Kabinet ontziet luchtvaart, krimp Schiphol niet nog groter
Het kabinet wil volgend jaar 478.000 vliegbewegingen toestaan op Schiphol. Daarmee accepteert het dat het aantal omwonenden met ernstige geluidshinder door vliegverkeer voorlopig minder daalt dan de afgesproken 20 procent.
In september gaf het kabinet al aan dat het aantal toegestane vluchten waarschijnlijk tussen de 475.000 en 485.000 zou komen te liggen. Om dichter in de buurt te komen van het geluidsdoel, hadden dat er eigenlijk nog minder moeten worden, bleek uit nieuwe berekeningen.
Maar minister Barry Madlener (Infrastructuur) vreest dat als er een maximum komt dat onder de eerder afgegeven bandbreedte ligt, dit moeilijkheden kan geven met de Europese Commissie. Die moet de plannen goedkeuren. Ook zou het "nu een te grote belasting voor de sector zijn".
"Ik begrijp dat sommige omwonenden hadden gehoopt dat het geluid rond Schiphol verder zou worden ingeperkt", zegt Madlener. "Aan de andere kant zijn dit voor de sector ingrijpende maatregelen. Ik ben ervan overtuigd dat we met dit besluit een goede balans hebben bereikt."
De beoogde afname van de geluidshinder met 20 procent gaat niet helemaal overboord, bezweert Madlener. Het kabinet heeft alleen besloten daar volgend jaar 15 procent van "in te vullen". De rest moet later worden behaald, maar nog wel tijdens de huidige kabinetsperiode.
Op dit moment mag de luchthaven nog 500.000 vliegbewegingen per jaar verwerken. Het vorige kabinet wilde dat terugschroeven naar 460.000. Maar kwam daar vorig najaar op terug. Het nieuwe kabinet zet nu op in een kleinere krimp.
KLM noemt krimp onbegrijpelijk
KLM, de belangrijkste gebruiker van Schiphol, heeft geen goed woord over voor de krimp die Madlener nu voorstelt. De vliegmaatschappij zegt een verlaging van het aantal vluchten "onbegrijpelijk" te vinden, omdat dit helemaal niet nodig is om de benodigde geluidsreductie te behalen. Dit kan volgens KLM ook met de stillere toestellen die het wil aanschaffen.
Verder wijst het bedrijf op de mogelijkheid dat andere landen met vergeldingsacties komen. Zo dreigde de Verenigde Staten om minder Nederlandse vliegtuigen toe te staan op Amerikaanse luchthavens, toen bleek dat eerdere krimpplannen op Schiphol Amerikaanse vliegmaatschappijen zouden raken.
Ook omwonenden zijn boos
Ook omwonenden zijn niet te spreken over de plannen, al vinden zij de krimp juist niet ver genoeg gaan. De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) noemt in een reactie de kabinetsplannen "onaanvaardbaar". Zij willen dat het aantal vluchten verder wordt teruggebracht.
"Met het kabinetsbesluit om toch 478.000 vluchten toe te staan, raakt de geluidsdoelstelling verder uit beeld en het betekent geen verbetering voor de omwonenden", stelt de belangenvereniging.