geplaatst door Jan Griese

Beste Mensen,

Jullie reacties horen thuis op het artikel van de NOS ook op deze site
Dit bericht hier in AD Stelt :

Grenzen bereikt

Schiphol zit al eventjes aan het maximum, daar kan best nog een tijdje bij
,,Er zijn een heleboel redenen waarom Schiphol niet verder kan en mag groeien”, vertelt GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger. ,,Zo ligt er een stevig rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, is er de stikstofuitspraak van de Raad van State en ook bij het klimaatakkoord past helemaal geen groei van de luchtvaart. De grenzen van Schiphol zijn bereikt. Daar moet gewoon efficiënter worden gewerkt, dan ontstaan er economisch gezien nog steeds kansen. Maar het moet klaar zijn met zestig goedkope vluchten per dag naar Londen. De minister moet daar tegen strijden, niet doordrammen over groei.”

Ook D66'er Jan Paternotte denkt dat onze internationale luchthaven de bestaande ruimte veel efficiënter kan gebruiken. ,,Schiphol zit al eventjes aan het maximum, daar kan best nog een tijdje bij. En het bestaande plafond van 500.000 vliegbewegingen werkt eigenlijk best goed. Er worden grotere vliegtuigen gebruikt en de bezettingsgraad is gestegen, zodat de uitstoot per passagier daalt. Dus laten we als politici eerst maar eens gaan zorgen dat de huidige bovengrens goed wordt bewaakt, bijvoorbeeld bij nachtvluchten. Dan kijken we daarna of vliegtuigen zoveel stiller en schoner zijn geworden dat Schiphol daarop eventueel nog kan doorgroeien.”
Alleen echte groei

De SP vindt dat Schiphol überhaupt niet verder hoeft te groeien. Kamerlid Cem Laçin: ,,De luchthaven moet gewoon alleen nog maar beslissingen nemen die echte economische groei en werkgelegenheid bewerkstelligen. Dat betekent: vooral vrachtvluchten en internationale vluchten toelaten. Daar helpen ze Nederland mee.”




Geplaatst door Bob

Twee zaken:

De warmtepomp veroorzaakt straks overal ook herrie. Men bepleit een grens van 40 dB, wat al hoog is.

Maar: Frank Agterberg, voorzitter van de Dutch Heat Pump Association, zegt in de krant dat de normen moeten worden versoepeld en dus meer herrie moet zijn toegestaan door de ventilatoren (Microsoft Nieuws van vandaag).
Klinkt bekend voor ons dat oprekken van grenzen, nietwaar?

,,De luchthaven moet gewoon alleen nog maar beslissingen nemen die echte economische groei en werkgelegenheid bewerkstelligen. Dat betekent: vooral vrachtvluchten en internationale vluchten toelaten. Daar helpen ze Nederland mee.”
KLM flikt het nu al om midden in de nacht met zware vracht 747's op 800m hoogte over te dreunen, het lijkt me geen goed idee om dit verder te laten toenemen!

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.