Kabinet laat zwaardere toestellen toe op Limburgs vliegveld
Het kabinet wil dat ook grote en zware vrachtvliegtuigen gebruik kunnen maken van het vliegveld Maastricht Aachen Airport. Staatssecretaris Dijksma wil de vergunning aanpassen, zodat de enige start- en landingsbaan over de hele lengte kan worden gebruikt.
Het kabinet hoopt dat de luchthaven dankzij deze maatregel rendabel zal worden. Een drukkere en voor grotere vliegtuigen toegankelijke luchthaven is goed voor de economie en werkgelegenheid, zegt het kabinet.
Om overlast voor omwonenden niet groter te maken wordt het maximale aantal vluchten dat de luchthaven mag verwerken, teruggebracht tot 25.000 per jaar. Nu zijn dat er nog 51.000.
Maastricht Aachen Airport leidt al jaren een kwakkelend bestaan. In 2014 kon de provincie Limburg een faillissement voorkomen door aandelen over te nemen. De luchthaven wil in 2024 700.000 passagiers en 250.000 ton vracht verwerken.
Dat kan alleen als er zwaardere vliegtuigen mogen landen die de volle lengte van de start- en landingsbaan (2750 meter) nodig hebben, zeggen de provincie en het vliegveld.
Wat eraan vooraf ging, op deze site:
1. Lees hier
2. lees hier
Geplaatst door Wim uit Castricum
O ja er is geen MER opgesteld, gewoon doen.