Johan Vollenbroek steekt hand uit naar kabinet, doet voorstel om uit stikstofimpasse te komen

De stikstofcrisis dreigt door jarenlang politiek getalm en het dramatische BBB-beleid van dit ultrarechtse kabinet volledig uit de hand te lopen. Vorige week nog ontdekte het kabinet dat een uitspraak van de Raad van State van eind vorig jaar verregaande consequenties kan hebben. Daarom komt Mobilisation for the Environment (MOB) van Johan Vollenbroek nu met een voorstel om de stikstof- en natuurcrisis op te lossen. De milieuorganisatie wil op die manier een einde maken aan “een lange periode van juridische procedures”.
“Omdat het kabinet tot nog toe niets heeft gepresteerd in het natuur/stikstofdossier biedt MOB de helpende hand om op structurele wijze uit de huidige impasse te komen”, schrijft Vollenbroek. Hij wijst erop dat het oplossen van de problemen “helaas ook enorme financiële gevolgen heeft”. Dat kan een probleem zijn. BBB besloot bij de kabinetsformatie om de miljarden die het vorige kabinet had uitgetrokken voor hulp aan de boeren, te schrappen.
De oplossing voor de crisis ligt al jaren voor de hand: de stikstofuitstoot moet omlaag. Aan de hand van verscheidene rapporten legt MOB uit hoe het kabinet dat kan bewerkstelligen. Zo bepleit MOB de “gehele dan wel gedeeltelijke sluiting van Tata Steel”. Zo’n sluiting zou volgens MOB gepaard moeten gaan met “nieuwe werkgelegenheid en ruimte voor huizen”. Ook andere industriële uitstoters zouden minder stikstof moeten uitstoten.
Daarnaast moet het aantal vliegbewegingen bij Schiphol fors omlaag, en wordt het vliegveld bij Rotterdam gesloten als het aan MOB ligt. De maximumsnelheid op snelwegen wordt ’s nachts verlaagd naar 100 kilometer per uur. Elektrificatie van het wegverkeer en invoering van rekeningrijden moeten tot een verdere daling van de stikstofuitstoot leiden.
MOB wil dat de overheid stopt met het verstrekken van nieuwe vergunningen voor de intensieve veehouderij. Om de acute problemen met de schietbanen van defensie op de Veluwe op te lossen, moet de eenden- en kalversector op de Veluwe worden opgeheven.
“Het is MOB niet te doen is om de bouw stil te leggen, wel om de natuur te redden”, legt de organisatie uit. Het is daarbij onvermijdelijk dat de industrie, de veesector en het verkeer minder gaan uitstoten. “Heel veel mensen zouden blij zijn met minder vliegtuiglawaai en ongezonde uitstoot.”
Vollenbroek hoopt dat de ernst van de situatie nu ook doordringt tot het kabinet. Niet alle bewindslieden begrijpen de problemen, constateert hij. De milieubeschermer denkt daarbij bijvoorbeeld aan Mona Keijzer die vorige week nog sprak van “kruistocht tegen allerlei bedrijven”. “Deze minister heeft het dus nog niet begrepen of wil het niet begrijpen.”
Ook Caroline van der Plas, die de boeren al jaren een rad voor ogen draait met onhaalbare ‘oplossingen’, krijgt een veeg uit de pan van MOB. Van der Plas bepleitte nieuwe wetgeving die strijdig is met de uitspraken van het Europese Hof. “MOB vindt dit bizar. Wil Nederland nog verder het stikstofmoeras in?”
Geplaatst door V.O.S. uit Onder de illegale Kolderbaan
Niet alleen de industrieën zoals de staalindustrie en de luchtvaartindustrie moeten fors de stikstofuitstoot en andere nare stoffen-uitstoot reduceren om Nederland leefbaar te houden, maar ook het aantal mensen zou naar beneden moeten.
18 miljoen mensen op een postzegel is simpelweg te veel van het goede.
Maar dat is altijd een feit dat niet benoemd mag worden, er rust een soort taboe op.
Dat je met zoveel mensen op een postzegel in conflict komt met de omgeving is niet raar, zo’n beetje alles in Nederland barst uit zijn voegen.
En als je daarbij een regering hebt die ‘ de markt ‘ opgegaan is met een 73% belang in de meest vervuilende industriesector van Nederland en dat koste wat kost in stand wenst te houden, heb je een onhoudbare situatie gecreëerd.
Het is dan ook een omgekeerde wereld dat is geschapen door de Nederlandse regering dat het de belangen in de luchtvaartsector als pressie middel misbruikt om andere industrieën eigenlijk te chanteren met bijvoorbeeld het uitkopen van boeren en de automobilist het rijden op fossiele brandstoffen bijna onmogelijk te maken, lees: onbetaalbaar te maken.
Alle problemen in Nederland zoals woningen te kort, milieuproblemen (waaronder ook geluid valt) zijn gecreëerd door jarenlang wegkijken en inhaligheid van o.a. de overheid.
De overheid in Nederland zou het belang in de luchtvaartsector moeten afstoten en ja, dat kost geld, maar wat is belangrijker, geld of een (bijna) onleefbaar landje waar de gezondheidskosten jaarlijks tegen het plafond lopen en inmiddels een dikke 4 miljard per jaar kost?
Geen connectie overheid / luchtvaartsector heeft ook als gevolg dat de luchtvaartsector in Nederland geen politieke invloed meer kan uitoefenen.
Behandel Schiphol en de derivaten als gewoon bedrijf en laat ze gewoon belasting betalen, net als de 18 miljoen inwoners.
Vroeger dacht men: Indie verloren, rampspoed geboren.
Nu weet men beter, de koloniën kostten juist bakken met geld.
Na het afstoten van Nederlands-Indie, verging het Nederland financieel veel beter.
Nu Schiphol nog.