Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Kabinet stelt lagere belasting voor vrachtvluchten voor

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 399 
|
 NRC 
Euro_banknotes.png

Staatssecretaris Snel wil passagiers vanaf 2021 tussen de 7 en 7,50 euro per ticket laten betalen. Hij hoopt op een Europese vliegbelasting.

Nederland wil vanaf 2021 een vliegbelasting heffen, tenzij er eerder Europese afspraken gemaakt worden. Staatssecretaris Menno Snel (Financiën, D66) heeft daarvoor dinsdag een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd.

De heffing op vrachtverkeer valt daarin de helft lager uit dan in een eerder voorstel dat Snel in december naar de Raad van State stuurde. De hoogte van de heffing zal afhangen van de geluidsoverlast die de vrachtvliegtuigen produceren en zal tussen 1,93 euro en 3,85 euro per ton vracht liggen. De hoogte van de heffing werd bijgesteld na aanvullend onderzoek door adviesbureau van CE Delft, schrijft Snel, dat bij de hogere belasting op vracht een duidelijke daling daarvan voorspelde.

De vliegbelasting voor passagiers zal zo’n 7 euro per vertrek bedragen, ongeacht de bestemming. De precieze hoogte van het bedrag hangt af van inflatie, maar zal naar verwachting niet meer dan 7,50 euro bedragen. Passagiers die alleen overstappen zijn uitgezonderd van de heffing. Daardoor wordt de rol van Schiphol als internationale ‘hub’ beschermd, hoopt Snel.

‘Verkleinen prijsverschillen trein- en vliegtickets’


Met de vliegbelasting, onderdeel van het regeerakkoord, hoopt Snel de luchtvaartsector te verduurzamen en te vergroenen. Ook moet de geluidsoverlast rond Schiphol afnemen. Internationaal vliegen wordt momenteel niet belast met accijns of btw, in tegenstelling tot reizen met de auto, bus of trein. Snel: „Dit is een belangrijke reden om een vliegbelasting in te voeren. Dit draagt ook bij aan het verkleinen van de prijsverschillen tussen vliegtickets en bijvoorbeeld treintickets.”

De bewindsman geeft nog steeds voorkeur aan een Europese vliegbelasting. Als voor 2021 blijkt dat er Europese afspraken komen, is het mogelijk om dit wetsvoorstel niet van kracht te laten worden. Deze zomer organiseert Nederland een internationale conferentie over luchtvaartbelastingen in het kader van klimaatdoelen en eerlijkere concurrentie. Ook een Europese kerosineheffing wordt dan besproken.

Reisbrancheorganisatie ANVR steunt een vliegbelasting „als deze het milieu ten goede komt”, maar noemt het huidige voorstel „een gemiste kans”. De opbrengsten van de belasting, 200 miljoen euro, moeten geherinvesteerd om schonere luchtvaart te stimuleren, menen zij. „Verantwoord reizen hebben wij hoog in het vaandel staan. Maar dan wel onder de juiste voorwaarden”, zegt ANVR-voorzitter Frank Oostdam in een persbericht.

Bekijk bericht op "NRC"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Een belasting van 0.25%-0,50% op een vlucht afstand van zo,n 1500 km. Als het meer zou zijn dan zou dat slecht zijn voor het vrachtvervoer? Knap onderzoek van ce delft.
Anders word er minder gevlogen. Is dat nu niet de bedoeling?
De burger krijgt 25% energie belasting erbij. Doel is dat burger minder energie gaat gebruiken.
7 euro per ticket voor passagiers,dat is al snel 5% van het ticket afhankelijk van welk ticket je neemt. Op een vergelijkbare afstand als het voorbeeld van het vrachtvervoer zou het ongeveer 3% zijn schat ik,afhankelijk van de maatschappij. Ook hier word het bedrijfsleven (die maken gebruik van het vrachtvervoer) uit de wind gehouden.

Wat een absurde belasting, Doe het dan niet,dit is alleen voor de vorm zodat men kan zeggen:ja we doen er echt iets aan en we stimuleren het vliegen met minder vliegtuigen die minder lawaai maken. Maar zoals artikel zelf al zecht:belasting is zo absurd laag dat dat geen enkel effect gaat hebben. Dit is op het komische af.

Geplaatst door Bob

"Reisbrancheorganisatie ANVR steunt een vliegbelasting „als deze het milieu ten goede komt”, maar noemt het huidige voorstel „een gemiste kans”

Elke vermindering van het aantal vluchten komt de omwonenden en het milieu ten goede!!! De voorgestelde belastingen zijn inderdaad nog veel te laag. Een gemiste kans, dat klopt dus.

Investeringen in duurzamere luchtvaart gaan misschien pas over 30-40 jaar iets opleveren, want er worden NU hondenden vliegtuigen besteld en gebouwd gebaseerd op de huidige techniek.

Verantwoord vliegen is MINDER vliegen!

Geplaatst door Janna

Heffing of niet, helpt geen donder. Nog steeds zal ik worden wakker
gebruld door cargo herrieschopper! Afgelopen week om 2.20 uur!

Geplaatst door Nederbelgen

Dit zaken- globaliserings kabinet laat hiermee weer eens zijn ware gezicht zien.
Eerder zal het tegendeel plaatsvinden.
Hoe anders valt het te rijmen: huidige overlast vrachtvluchten "is only the beginning"!
Nu al vele zijn, van oorsprong kleine,regionale luchthavens, er klaar voor mega-carriers te ontvangen.
Ultra laagvliegend in de nachtelijke uren, op korte afstand van onderling van elkaar liggende (Europese) luchthavens.
Follow the money: diegenen die dit alles faciliteren hebben absoluut lak aan u, dier en natuur !

Geplaatst door Hans Buurma

Verwachten dat 7 euro per ticket de trein binnen bereik brengt en de impact op leefomgeving verlaagt is een van de beste voorbeelden van Haagse onnozelheid en onkunde die ik in jaren voorbij heb zien komen. Dit geeft het woord Snelweg een nieuwe betekenis

Geplaatst door anoniem

Ik vind de tarieven voor vracht wel wat aan de lage kant.

Als passagier betaal je 7,50. Met een gemiddeld gewicht van 75 kg per persoon zit je aan een tarief van 0,10 Euro per kg. Evenredig zou dat neerkomen op 100 Euro per ton.