Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Johan Vollenbroek neemt nu Schiphol op de korrel, stichting MOB kijkt naar meer dan alleen stikstof

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 230 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
roetend_vliegtuig.jpg
Vliegtuigwalm nabij luchthaven
Credit: Danny Walsh

Door Annet van Aarsen

NIJMEGEN - Een inleidende beschieting, zegt Johan Vollenbroek over zijn verzoek aan de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied om de in zijn ogen ’zwaar gedateerde’ milieuvergunning van Schiphol te actualiseren.

De voorman van stichting Mobilisation for the Environment (MOB) - die het Nederlandse stikstofbeleid aanvocht en in mei 2019 gelijk kreeg van de Raad van State, het begin van de stikstofcrisis - neemt na de veehouderij en de bouw nu de luchtvaart op de korrel.

Aardig zetje
,,We hebben net de uitbreiding van grote wegen platgelegd, door de recente voorlopige uitspraak van de Raad van State over de verlenging van de A15. En eind vorige week is ook de bouw van veestallen tot stilstand gekomen, toen de rechter een streep zette door de bouwvergunning voor een koeienstal in Friesland’’, zegt Vollenbroek. ,,Nu zijn de Nederlandse luchthavens bij ons in het vizier. Niet alleen Schiphol, maar ook de andere. Als het ons lukt om op dit dossier ook gelijk te krijgen dan zijn we een aardig zetje in de goede richting.’’

In de brief aan de omgevingsdienst vraagt stichting MOB om paal en perk te stellen aan de uitstoot van kankerverwekkende stoffen op luchthaven Schiphol. Het gaat onder andere om benzeen (volgens cijfers van het RIVM 5.225 kilogram in 2018) en formaldehyde (35.820 kilogram). ,,En dan weten we niet of daarbij de uitstoot van stijgende en dalende vliegtuigen is meegerekend, of alleen de uitstoot door taxiën en stationair draaien’’, zegt Vollenbroek.

Er is volgens hem meer onduidelijk in de beschikbare cijfers. Daarom vraagt hij in de brief óók om een goede uitsplitsing van de stoffen die in de vergunningen nu onder het kopje NMVOS (vluchtige organische stoffen, exclusief methaan) vallen. In totaal ging het volgens de RIVM-gegevens om 403.500 kilogram in 2018.

Schadelijk
,,Bijvoorbeeld propaan en butaan vallen onder NMVOS, die zijn niet zo schadelijk. Maar ook ketonen en aldehyden en die zijn erg schadelijk voor de gezondheid’’, aldus Vollenbroek. ,,Het curieuze is dat het RIVM in 2019 onderzoek presenteerde, waaruit bleek dat mensen die in de buurt van Schiphol wonen door de uitstoot van de luchthaven gezondheidsrisico’s lopen. Maar daarbij is gek genoeg alleen gekeken naar PM2,5, fijnstof dus. En niet naar de uitstoot van die kankerverwekkende stoffen.’’

Met het verzoek aan de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied kijkt MOB bij Schiphol nu verder dan alleen de stikstofuitstoot (3.576.000 kilo in 2018). ,,De natuurvergunning voor de luchthavens die momenteel ter inzage ligt, beziet alleen op die stikstofuitstoot’’, aldus Vollenbroek. ,,We werken ook met een groot team aan een antwoord op die conceptvergunning. Mijn indruk is dat er een hoop dingen in staan die niet deugen, dat er allerlei trucs zijn bedacht. Daarover treden we waarschijnlijk volgende week naar buiten.’’

Knokpartij
Hij maakt zich op voor een nieuwe juridische knokpartij over de luchthavens. In het najaar van 2019 was MOB de organisatie die een handhavingsverzoek indiende over de ontbrekende natuurvergunning. Rond de luchthavens ziet Vollenbroek hetzelfde als bij de algemene aanpak van het stikstofprobleem. ,,Het hele stikstofdossier is een grote chaos. Het is wildwest, de overheid heeft er geen idee van hoe emissiereductie tot stand kan komen.’’

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht