Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kaagbaan minder ingezet in 2017

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1991 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0463.jpg

SCHIPHOL - De Kaagbaan wordt het komend jaar minder gebruikt. De baan gaat tien weken dicht voor groot onderhoud. Tevens wordt deze baan bij laaghangende bewolking minder ingezet.

Onderhoud en veiligheidsregels
Dat is goed nieuws voor met name bewoners van de Leidse regio, de Bollenstreek, Hoofddorp en Nieuw-Vennep.

In de periode van 20 maart tot en met 28 mei worden de baanverharding, het asfalt, het afwateringssysteem en de baanverlichting vervangen. Er is gekozen voor het voorjaar vanwege het betere weer. In de winter is asfalteren een probleem en in de zomer moeten alle banen beschikbaar zijn voor het wegwerken van de vakantiepiek.

Tijdens deze baansluiting wordt vooral de Zwanenburgbaan vaker gebruikt voor starts, maar afhankelijk van de wind kunnen dat ook de Buitenveldertbaan en Aalsmeerbaan zijn.

Extra landingen zijn voorzien op de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. De nachten zijn nog wel een probleem. Dan worden in principe alleen de Polderbaan en Kaagbaan gebruikt. In de nacht wordt in die periode de Zwanenburgbaan toch opengesteld.

Veiligheid
Naast het baanonderhoud, waarbij de overige banen ook nog één week buiten gebruik zijn, voert ook de luchtverkeersleiding een wijziging door. Dat heeft te maken met veiligheid tijdens slecht zicht.

De zes banen op Schiphol kruisen elkaar soms letterlijk (Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan) en soms kruisen vliegpaden elkaar bij een doorstart (doorstart Zwanenburgbaan en starten Kaagbaan).

Verder geeft een startend vliegtuig op de Kaagbaan zoveel luchtdruk, dat een toestel op de daarachter gelegen Aalsmeerbaan daar last van kan hebben. Zo lang de luchtverkeersleiders letterlijk de toestellen kunnen zien vanuit de verkeerstoren, is er niets aan de hand. Dan kan op tijd worden ingegrepen bij een doorstart.

Mist
Maar bij slecht zicht is er meer ruimte tussen de toestellen nodig en worden bepaalde baancombinaties niet gebruikt. Bij mist is dat het geval. Maar ook bij laaghangende bewolking gelden die regels. De bewolking moet op minimaal 330 meter hoogte zitten.

„Maar de moderne toestellen klimmen veel sneller en verdwijnen al snel in de wolken. We willen ze langer kunnen volgen en daarom hebben we de norm verhoogt naar 660 meter. Wanneer de bewolking lager zit dan die 660 meter, dan passen we het baangebruik aan”, ligt de woordvoerster van de LVNL toe.

Volgens een eerste inschatting wordt op jaarbasis de Kaagbaan minder gebruikt voor starts en krijgt de Aalsmeerbaan 5000 extra starts. Bij landingen met slecht zicht worden de Kaagbaan en Buitenveldertbaan minder gebruikt.

Die grofweg 2500 landingen verschuiven naar de Zwanenburgbaan, Aalsmeerbaan en Oostbaan. Dit op basis van 500.000 starts en landingen in 2017 en volgende jaren.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerrit Jan uit Aalsmeer

Dat is goed nieuws voor met name bewoners van de Leidse regio, de Bollenstreek, Hoofddorp en Nieuw-Vennep. En slecht nieuws voor.......?

Geplaatst door anoniem

Gelukkig snijd de lvnl zichzelf in de vingers in de drang om het alders akkoord omtrent preferent baangebruik te omzeilen. (met dank aan de klm piloot die nu directeur is)
Bij laaghangende bewolking en sterke westen tot zuid westen wind (een combinatie die vaak samen gaat) is er nu nog maar een landings baan geschikt,de buitenveldert baan. Landen op polder baan erbij kan dan niet meer vanwege de veiligheids regels,en zal dus ook niet meer gebeuren. Veiligheid is immers prioriteit nummer een. Ik vraag me oprecht af of men dit onderkent heeft. Al het verkeer op de buiten veldert baan bij deze windkracht en richting,dat gaat zeker problem opleveren. Dit bied weer enig perspectief en is in elk geval een schrale troost.

Geplaatst door Ruud

@ Anoniem.

In dat geval is er nog de combinatie landen op de Oostbaan en starten van de Buitenveldertbaan. Heeft wel verminderde capaciteit.

Geplaatst door anoniem

U heeft gelijk,ik kwam net zelf ook tot deze conclusie. Tijdens de landingspiek verwacht ik oostbaan+polderbaan en starten op kaag. Een andere combinatie zie ik zo snel niet. Tijdens de startpiek verwacht ik dan starten op kaag+aalsmeer en landen op buitenveldert.

Toch heeft ook dit wel positieve effecten. Het landen op de oostbaan treft bijzonder veel mensen dus dat geeft dan weer wat meer kans op substantieel verzet tegen schiphol

Geplaatst door anoniem

Hmm nee dit werkt ook niet, landen op polderbaan kan helemaal niet meer in combinatie met starten op kaag. Nu ja we zien het wel. Ik denk wel dat de lvnl de gevolgen van deze onzin maatregel heeft onderschat.

wat klopt er allemaal niet aan de argumentatie van deze maatregel.
Ten eerste is de verruiming van de limiet wel erg groot,men gaat van 1000 naar 2000 voet,waarom niet 1500 bijvoorbeeld. Ook andere argumenten kloppen niet. Grotere klim prestaties? daar merken we tijdens de startprocedure helemaal niks van lol. Ook hoeft men niet sneller te klimmen als de mogelijkheid er is,men had gewoon de oude procedure kunnen blijven volgen. Ook het drukker worden in de lucht klopt niet als argument,de banen worden tijdens de landingspiek al voor de maximale capaciteit benut (zie de wacht circels)

Geplaatst door anoniem

De werkelijke reden van deze maatregel is overigens erg duidelijk. Dat is het verhogen van de capaciteit. Kruisende banen leveren geen probleem op voor de veiligheid,men land immers "om en om" Dit "om en om" landen heeft echter negatieve gevolgen voor de capaciteit. Parrallel landen heeft een grotere capaciteit.
Om de capaciteit te verhogen schend men dus het alders akkoord en men gebruikt de veiligheid als excuus. Dit is de werkelijke reden en wat er werkelijk aan de hand is.

Wie is hier nu gek en asiociaal?, ik die mij als burger hieraan stoor of de triangle Schiphol klm nvnl die zich boven de wet stelt en werkelijk ALLE gemaakte afspraken schend met telkens weer oneigelijke argumenten.