Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Kabinet moet gouden aandeel in KLM overwegen’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1036 
|
 nu.nl 
hv_geluidshinder_2928.jpeg

Het kabinet zou moeten overwegen om een gouden aandeel in KLM te verwerven of met extra aandelen meer zeggenschap over de Nederlandse luchtvaartmaatschappij te krijgen.

Dat zegt CDA-Kamerlid Martijn van Helvert dinsdag tegen NU.nl.

"Andere landen hebben ook bemoeienis met hun nationale luchtvaartmaatschappij, kijk naar Frankrijk. Het kabinet moet de zeggenschap in KLM vergroten zodat de politiek zich niet langer kan verschuilen rondom de zelfstandigheid van KLM. Het einddoel moet zijn dat KLM in Nederlandse handen blijft", aldus Van Helvert.

Met een gouden aandeel heeft de overheid het vetorecht bij belangrijke, strategische beslissingen van een onderneming, zonder een meerderheid van de aandelen in handen te hebben. De CDA'er ziet een uitbreiding van de huidige 5,9 procent van de KLM-aandelen in overheidshanden ook als optie, mits de zeggenschap daar ook mee wordt vergroot.

Rommelen

Het rommelt momenteel bij Air France-KLM, het moederconcern van de Nederlandse vliegmaatschappij. Berichten om overtollig kasgeld van KLM over te hevelen naar de holding in Parijs zorgde voor veel onrust. Het KLM-onderdeel presteert al jaren beter in de holding dan zijn France partner.

De politiek bemoeit zich er terecht mee want er staat veel op het spel, zegt Van Helvert. "KLM is belangrijk voor Schiphol en Schiphol is belangrijk voor de Nederlandse economie."

De zorgen van het Kamerlid zijn na het debat met staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) niet weggenomen. De bewindsvrouw benadrukte meermaals de financiële onafhankelijkheid van KLM. Volgens haar is Air France-KLM zelf aan zet om met plannen te komen die de financiële resultaten kunnen verbeteren.

Niet gerust

Ook SP-Kamerlid Farshad Bashir is er niet gerust op dat Mansveld de belangen van KLM goed genoeg behartigt bij haar Franse collega.

"Het kabinet moet alles op alles zetten om de zelfstandigheid van KLM te waarborgen, die boodschap moet staatsecretaris Mansveld nog duidelijker aan Parijs kenbaar maken. Op dit moment ziet Mansveld daar de noodzaak niet van in", zegt Bashir.

Hij benadrukt eveneens dat het overhevelen van kasmiddelen geen goed idee is en bovendien een kortetermijnoplossing. "Air France moet op een duurzame manier bezuinigen en structurele hervormingen doorvoeren."

Kasgeld

De onderneming liet in een persbericht al weten van de maatregel af te zien, ook al kunnen de Fransen met meer financiële middelen goedkopere leningen afsluiten.

Het persbericht heeft overigens nog niet de achterdocht van CDA-Kamerlid Van Helvert kunnen wegnemen."Wanneer is kasgeld overtollig? Wat gebeurt er met kasgeld dat niet overtollig is? Dat staat er niet in."

Gerust

Ook D66 volgt de discussie rondom KLM nauwgezet, maar Kamerlid Wassila Hachchi vaart wel op de woorden van Mansveld. "De staatssecretaris heeft ons in het debat over KLM gerustgesteld, zij praat nu met de betrokken partijen.

Air France-KLM is niets voor niets een bedrijf, de politiek moet niet te snel op de stoel van de directie zitten", aldus Hachchi. Donderdag presenteert Air France-KLM de jaarcijfers over 2014

Bekijk bericht op "nu.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Oké, maar maak er dan (ongewenst) beleid van dat voor alle ondernemingen gaat gelden die er toe doen, in zwaar weer verkeren.

Geplaatst door Kees

Komen de tijden weer terug van staatssteun aan bedrijven ? Met ondermeer de scheepsbouw (RSV-affaire) heeft Nederland toch zijn leergeld al betaald. De KLM is belangrijk voor Schiphol , en Schiphol voor de Nederlandse economie volgens het CDA. Faillisementen van Swiss Air en Sabena hebben aangetoond dat deze retoriek van de sector niet opgaat. Zwitserland en Belgie doen het economisch goed zonder een grote nationale maatschappij. En internationale bedrijven weten dze landen zonder mega-hub goed te vinden.