Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kabinet moet meer doen voor KLM

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1437 
|
 rtlz.nl 
hv_overig_2712.jpeg

Door Saskia van Huijgevoort

De Nederlandse regering moet veel meer doen om de positie van KLM en luchthaven Schiphol veilig te stellen. De opstelling van Den Haag ten opzichte van de luchthaven moet veranderen, zegt de Noord-Hollandse gedeputeerde Tjeerd Talsma met het oog op het grote strategische belang van Schiphol.

De voorzitter van vakbond De Unie sluit zich aan bij de oproep van Talsma. "Er moet echt iets gebeuren om KLM en daarmee heel veel werkgelegenheid op Schiphol te beschermen", zegt hij in Nieuwsuur. Lees en hoor hier .

Aanleiding is een rapport van drie ministeries waarin voor het is eerst keken naar de gevolgen voor Schiphol en Nederland als KLM wegvalt. Het onderzoek werd al een aantal weken geleden gepubliceerd en is uitgevoerd in opdracht van de ministeries van Infrastructuur en Milieu, Economische Zaken en Financiën.

Rapport
RTL Z-verslaggever Bart Reijnen legde eerder in Z Today de belangrijkste conclusies uit. Een faillissement van KLM zou de Nederlandse economie zeker vier miljard euro en 55.000 banen kosten.

Werkgeversorganisatie VNO-NCW vindt daarom dat de regering de Nederlandse belangen in Air France-KLM moet veiligstellen. Frankrijk heeft rond de 20 procent aandelen in de holding, Nederland niets. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën laat weten zijn portemonnee nu nog niet te trekken. Mocht het echt heel slecht gaan, dan sluit hij een tijdelijke participatie niet uit.

Reactie Schiphol
Schiphol zegt volop te investeren in de toekomst. Daarbij is een intensieve samenwerking met de hubcarrier essentieel. "KLM biedt immers het netwerk dat Schiphol, en daarmee ons land, aan alle economische centra van de wereld verbindt. Dat is van groot economisch belang voor Nederland."

Nu het slecht gaat met KLM-Air France groeien de zorgen over de consequenties voor Schiphol. Als de luchtvaartmaatschappij kleiner wordt, is dat ook slecht voor onze de nationale luchthaven. Om de economische belangen nog verder te onderstrepen, wil staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu een 'actieagenda Schiphol mainport 2016-2025' opstellen. Daarin komen verschillende thema’s, zoals de internationale positie van Schiphol, netwerkkwaliteit, bereikbaarheid in de lucht en op de grond en duurzaamheid aan de orde.

Problemen Air France
Bij Air France-KLM rommelt het al een hele tijd. Bij KLM worden 5000 banen geschrapt, bij Air France 2900. Bij Air France leidde dat vorige week tot hevige rellen, waarbij de topmannen van het bedrijf zelfs moesten vluchten omdat ze aangevallen werden door woedende piloten.

Minister Dijsselbloem zei eerder dat Air France niet moet zwichten voor de druk, maar de 'rug recht moet houden' en doorgaan met bezuinigen.

In het originele artikel staan nog meer interessante links naar artikelen.Zie hiervoor onderstaande link.

Bekijk bericht op "rtlz.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Als dit zo doorgaat, wordt de Nederlandse samenleving (u en ik) vervolgens opgezadeld met de kosten van het overeind houden van een in het verleden in lengte van jaren in economisch, financieel en organisatorisch opzicht disfunctioneren van KLM (en AF). En dat voor een klein land, in een mondiaal speelveld (waar we geen invloed op hebben) met veranderingen, waar we niet tegenop kunnen.
Met al dat gelobby, papegaaien en het gemis aan voldoende tegengeluid ontstaat er een sfeer dat het echt niet anders kan. Het kan dan ook nog wel even voortduren, het kost een paar centen, maar het eindresultaat mag er wezen, een fiasco.

Geplaatst door Anoniem

LS, als dat toch eens bewaarheid wordt. KLM failliet. Dat zou een zege zijn voor de gehele omgeving van Schiphol. Dat betekent een einde aan de overlast. Het zou goed zijn als de Nederlandse overheid zich nu al gaat focussen op nieuwe verdienmodellen (en daar zijn Nederlanders goed in!).

Geplaatst door Anoniem

Nog meer doen?
Klm mag alle onrendabele verbindingen naar verwegistan gesubsidieerd handhaven omdat die zo belangrijk zijn voor de nederlandse economie.
Je weet tenslotte maar nooit wel bedrijf uit timboektoe zich in Nederland wil gaan vestigen.

Want hier gaat het voorlopig om, de klm hoeft geen onrendabele rechtstreekse vluchten te schrappen. Er is geen vraag naar die vluchten want anders waren ze wel rendabel.
Ondanks dat er niet voldoende vraag is naar deze vluchten zijn ze wel uiterst belangrijk voor de economie.
Het netwerk wordt immers ernstig aangetast waneer niet meer elke dag rechtstreeks naar timboektoe gevlogen kan worden.

Iedereen kan zien dat het economisch belang van deze vluchten nul is,negatief zelfs als je de vervuiling,overlast en het verlies op deze vluchten mee telt.
De economische argumentatie om deze vluchten de handhaven is zo krom als een hoepel.

Geplaatst door anoniem

Van alle kanten is het vermeende belang van Schiphol en de klm er bij de bevolking ingeramd de afgelopen maanden. Veel artikelen in de krant(en) en regelmatig waren prominenten uit de nederlandse samenleving te horen of zien in de media om het belang nog maar eens te onderstrepen. Het was een heel on nederlands iets,maar misschien is dit iets waaraan we moeten wennen voor de toekomst.
Slecht voor de concurentie positie zijn dergelijke door het belang van een kleine groep gedreven beslissingen uiteindelijk natuurlijk wel.

Dit alles zegt naturlijk al voldoende,als er een groot draagvlak was voor steun aan klm en als het objectief gezien inderdaad erg belangrijk was dan was deze hele pr en lobby campagne helemaal niet nodig geweest. Het feit dat het nodig was geeft aan hoe controversieel de situatie van klm en Schiphol is en hoe flinterdun het draagvlak onder de bevolking is.