Kabinet: vliegen op Airport Eelde mag tot middernacht

Door Martijn Folkers
Groningen Airport Eelde hoopt vanaf volgend jaar vroeger en later te mogen vliegen. De ministerraad heeft ingestemd met langere openingstijden.
Het vliegveld hoopt dankzij de ruimere openingstijden op drie keer zoveel passagiers en nieuwe bestemmingen.
Directeur Meiltje de Groot is opgetogen over het kabinetsbesluit. ‘We zijn ontzettend blij. Onze openingstijden worden mogelijk verruimd met anderhalf uur per dag. We kunnen dan meer grote commerciële vluchten faciliteren, want luchtvaartmaatschappijen kunnen hierdoor meer slagen op een dag maken. Met andere woorden, een aantal keer per dag naar bijvoorbeeld Zuid-Europa vliegen. Dat helpt enorm.’
Vanaf 6.00 uur, tot 0.00 uur
In de praktijk zou de verruiming inhouden dat Groningen Airport Eelde ‘s ochtends een half uur eerder open is en ‘s avonds een uur later dicht gaat. Vliegtuigen kunnen dan vanaf zes uur ‘s ochtends tot ‘s avonds twaalf uur stijgen of landen.
Zo ontstaat er ruimte voor 150 extra vluchten per jaar.
De Groot benadrukt dat dit alleen geldt voor passagiersvluchten en niet voor lesvluchten van de KLM Flight Academy. De verruiming van de openingstijden moet de luchthaven de ruimte geven om nieuwe bestemmingen aan zich te binden. ‘Luchtvaartmaatschappijen hebben zelf bij ons aangegeven dat ze het prettig vinden als de openingstijden op onze luchthaven worden verruimd. Dat gebeurt nu.’
Groningen Airport Eelde blij met kabinetsbesluit
De noordelijke luchthaven krijgt nu van verschillende luchtvaartmaatschappijen te horen dat de huidige openingstijden het vliegen beperken. Luchtvaartmaatschappijen willen graag vroeg vanaf bijvoorbeeld Eelde naar Kreta retour vliegen en in de huidige situatie kunnen ze geen twee vluchten heen en terug maken. Dat scheelt in omzet en maakt Eelde minder aantrekkelijk als luchthaven, stelt De Groot.
Bij het voorgenomen besluit is volgens minister Barry Madlener van Infrastructuur 'nadrukkelijk' rekening gehouden met de omgeving. 'Het vliegveld blijft nu al ruimschoots binnen de afgesproken geluidsnormen, en dat blijft zo. Ook worden maatregelen genomen om luchtverontreiniging tegen te gaan.'
Hopen op drie keer meer passagiers
Groningen Airport Eelde wil groeien van 108.000 passagiers naar 350.000 passagiers per jaar en probeert voor 2026 nieuwe bestemmingen aan zich te binden.
Eelde benadrukt dat luchthavens als Schiphol, Rotterdam en Eindhoven niet mogen groeien of zelfs moeten krimpen, waardoor Eelde een uitwijkmogelijkheid moet worden. ‘Hier is nog ruimte voor meer vluchten.’
Bang voor Lelystad Airport
Vliegvelddirecteur De Groot vreest wél het mogelijke kabinetsbesluit over de openstelling van Lelystad Airport. Wanneer het kabinet besluit dat Lelystad na een lange discussie tóch open kan voor passagiersvluchten, raakt dit Eelde in het hart. ‘Het zou goed zijn als noordelijke bestuurders zich meer laten horen in dit dossier. Wij wachten in spanning af.’
VOLE vecht besluit aan
Het ontwerp-luchthavenbesluit ligt de komende zes weken ter inzage, waarna belanghebbenden eventueel een zienswijze kunnen indienen, en dus bezwaar kunnen maken tegen de plannen.
De Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) maakt zich op voor een lange strijd tegen het besluit. Jan Wittenberg laat namens de stichting weten dat er zienswijzen ingediend gaan worden. Hij schat dat de hele procedure 'tien jaar gaat duren', en verwacht ook dat de Raad van State er voor gaat liggen. 'Juridisch is het slecht onderbouwd. Maar het moet wel aangevochten worden.'
Na de inzageperiode van zes weken besluit het kabinet om wel of niet iets met deze zienswijze(n) te doen, waarna het besluit wordt voorgelegd aan de Tweede én Eerste Kamer. De Groot verwacht pas eind dit jaar definitief groen licht voor het nieuwe luchthavenbesluit. Bekijk bericht op "rtvnoord.nl"
Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum
Maastricht en Rotterdam zullen snel volgen.
Wat hier gebeurd is Asociaal.