Kaagbaan minder ingezet in 2017
SCHIPHOL - De Kaagbaan wordt het komend jaar minder gebruikt. De baan gaat tien weken dicht voor groot onderhoud. Tevens wordt deze baan bij laaghangende bewolking minder ingezet.
Onderhoud en veiligheidsregels
Dat is goed nieuws voor met name bewoners van de Leidse regio, de Bollenstreek, Hoofddorp en Nieuw-Vennep.
In de periode van 20 maart tot en met 28 mei worden de baanverharding, het asfalt, het afwateringssysteem en de baanverlichting vervangen. Er is gekozen voor het voorjaar vanwege het betere weer. In de winter is asfalteren een probleem en in de zomer moeten alle banen beschikbaar zijn voor het wegwerken van de vakantiepiek.
Tijdens deze baansluiting wordt vooral de Zwanenburgbaan vaker gebruikt voor starts, maar afhankelijk van de wind kunnen dat ook de Buitenveldertbaan en Aalsmeerbaan zijn.
Extra landingen zijn voorzien op de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. De nachten zijn nog wel een probleem. Dan worden in principe alleen de Polderbaan en Kaagbaan gebruikt. In de nacht wordt in die periode de Zwanenburgbaan toch opengesteld.
Veiligheid
Naast het baanonderhoud, waarbij de overige banen ook nog één week buiten gebruik zijn, voert ook de luchtverkeersleiding een wijziging door. Dat heeft te maken met veiligheid tijdens slecht zicht.
De zes banen op Schiphol kruisen elkaar soms letterlijk (Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan) en soms kruisen vliegpaden elkaar bij een doorstart (doorstart Zwanenburgbaan en starten Kaagbaan).
Verder geeft een startend vliegtuig op de Kaagbaan zoveel luchtdruk, dat een toestel op de daarachter gelegen Aalsmeerbaan daar last van kan hebben. Zo lang de luchtverkeersleiders letterlijk de toestellen kunnen zien vanuit de verkeerstoren, is er niets aan de hand. Dan kan op tijd worden ingegrepen bij een doorstart.
Mist
Maar bij slecht zicht is er meer ruimte tussen de toestellen nodig en worden bepaalde baancombinaties niet gebruikt. Bij mist is dat het geval. Maar ook bij laaghangende bewolking gelden die regels. De bewolking moet op minimaal 330 meter hoogte zitten.
„Maar de moderne toestellen klimmen veel sneller en verdwijnen al snel in de wolken. We willen ze langer kunnen volgen en daarom hebben we de norm verhoogt naar 660 meter. Wanneer de bewolking lager zit dan die 660 meter, dan passen we het baangebruik aan”, ligt de woordvoerster van de LVNL toe.
Volgens een eerste inschatting wordt op jaarbasis de Kaagbaan minder gebruikt voor starts en krijgt de Aalsmeerbaan 5000 extra starts. Bij landingen met slecht zicht worden de Kaagbaan en Buitenveldertbaan minder gebruikt.
Die grofweg 2500 landingen verschuiven naar de Zwanenburgbaan, Aalsmeerbaan en Oostbaan. Dit op basis van 500.000 starts en landingen in 2017 en volgende jaren.
Geplaatst door Gerrit Jan uit Aalsmeer