Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Kabinet wil vanaf 2023 schonere brandstof in de luchtvaart verplichten

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 282 
|
 nos.nl - 03-03-2020 
Logo_Shell_hvs.jpg

Minister Van Nieuwenhuizen wil dat in de Europese Unie vliegtuigen over drie jaar verplicht worden om voor een deel op alternatieve brandstoffen te vliegen. Als dat niet lukt, zet ze in op invoering in Nederland.

Volgens Van Nieuwenhuizen is het bijmengen van kerosine met duurzame brandstof een goede manier om de luchtvaart te verduurzamen: "Met een verplichte bijmenging kunnen we de productie van groene brandstoffen, zoals biokerosine en synthetische kerosine, aanjagen."

De minister spoort andere Europese landen aan zich bij Nederland aan te sluiten. Is invoering in de hele EU over drie jaar niet haalbaar, dan zouden volgens Van Nieuwenhuizen in elk geval op Nederlandse luchthavens vliegtuigen vanaf 2023 alleen nog maar kerosine mogen tanken als die is bijgemengd met duurzame brandstof.

Het kabinet heeft eerder met de luchtvaartsector afgesproken dat in 2030 14 procent van de brandstof voor de luchtvaart in Nederland duurzaam moet zijn. In 2050 moet fossiele kerosine helemaal zijn vervangen door duurzame alternatieven.

Bekijk bericht op "nos.nl - 03-03-2020 "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Er staat schonere en geen schone brandstof. Wat er ook niet staat is de hoeveelheid bijmenging. Ik denk zo weinig dat 2050 wellicht en als dat niet lukt, wellicht 2075 gehaald kan worden.
Debiele bericht.

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Een losse flodder van een minister die geen idee heeft waar ze het over heeft. Niet gehinderd door enige relevante kennis roeptoetert zij maar wat in het rond. Synthetische kerosine gemaakt uit CO2 en waterstof verkregen door elektrolyse met behulp van zonne energie zal voorlopig onvoldoende beschikbaar zijn om een rol te spelen en de kosten zullen een orde van grote hoger zijn dan van fossiele kerosine. Brandstof is de grootste kostenpost van de luchtvaart waar de marges inmiddels minimaal zijn. Veel minder vliegen tegen hogere kosten is de enige oplossing. Dus niet groei, maar aanpassing van het businessmodel als antwoord op de snel veranderende omstandigheden is nodig voor luchtvaartmaatschappijen om te overleven.

Geplaatst door baard uit heiloo

Over fake news gesproken !!!!

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Flybe mogelijk morgen failliet, de hele luchtvaart implodeert, en die oerdomme VVDers kletsen over groei, lelystad, 1% biobrandstof en aandelen kopen van KLM...

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Wat een definitie , ‘schonere brandstof’ ! Er bestaat geen schone kerosine en wat een onzin dat er minder CO2, fijnstof en stikstof de lucht ingaat......

Deze gesubsidieerde kerosine, gesponsord door uw en mijn belastingafdracht is net zo vervuilend als gewone kerosine.

Maar ‘schonere’ klinkt natuurlijk een stuk beter als minder vervuilend........tis maar een woordspeling.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Daarnaast: met 'schonere' brandstof los je niet op dat contrails bijdragen aan de opwarming en ook doe je niets aan de teringherrie! Greenwashing dus!

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Ed, als synthetische kerosine veel duurder is en verplicht wordt, dan heb je toch precies wat je wilt: vliegen wordt (veel) duurder. Laat maar komen, die verplichting!

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Gerard, helemaal waar. Maar het risico is dat de verplichting wordt afgezwakt naar amper niets bijmengen, en subsidiëring. We gaan het zien!