Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kabinet kijkt naar Lelystad als basis voor gevechtsvliegtuigen

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 122 
|
 epaper.noordhollandsdagblad.nl 
F35-leeuwarden.jpg
F-35 Lightning II - Leeuwarden Airport

Lelystad Airport lijkt de geschiktste locatie als nieuwe vliegbasis voor gevechtsvliegtuigen. Uit onderzoek komt naar voren dat hier ’significant de minste negatieve geluidseffecten op woningen’ zijn voor vliegen met de F35, schrijft staatssecretaris Gijs Tuinman (Defensie) aan de Tweede Kamer.

Defensie wil meer oefenen met gevechtsvliegtuigen in verband met de dreiging uit Rusland. Ook is meer capaciteit nodig om tijdelijk buitenlandse gevechtsvliegtuigen te stationeren. Defensie wil 2.300 extra vluchten waarmee het totaal op 7.500 vluchten per jaar komt.

Na Lelystad volgen voormalig vliegbasis De Peel en Groningen Airport Eelde ’als minst slechte alternatieven op het gebied van geluidshinder’. Als alternatief wordt ook nog gekeken naar Twente Airport en vliegbasis Woensdrecht. Hier is de geluidshinder voor woningen zo groot dat hier alleen ruimte is voor de helft van de benodigde extra vluchten. De militaire luchthavens Volkel, Leeuwarden, Gilze-Rijen en Eindhoven vallen af als locatie voor extra vluchten.

Lelystad Airport is bedoeld als commerciële luchthaven om vakantievluchten van Schiphol over te nemen, maar daar verzet een meerderheid van de Tweede Kamer zich tegen. Minister Barry Madlener (Infrastructuur) hoopt nog steeds dat de luchthaven opengaat voor vakantievluchten.

Dirt strip

Defensie heeft ook nog behoefte aan een korte onverharde landingsbaan voor het oefenen van tactische landingen met transportvliegtuigen. Hier worden vier locaties verder voor onderzocht. Het militair luchtvaartterrein Deelen en De Peel komen hier als minst slecht uit, aldus Defensie. Verder wordt voor deze zogenoemde ’dirt strip’ ook nog gekeken naar
vliegbasis Gilze-Rijen en oefenterrein Leusderheide. De provincie Groningen is uiterst teleurgesteld dat Groningen Airport Eelde nog in beeld is. Groningen en ook Drenthe zijn fel tegenstander. Beide provincies gaven dit kortgeleden nog eens aan in een gesprek met Tuinman, samen met vier betrokken gemeenten. In mei had de regio al gezegd dat de komst van de vliegtuigen een ’no go’ is, nabij Natura2000-gebieden.

Defensie maakt volgend jaar een definitieve keuze, net als over andere uitbreidingsplannen zoals extra plaatsen voor munitieopslag, laagvlieggebieden voor helikopters en een nieuwe kazerne.


Bekijk bericht op "epaper.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

De stoelendans is begonnen. Waar gaat men de enorme herrie (meer dan 100 dB(A) piekwaarde) van de F35 heenbrengen? We kunnen niets tegen Defensie beginnen, we hebben geen optie hier geen aandacht aan te besteden, dankzij de schoft Poetin. Bij dit soort kwesties telt maat één ding: kun je je vijand verslaan, en niet: zijn er mogelijkheden de inwoners te vrijwaren van geluidsoverlast?

Dar staat wel tegenover, dat de burgerluchtvaart probeert zich ertussen te wringen door te eisen dat er dan ook vakantievluchten moeten worden toegelaten, zodat ook die herrie erbij zal komen. Met dit breekijzer hoopt men definitief een ‘bruggehoofd’ te vestigen, om in militaire termen te spreken. Men duidt op het ‘grote economische belang’ en ‘de vele groeimogelijkheden voor de regio’, wat zwaar overdreven is.

Hier zien we alweer hoe slinks de luchtvaart opereert met alle hulp van de VVD en de PVV. Dit land moet en gaat naar de ratsmodee.