Kabinet moet meer doen voor KLM
Door Saskia van Huijgevoort
De Nederlandse regering moet veel meer doen om de positie van KLM en luchthaven Schiphol veilig te stellen. De opstelling van Den Haag ten opzichte van de luchthaven moet veranderen, zegt de Noord-Hollandse gedeputeerde Tjeerd Talsma met het oog op het grote strategische belang van Schiphol.
De voorzitter van vakbond De Unie sluit zich aan bij de oproep van Talsma. "Er moet echt iets gebeuren om KLM en daarmee heel veel werkgelegenheid op Schiphol te beschermen", zegt hij in Nieuwsuur. Lees en hoor hier .
Aanleiding is een rapport van drie ministeries waarin voor het is eerst keken naar de gevolgen voor Schiphol en Nederland als KLM wegvalt. Het onderzoek werd al een aantal weken geleden gepubliceerd en is uitgevoerd in opdracht van de ministeries van Infrastructuur en Milieu, Economische Zaken en Financiën.
Rapport
RTL Z-verslaggever Bart Reijnen legde eerder in Z Today de belangrijkste conclusies uit. Een faillissement van KLM zou de Nederlandse economie zeker vier miljard euro en 55.000 banen kosten.
Werkgeversorganisatie VNO-NCW vindt daarom dat de regering de Nederlandse belangen in Air France-KLM moet veiligstellen. Frankrijk heeft rond de 20 procent aandelen in de holding, Nederland niets. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën laat weten zijn portemonnee nu nog niet te trekken. Mocht het echt heel slecht gaan, dan sluit hij een tijdelijke participatie niet uit.
Reactie Schiphol
Schiphol zegt volop te investeren in de toekomst. Daarbij is een intensieve samenwerking met de hubcarrier essentieel. "KLM biedt immers het netwerk dat Schiphol, en daarmee ons land, aan alle economische centra van de wereld verbindt. Dat is van groot economisch belang voor Nederland."
Nu het slecht gaat met KLM-Air France groeien de zorgen over de consequenties voor Schiphol. Als de luchtvaartmaatschappij kleiner wordt, is dat ook slecht voor onze de nationale luchthaven. Om de economische belangen nog verder te onderstrepen, wil staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu een 'actieagenda Schiphol mainport 2016-2025' opstellen. Daarin komen verschillende thema’s, zoals de internationale positie van Schiphol, netwerkkwaliteit, bereikbaarheid in de lucht en op de grond en duurzaamheid aan de orde.
Problemen Air France
Bij Air France-KLM rommelt het al een hele tijd. Bij KLM worden 5000 banen geschrapt, bij Air France 2900. Bij Air France leidde dat vorige week tot hevige rellen, waarbij de topmannen van het bedrijf zelfs moesten vluchten omdat ze aangevallen werden door woedende piloten.
Minister Dijsselbloem zei eerder dat Air France niet moet zwichten voor de druk, maar de 'rug recht moet houden' en doorgaan met bezuinigen.
In het originele artikel staan nog meer interessante links naar artikelen.Zie hiervoor onderstaande link.
Geplaatst door Wim uit Castricum
Met al dat gelobby, papegaaien en het gemis aan voldoende tegengeluid ontstaat er een sfeer dat het echt niet anders kan. Het kan dan ook nog wel even voortduren, het kost een paar centen, maar het eindresultaat mag er wezen, een fiasco.