Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kaagbaan meer dan negen weken dicht: Schiphol voorspelt herrie voor omwonenden van andere banen

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 469 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
oren_dicht.png

Door Annet van Aarsen

De Kaagbaan – met de Polderbaan de meest gebruikte start- en landingsbaan van Schiphol – is vanaf 19 februari negen weken en vier dagen gesloten wegens groot onderhoud.
De sluiting betekent tijdelijk minder vliegherrie voor de Leidse regio, waar inwoners in 2022 een recordaantal overlastmeldingen deden. Maar meer hinder voor mensen in het verlengde van onder andere de Aalsmeerbaan, de Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan.

Lees ook hier: Oegstgeest klaagt massaal over vliegtuiglawaai. Ruim 14.000 meldingen over herrie

Schiphol gaat tijdens het groot onderhoud van de Kaagbaan het binnenkomende en vertrekkende vliegverkeer verdelen over de andere banen. ,,We realiseren ons dat dit onderhoud voor extra hinder in de omgeving kan zorgen’’, meldt de luchthaven.

Die heeft een ontheffing aangevraagd bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om af te wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeersbesluit over baan- en routegebruik. Ook heeft Schiphol gevraagd om een aanpassing van grenswaarden voor geluidbelasting. Het ministerie geeft omwonenden tot 16 januari de tijd om via een internetconsultatie hun mening te geven over die aanpassingen.

Kritiek
Nu al is duidelijk dat het aanpassen van de geluidnormen en het toestaan van nachtvluchten op de secondaire banen op kritiek kunnen rekenen. Stichting Schipholwatch stelt onder andere dat de documenten bij de internetconsultatie buitengewoon cryptisch zijn, met ellenlange tabellen met aangepaste grenswaarden.

,,De gemiddelde omwonende kan slechts met grote moeite achterhalen wat die cijfers betekenen voor de eigen situatie.’’

Lees ook hier: Schiphol: minder vluchten in zomerpiek 2024, anders lange rijen

Schipholwatch zette alle gegevens op een kaart van de omgeving van Schiphol. Een voorbeeld: ,,Analyse van de tabellen toont aan dat het nachtverkeer dat normaal via de Kaagbaan wordt geleid vooral zal gaan plaatsvinden op de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan. Dat leidt tot bijna een verdubbeling van het aantal nachtvluchten boven deze gebieden met naar schatting zo’n 200.000 bewoners.’’

Oostbaan
In ,,uitzonderlijke gevallen’’ wil Schiphol ’s nachts ook de Oostbaan inzetten. Schipholwatch: ,,Tijdens de sluiting wordt het landend verkeer richting de Oostbaan geleid, in de volksmond ook wel de Vondelparkbaan genoemd. Deze baan is in de afgelopen jaren in alle stilte geschikt gemaakt voor zelfs de grootste vliegtuigen. De aanvliegroute loopt via het centrum van Amsterdam, over Oud-Zuid via de Bosbaan naar Schiphol.’’

Ook de eerste reacties op de internetconsultatie zijn zonder uitzondering kritisch. Een van de mensen die reageerden: ,,Het is altijd hetzelfde liedje, er zijn bepaalde regels opgesteld (die sowieso niet worden nageleefd) en buiten deze regels vraagt Schiphol om de haverklap om uitzonderingen te maken zodat ze nog meer overlast kunnen veroorzaken. Als Schiphol onderhoud moet doen aan banen en er moeten tijdelijk banen gesloten worden, dan wordt er toch simpelweg even wat minder gevlogen? Dat is hoe het zou moeten zijn.’’

De planning
De Maatschappelijke Raad Schiphol – waarin verschillende bewonersorganisaties vertegenwoordigd zijn – brengt in januari advies uit. ,,Om de zeven jaar is een van de zes banen aan groot onderhoud toe’’, zegt Matt Poelmans, een van de leden van de MRS.

Hij wil er maar mee zeggen dat groot onderhoud geen afwijkende situatie is, maar normaal. Iets waarmee de luchthaven in zijn ogen in de planning rekening kan houden. ,,Minder vluchten afhandelen is bij groot onderhoud een optie waar Schiphol ook voor zou kunnen kiezen, in plaats van de vluchten die normaal via de Kaagbaan zouden worden afgehandeld te verdelen over de andere banen.’’

Alternatieve werkruimte
Op 11 december is er overleg geweest tussen Schiphol, de MRS en Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS). Schiphol zou maatregelen zoals het aanbieden van alternatieve werkruimte voor thuiswerkenden en een weekend weg tijdens werkzaamheden overwegen. Tijdelijk het aantal vluchten beperken of niet vliegen in de nacht, zijn als operationele maatregel volgens Schiphol op korte termijn - de werkzaamheden beginnen al snel - niet mogelijk.

Groot onderhoud
Schiphol heeft een lange lijst van klussen af te werken bij het groot onderhoud aan de Kaagbaan. Onder andere het asfalt van de Touch Down Zone wordt vervangen. Net als delen van het beton aan de kop van de Kaagbaan. De dienstwegen worden eveneens opnieuw geasfalteerd. Er wordt gewerkt aan de verlichtingssystemen: zo worden de armaturen van alle ledlichtsystemen vervangen. De hemelwaterafvoerleidingen krijgen onderhoud en er zijn verder werkzaamheden aan de omliggende grasvelden.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Onderhoud zal steeds meer tijd gaan vergen door het steeds intensievere gebruik van de banen. Dan gaat de herrie dus naar anderen, die dachten minder te krijgen. Dit laat zien dat Schiphol te ver uit zijn jasje is gegroeid.