Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Kabinet zat klem door fouten rond ‘Lelystad’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 411 
|
 Trouw - 22-02-2018 
wp_politiek_3702.JPG

Door Bart Zuidervaart

Het kabinet heeft besloten de opening van de luchthaven met minimaal een jaar uit te stellen. De minister wil eerst het vertrouwen van de omwonenden terugwinnen.

Besluitvorming Lelystad Airport
Minister van infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen stond met de rug tegen de muur. Ja, vliegveld Lelystad had 'met maximale druk' op 1 april 2019 open kunnen gaan. Maar voor het kabinet is dat geen optie meer. "We zullen eerst het vertrouwen van omwonenden moeten terugwinnen", zei Van Nieuwenhuizen gisteren.

Het kabinet heeft besloten de opening van de luchthaven met minimaal een jaar uit te stellen. Wanneer Lelystad precies in bedrijf is, blijft onzeker. Het kan ook najaar 2020 worden. Zorgvuldigheid staat nu voorop, aldus de minister.

Een gebrek aan die zorgvuldigheid is tot op heden het grote probleem geweest. Bewoners in de (wijde) omgeving werden afgelopen jaar onaangenaam verrast door beoogde, lage vliegroutes boven hun huizen. Geluidsberekeningen bleken vol fouten zitten: de overlast zou groter worden dan de burgers was voor-gehouden. Hun vertrouwen in de overheid zakte naar het nulpunt.

De kwestie bracht Van Nieuwenhuizen in een lastige situatie. Het belang van vliegveld Lelystad is groot. Deze luchthaven is volgens het kabinet dringend nodig om Schiphol te ontlasten. Daar zijn tot 2020 jaarlijks 500.000 vliegbewegingen toegestaan, een aantal dat nu al op een haar na wordt gehaald. Als de vakantievluchten naar Lelystad verhuizen, krijgt Schiphol ruimte om verder te groeien. Topman Jos Nijhuis van Schiphol voerde onlangs de druk op door te stellen dat de nationale luchthaven op slot zit en dat uitbreiding noodzakelijk is voor de b.v. Nederland.

De druk kwam ook van een andere kant, van omwonenden en de Tweede Kamer, waar de weerstand tegen een snelle opening van Lelystad groeide.

Uiteindelijk was uitstel onvermijdelijk. Er zijn nieuwe berekeningen nodig en dat vraagt om tijd en zorgvuldigheid. Nog meer fouten kan het kabinet zich niet permitteren. De reactie van Schiphol op het besluit laat zich raden. Nijhuis vindt het 'teleurstellend'. KLM-topman Pieter Elbers zegt: "Nu capaciteit op Lelystad niet beschikbaar is, moet groei op Schiphol mogelijk worden gemaakt."

Schiphol en KLM vinden dat de nationale luchthaven nog voor 2020 door het afgesproken plafond van 500.000 starts en landingen moet kunnen gaan. Maar Van Nieuwenhuizen liet gisteren direct weten dat dit wat haar betreft geen optie is.

De eerste prioriteit van de minister is de relatie met de omwonenden van Lelystad. De afgelopen maanden heeft ze overlegd met bewonersorganisaties over de te verwachten overlast. Dat heeft 'nieuwe inzichten' opgeleverd, zegt ze. Her en der worden vliegroutes aangepast, zodat er straks minder over woongebieden wordt gevlogen.

Van Nieuwenhuizen doet nog een handreiking. De afgelopen weken ontstond onrust over het maximale aan-tal vluchten dat op Lelystad is toegestaan. Er deden scenario's de ronde met 55.000 vliegbewegingen per jaar. Daar is volgens de minister geen sprake van. Zij laat nu in het Luchthavenbesluit vastleggen dat op langere termijn jaarlijks maximaal 45.000 vluchten mogelijk zijn.

Dit aantal is alleen haalbaar als het Nederlandse luchtruim opnieuw is ingedeeld. Dat gebeurt niet eerder dan in 2023. Door de nieuwe indeling kan er in de omgeving van Lelystad hoger worden gevlogen, waardoor de overlast afneemt. Voor de komende jaren zijn de mogelijkheden rond de nieuwe luchthaven beperkt: maximaal 4000 vliegbewegingen in het eerste jaar na opening, 7000 in het tweede en 10.000 in het derde jaar. Van Nieuwenhuizen: "Op deze manier wil ik het vertrouwen stap voor stap terugwinnen."

Achterban
In de Tweede Kamer is brede steun voor haar besluit. Zeker voor de coalitiepartijen is uitstel vlak voor de raadsverkiezingen prettig nieuws. Afdelingen van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie in Gelderland en Overijs-sel keerden zich al eerder tegen snelle opening. Kamerlid Eppo Bruins (CU) zegt nu: "De minister maakt de enige juiste keuze."

Binnenkort debatteert de Kamer over de toekomst van de luchtvaart. Van Nieuwenhuizen kan dan van twee kanten kritiek verwachten. De PVV zal aandringen op zo snel mogelijk meer vluchten op Schiphol. En wat GroenLinks betreft komt vliegveld Lelystad er helemaal niet.

Overleg met de omwonenden leverde nieuwe inzichten op
Wij zijn teleurgesteld. Het bedrijfsleven in Flevoland moet maar zitten wachten, terwijl we toezegging op toezegging hebben gekregen.
Uitstel is heel verstandig. Als de overheid slecht werk levert, moeten bewoners daar niet de dupe van worden.
Natuurlijk begrijp ik dat de minister zorgvuldigheid vooropstelt. Maar nu moet de luchtvaart nog langer wachten op de invulling van een besluit dat tien jaar geleden is genomen.


Reacties op dit bericht