Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kabinet wil Schiphol na corona langzamer laten groeien en vergroenen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 385 
|
 nos.nl - 14-05-2020 
Eurostar.jpg

De groei van Schiphol wordt mede door de coronacrisis de komende jaren fors beperkt. De oude groeiambitie naar 540.000 vluchten per jaar wordt op de lange baan geschoven, 500.000 vluchten blijft de grens. Dat maakt het kabinet vrijdag bekend, bevestigen bronnen aan de NOS.

Tegelijk wil het kabinet oplossingen vinden voor bestaande problemen op Schiphol. Zo moet er met schonere vliegtuigen gevlogen gaan worden en moet de geluidshinder afnemen. Het aantal nachtvluchten gaat met duizenden omlaag.

Minder vluchten
De luchthaven hikte voor de coronacrisis al jaren aan tegen de half miljoen vliegbewegingen per jaar, vorig jaar waren het er 496.833. Verwacht wordt dat na de crisis het aantal vluchten op Schiphol fors zal zijn gekrompen; 540.000 vluchten per jaar zal voorlopig niet worden gehaald. Mogelijk gebeurt dat niet eens voor 2030, omdat door de coronacrisis bijna 90 procent van de vliegtuigen wereldwijd werkloos aan de grond staat.

Het kabinet wil van de situatie gebruikmaken om Schiphol de komende vijf jaar gecontroleerd te laten groeien en een paar jaar de tijd nemen om weer uit te komen op het aantal van 500.000 vluchten, het maximale aantal dat gold tot dit jaar.

Als de coronacrisis zich langzaam oplost, zou het aantal vluchten op Schiphol weer kunnen groeien met bijvoorbeeld 10.000 vluchten per jaar.

Voordelig voor KLM
Nog maar een paar maanden geleden was het Schiphols grootste probleem dat de luchthaven niet mocht groeien naar meer dan 500.000 vluchten per jaar. KLM had willen profiteren van die groei, maar heeft nu zelfs hulp van de overheid nodig om te overleven.

Een gecontroleerde groei van het 'nieuwe' Schiphol heeft ook voordelen voor KLM. Als Schiphol, als thuishaven van KLM, langzaam groeit, kan de luchtvaartmaatschappij herstellen van de crisis en wordt de extra ruimte op de luchthaven niet meteen 'ingepikt' door buitenlandse concurrenten.

Ruimte voor vergroening
Door de langzamere groei kan Schiphol ook vergroenen, bijvoorbeeld door het gebruik van schonere vliegtuigen te stimuleren. Het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat vanaf Schiphol weer veel vluchten naar Brussel en Berlijn opstijgen. Die hebben dezelfde uitstoot bij het opstijgen als vluchten naar verre bestemmingen als Azië en de VS en zijn dus zonde van de 'vluchtruimte', is de gedachte.

Het vliegveld op zee is definitief van de baan. De ruimte op de Noordzee is hard nodig voor windmolens.

"Het kabinet wil de crisis gebruik om fouten uit het verleden te herstellen, zoals bijvoorbeeld de ongebreidelde groei", zegt politiek verslaggever Ron Fresen. Het kabinet gaat nu beter letten op geluidsoverlast, schonere vliegtuigen en een betere positie voor KLM.

Reactie ministerie
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat in een reactie weten dat door de coronacrisis de situatie nu "compleet anders" is en het zal nog wel enige tijd duren voor de situatie weer normaal is, staat in een schriftelijke reactie. "We kijken in overleg met de sector hoe we met die situatie het beste kunnen omgaan, zodat Schiphol optimaal zijn economische belangrijke positie als hub in het internationale netwerk behoudt."

Bekijk bericht op "nos.nl - 14-05-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Nieuwe zakken, zure wijn. Het doel blijft groei en minder nachtvluchten is een sigaar uit eigen doos. Terug naar 29.000 slots was al een Alders akkoord voor alle afspraken die niet zijn nagekomen.
Schonere vliegtuigen bestaan niet, ook niet met 1 of 2 of 3% biokerosine. Zet geen zoden aan de dijk. Stille vliegtuigen, evenmin. En het worden er steeds meer.
En het netwerk van KLM rammelt economisch gezien aan alle kanten (zie onderzoek WTL).
En dezelfde figuren van voor de Corona crisis zijn er allemaal nog, wat een cultuur omslag in de weg zit.
Enge mannetjes en vrouwtjes in de regering, parlement, departement van I&W, luchtvaartsector en fossiele brandstof industrie, Op naar de volgend ramp.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Het zou positief zijn als men eindelijk inziet dat die idiote groei niet meer kan. Toch is 500000 nog te veel om aan de klimaatdoelen te voldoen, en ook niet nodig om de hubfunctie en de economie overeind te houden. Ook is er geen milieuvergunning voor.

Nachtvluchten weghalen kan wat helpen, als maar niet de randen van de nacht hiermee worden opgevuld, want dan is de nachtrust nog te kort.

Ik zie ook nergens staan, dat er extra geld wordt gestoken in het isoleren van vele woningen, wat echt nodig is om mensen weer een normaal leven te geven. Daarnaast doet men niets aan het idiote laag overvliegen (600m) bij landend verkeer en ook niets aan te lang te laag opstijgen door NADP2.

De plannen om zgn. ‘optimale vaste routes’ te gaan volvliegen zullen funest zijn voor diegenen die daaronder komen te wonen. Dit zal een spanningsveld creëren tussen mensen die ontzien worden en mensen die driedubbel worden gepakt. Wie gaat dit accepteren als opgeofferende?

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

Het zal nog lang duren, voordat Schiphol op haar oude nivo komt. Maar dat is ook NIET nodig 385 000 vluchten zijn meer dan genoeg, waarmee de KLM haar hubfunctie gewoon behouden blijft . Veel minder "'Pretvluchten dus, terwijl gewone vakantievluchten wel door blijven gaan. 500.000 vluchten zijn nu al veel te veel .Zie ook de argumenten van de 2 bovenstaande reacties . Naar Schiphol op zee wordt geen nieuw onderzoek gedaan. En voor Lelystad blijft het doel dat het ooit opengaat .
Dit alles staat in de vandaag gepubliceerde Luchtvaartnota .
Er is dus weer werk aan de winkel, voor ons : Zienswijzen schrijven. Als die echter WEL gelezen worden
Nog steeds die enge mensen daar op het ministerie : Ja Ja