Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kabinet wil vliegtax verdriedubbelen van 8 naar 24 euro per vlucht

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 1264 
|
 trouw,nl 
strooien_met_euros.jpg
Strooien met euro's niet zonder voorwaarden
Credit: pixabay

Door Esther Lammers

Het kabinet wil de belasting op vliegen volgend jaar verdrievoudigen per ticket. Vliegen vanaf een Nederlandse luchthaven wordt hierdoor duurder.

Nederland kent pas sinds een jaar een vliegbelasting voor reizigers die vanaf een Nederlandse luchthaven vertrekken. De heffing is dit jaar bijna 8 euro voor een ticket en het kabinet is de plannen nog aan het uitwerken, maar denkt aan een tax van 24 euro. Het effect voor Schiphol zal op korte termijn ‘relatief beperkt’ zijn, zo schrijft minister Sigrid Kaag van financiën aan de Tweede Kamer.

Uitgezonderd worden kinderen jonger dan twee jaar, én de reizigers die slechts overstappen via een Nederlandse luchthaven. Zij hoeven geen vliegbelasting te betalen. Met de verhoging wil de regering 600 miljoen euro op jaarbasis binnenhalen. Dat staat in het conceptplan voor herstel en veerkracht, dat de Tweede Kamer maandag heeft gekregen.

‘Knellende’ capaciteitsbeperkingen
Door de vliegbelasting wordt vliegen vanaf Nederlandse luchthavens duurder en dat heeft effect op het gedrag van reizigers. Zij kunnen gaan afzien van vliegen, kiezen voor een andere vervoerswijze, of uitwijken naar een buitenlandse luchthaven. Maar al deze effecten zijn, volgens het kabinet, voor Schiphol op korte termijn te overzien.

De grootste luchthaven Schiphol heeft immers al langer te maken met ‘knellende’ capaciteitsbeperkingen vanwege de almaar stijgende vraag naar vluchten. Kaag verwacht dat een hogere vliegbelasting ervoor zorgt dat de luchthaven Schiphol hooguit ‘minder meeropbrengsten’ heeft. In de praktijk zal de vraag ook niet verminderen, meent het kabinet. Of dat argument ook geldt voor de andere, kleinere Nederlandse luchthavens, is onduidelijk.

Ook België wil een vliegtaks

Het kabinet noemt de hogere vliegbelasting een onderdeel van een pakket maatregelen om de groene transitie in Nederland te realiseren. De Belgische overheid heeft vergelijkbare plannen. Die wil een vliegtaks voor korte vluchten van 5 of 7 euro onder de 500 kilometer invoeren, waarmee ze de 30 miljoen euro denkt op te halen. Maar de meeste landen in de wereld kennen zo’n belasting helemaal niet.

Uit angst voor een verslechtering van de concurrentiepositie van Schiphol bepleitte Nederland eerder altijd voor een internationale vliegbelasting. Maar daarover kon geen overeenstemming met andere landen worden bereikt. Het kabinet kiest er nu bewust voor om wel zelfstandig door te gaan met het beprijzen.

Overigens tellen luchtvaartemissies volgens de regels van het Klimaatakkoord van Parijs helemaal niet mee bij het vaststellen van de nationale broeikasgasemissies. Daar heeft het kabinet een slim antwoord op geformuleerd. Als het aantal vluchten door een hogere belasting omlaaggaat, dan draagt de heffing volgens het kabinet alsnog bij aan het mondiale klimaatbeleid. De milieuorganisaties pleiten al lang voor een hogere vliegbelasting, maar KLM en de Nederlandse luchthavens vrezen voor verzwakking van hun concurrentiepositie.

Nederland moet nu haast maken met coronaherstelfonds van Brussel
De vliegbelasting is onderdeel van het herstel- en veerkrachtplan dat het kabinet aan Brussel wil voorleggen om daarmee 4,7 miljard euro subsidie te krijgen uit het coronaherstelfonds van de EU. Nederland is het laatste land dat nog geen plan heeft ingediend en de tijd begint echt te dringen.

De ministeries hebben nu gezamenlijk plannen ter waarde van 7,7 miljard euro uitgewerkt waarmee Nederland kan worden hervormd om duurzaam en welvarend de toekomst in te gaan. Het gaat om 23 investeringen, en 16 hervormingen. De verwachting is dat Nederland 4,7 miljard euro subsidie uit het fonds krijgt en die plannen dan niet zelf hoeft te financieren.

Het pakket is grotendeels een uitwerking van het coalitieakkoord, of bestaat uit al eerder goedgekeurde hervormingen. Het wordt eerst aan de Tweede Kamer voorgelegd, daarna gaat het de Brusselse molen in. In het najaar hoopt Nederland de eerste subsidies te krijgen.

Bekijk bericht op "trouw,nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Uden uit Veghel

Eindelijk eens goed nieuws

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Het is een begin. Gezien het feit dat reizigers maar al te graag een dure PCR test wilden laten uitvoeren om toch maar weer te kunnen vliegen kan deze tax makkelijk nog flink omhoog. Honderd euro zou geen enkel probleem zijn.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

LANG NIET GENOEG OM DE GROEIPLANNEN VAN SCHIPHOL TE BETALEN:

METROPOOL BEPAALT HET (“Struisvogelpolitiek”)*

Burgemeester Halsema (GL) deelt samen met de Commissarissen van de Koning (VVD en PvdA) in NH en Flevoland vanuit een nieuw Metropoolbureau op de Amsterdamse Zuid As de lakens uit. Drie topbestuurders stellen zo het groei-verdienmodel van Schiphol en satelliet luchthavens veilig. Dit via een door I&W en luchtvaartsector opgebouwde bestuursstructuur zonder democratische basis.

Samen met nieuwe "landsdelen" en Metropoolregio's elders wordt aldus vormgegeven aan de gewenste "Holland Metropool", zoals in de toekomstvisie van de Royal Schiphol Group c.s. omschreven.

Niet toevallig zijn ook de burelen van de huidige - door een fraudeschandaal beschadigde - Landsadvocaat op de Zuid As te vinden. Want via intensieve samenwerking van juristen bij het Ministerie van I&W, het Metropoolbureau en dit kantoor van de Landsadvocaat wordt gezocht naar "geitenpaadjes" om o.a. de nieuwe Omgevingswet te omzeilen.
En tevens de Polderbaan en Kaagbaan te gaan verdubbelen(!) en hyper preferent te maken met het "Next-Gen" hoogfrequent vliegsysteem. Dit betekent bewuste concentratie van overlast boven deze regio’s om elders de grootschalige verstedelijking richting 20 miljoen inwoners van de “Holland Metropool” te kunnen realiseren.

Intussen werken de grote landelijke partijen GL, CDA, VVD, PvdA en D66 helaas allemaal mee aan de hierboven geschetste opzet. Opvallend is daarbij dat dit alles grotendeels buiten de media wordt gehouden en de gevoerde struisvogelpolitiek nergens aan de kaak wordt gesteld.

Conclusie:

Dit alles vormt een nieuwe uitdaging voor alle bewonersorganisaties en (kennis-)platforms.


*gepubliceerd in het NHD, De Uitgeester en De Uitgeester Courant




Geplaatst door Jaap uit Bussum

Door de tax geleidelijk te verhogen treedt er gewenning op. Dat schrikt niet af. Kijk wat er met de benzineprijs gebeurt. Die stijgt in een korte tijd heel fors en dat merken de automobilisten. Zo snel mogelijk evenveel accijns op kerosine heffen als nu op benzine en diesel. Dat is nog eerlijk ook, toch?