Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Johan Vollenbroek: ‘Boeren hebben een punt, Schiphol moet ook halveren’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 366 
|
 BNNVARA 
BNNVARA.jpg

Johan Vollenbroek, de activist die met succes het Programma Aanpak Stikstof (PAS) aanvocht bij de Raad van State, snapt de kritiek van de boeren op het stikstofbeleid van het kabinet wel. “Waarom moet de agrarische sector 50 procent stikstof inleveren en hoeft de luchtvaart dat niet?”, vraagt hij.

Met verbazing kijkt Vollenbroek naar de paniek bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het is onvermijdelijk dat ook de luchtvaart wordt aangepakt om de stikstofuitstoot terug te brengen, maar minister Mark Harbers (VVD) wil daar nog niet aan.

Vrijdag stuurde de minister een plan naar de Kamer om tientallen juristen aan te nemen die zich met hand en tand moeten verzetten tegen de krimp van Schiphol. In totaal trekt Harbers maar liefst 60 miljoen euro uit om te proberen om het juridische kaartenhuis overeind te houden. “Het ministerie van I&W is kennelijk een lobbymachine van de luchtvaart geworden”, constateert Vollenbroek

De stikstofexpert wijst er fijntjes op dat de reizigers die nu elke dag in een lange rij voor de luchthaven staan te wachten, vertrekken van “een illegaal opererend Schiphol”. Het vliegveld beschikt immers niet over de benodigde natuurvergunning.

Mobilisation for the environment (MOB), de milieuorganisatie van Vollenbroek, heeft het ministerie gevraagd om op te treden tegen de illegale vluchten. Maar aan dat verzoek heeft Harbers, ondanks het verstrijken van de wettelijke termijn, nog altijd geen gehoor gegeven. Vollenbroek is dan ook van plan om naar de rechter te stappen om ervoor te zorgen dat de regels alsnog worden gehandhaafd.

Harbers kan nieuwe juridische procedures voorkomen door zelf maatregelen te nemen om de stikstofuitstoot door de luchtvaart te beperken. Vollenbroek is bereid om af te zien van rechtszaken als de minister de stikstofuitstoot van de luchtvaart halveert. Dat kan door het aantal vluchten op Schiphol terug te brengen tot 300.000, de luchthavens van Rotterdam en Maastricht te sluiten en de uitbreidingen van Eindhoven en Lelystad af te blazen.

Bekijk bericht op "BNNVARA"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

“Het ministerie van I&W is kennelijk een lobbymachine van de luchtvaart geworden”, constateert Vollenbroek.

Deze constatering is juist met dien verstande, dat dit eigenlijk altijd al zo is geweest, ook decennia geleden. De uitstekende doctoraalscriptie ‘Building Castles in the (Dutch) Air’ van Dr. Menno Huijs uit 2011 laat dit duidelijk zien.

Politiek rechts heeft onlangs massaal op twee moties gestemd om Lelystad Airport toch later te openen en om de rammelende geluidsnormering en handhaving over te nemen in de nieuwe Omgevingswet en gaat dus door met het verzieken van het (leef)klimaat en de gezondheid van honderdduizenden Nederlanders. Intussen staat het vliegvee weer in grote getale op de luchthavens, men heeft niets geleerd.

Daarbij komt: de 320000 verloren gezonde jaren door zorgachterstand zijn voor een groot deel te wijten aan de luchtvaart die corona mondiaal zeer snel heeft verspreid.

Beste Johan, ga a.u.b. door met de rechtszaken! Niet alleen de boeren moeten ervoor opdraaien.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee


Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

FAILLIET VAN DE HUB/MAINPORT ECONOMIE STEEDS DICHTERBIJ

Het hele bouwwerk rond de doorgedrukte "Metropoolregio Amsterdam Nieuwe Stijl" waar een drietal "top-bestuurders" vanuit hun MRA 2.0-bureau op de Zuid As de scepter zwaaien over liefst 33 gemeenten en 2 Provincies begint de eerste scheuren te vertonen.

Reken maar dat er alles aan gedaan zal worden om de bijbehorende struisvogelpolitiek - die slim aan de opgedrongen samenwerking is verbonden - overeind te houden en ruchtbaarheid in de media rond het dreigend failliet te voorkomen.

Krampachtig houdt de MRA 2.0 top vast aan het steeds meer in opspraak gerakende ministerie voor I&W, dat louter luchtvaartbelangen en de bijbehorende HUB/Mainport economie richting een door de Schiphol Group nagetstreefde "Holland Metropool" omarmt.
Dit gaat zover dat al bij het laatste coalitie akkoord in Den Haag door de verantwoordelijke bewindslieden Mark Rutte en Sigrid Kaag 60 miljoen Euro blijkt te zijn gereserveerd om een extra projektorganistie met peperdure Zuid As advocaten tegen de burgerorganisaties in stelling te brengen.

Rond de huidige crises en chaos in onze maatschappij en publiek domein valt echter een ontwikkeling te zien waarbij de overgang naar een ander economisch model de enige oplossing lijkt te zijn voor het doorvoeren van een aantal noodzakelijke transities.
Het zou niet in het belang van het land zijn wanneer dit door de belangrijkste vertegenwoordigers van het kabinet bewust weer eens uitgesteld en getraineerd gaat worden?






Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

"GEBIEDEN MET GROTE VERSTEDELIJKINGSOPGAVE"

Parallel aan de geopperde krimp van Schiphol heeft het Rijk onlangs NOVEX-gebieden aangewezen waarvoor een grote verstedelijkingsopgave gaat gelden. Tot die gebieden behoren zowel de Regio Schiphol als de Metropoolregio Amsterdam, die volgens de nieuwe plannen compleet op de schop gaan.

Voor onze regio Kennemerland en de BUCH gemeenten - tevens vallend onder de regio Alkmaar - betekent dit dat alleen Uitgeest als enige MRA 2.0 aangesloten gemeente (!) hier in meegezogen gaat worden.

Al met al brengt een intussen noodzakelijke krimp of halvering van Schiphol dus nieuwe uitdagingen met zich mee wat betreft de kwaliteit van de woon- en leefomgeving alhier.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Ik heb een geweldig idee voor het stikstof probleem.

Schiphol heeft de op een na grootste stikstof uitstoot van nederland.
Dit is een berekende uitstoot die uitgaat van de meest optimale vluchtprofielen welke in de praktijk vrijwel nooit worden waargemaakt.

En nu komt de truuk. De stikstof uitstoot telt maar mee tot een bepaalde hoogte. De uitstoot daarboven slaat waarschijnlijk ook in nederland neer want met overwegend aanlandige wind word dat vrijwel nooit richting zee geblazen. Dat is echter niet relevant,het gaat er om de berekening sluitend te krijgen.

Dus als schiphol de vliegtuigen sneller laat stijgen en op grotere hoogte en met cda de landingen gaat uitvoeren dan valt er heel erg veel stikstof uitstoot weg en kan nederland misschien alsnog aan de Europese normen voldoen. Het herinvoeren van het NAP1 stijgings profiel en de al sinds 2013 beloofde cda landingen alsnog invoeren tesamen met het hoger aanvliegen.