Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Kabinet wil biobrandstof luchtvaart subsidiëren

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 709 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
wp_politiek_3707.JPG

DEN HAAG - Het Kabinet is van plan om biobrandstof voor de luchtvaart te gaan subsidiëren. Dat meldt De Telegraaf woensdag op basis van een uitgelekt concept van de Actieagenda Schiphol. Daaruit blijkt volgens het dagblad dat het Rijk verder weinig extra’s voor de luchthaven in petto heeft.

Vorig jaar maakte het Kabinet bekend dat het een actieagenda Schiphol mainport 2016-2025 wil opstellen. Daarin moet het belang van de luchthaven voor de Nederlandse economie naar voren komen. De aanleiding voor de actieagena is vooral de toegenomen concurrentie uit Turkije en de Golfregio. Daarin komen ook thema’s als netwerkkwaliteit, bereikbaarheid in de lucht en op de grond, level playing field en duurzaamheid aan de orde.

Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) erkent volgens De Telegraaf in uitgelekte de concept-actieagenda dat ”alle zeilen moeten worden bijgezet”. Daarmee lijkt ze vooral op de sector zelf te doelen. “Het is primair aan de luchtvaart zelf om de concurrentie aan te gaan." Volgens Dijksma kan de sector dat doen door “hoogwaardige dienstverlening aan te bieden tegen een concurrerende prijs.”

Dijksma laat in het stuk weten in gesprek te willen gaan met Turkije en de golfstaten. Ze wil met die landen ’duidelijke afspraken maken over eerlijke concurrentie in ruil voor afspraken over meer markttoegang in Nederland’.

Op het gebied van beveiliging zou het Kabinet de werkdruk willen verlagen voor het Schiphol toe te staan om meer biometrische technieken te gebruiken op de luchthaven. Ook zou er door het kabinet nog gesproken worden over extra geld voor de beveiliging van de luchthaven. Daarover moet minister Dijsselbloem (Financiën) binnenkort uitsluitsel geven.

Een maatregel op het gebied van duurzaamheid is het subsidiëren van biobrandstof. Dat is nu nog aanzienlijk duurder dan reguliere vliegtuigbrandstof. Door middel van subsidie wil de regering dat verschil kleiner maken, als Brussel dat toestaat. Door de maatregel zou de uitstoot moeten verminderen, waardoor Schiphol binnen de milieunormen kan blijven.

Lelystad
Verder blijkt uit het stuk dat het Kabinet vasthoudt aan eerdere afspraken over de groei van Schiphol. Alleen als er meer vluchten worden verplaatst naar Lelystad en Eindhoven kan de luchthaven extra groeien. Het is aan Schiphol om vliegmaatschappijen door middel van lagere tarieven ’te stimuleren’ om te verkassen. Alleen als dit niet blijkt te werken wil het kabinet overheidsdwang overwegen, maar dat kan volgens Dijksma alleen voor Lelystad. Ook moet eerst worden getoetst of dit juridisch wel mag.

Een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil tegenover Reismedia niet inhoudelijke reageren op het uitgelekte concept. “Het gaat om een concept, dus het is nog niet definitief.” De definitieve Actieagenda wordt eind deze maand in de Tweede Kamer bekendgemaakt.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht