Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Jeroen Pauw onderzoekt de grenzen aan onze groei in Nederland is Vol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 439 
|
 broadcastmagazine.nl - 11-09-2020 
HvS-klimaatmars_2019-03-11-09-32-04.jpg

Of het nou gaat om Schiphol, onze vleesindustrie, toerisme of ons vrachtverkeer, Nederland blijft maar doorgroeien. In Nederland is Vol onderzoekt Jeroen Pauw, samen met journalist Sander Heijne, of ons kleine Nederland op verschillende vlakken niet de grenzen aan groei heeft bereikt.

Vijftig jaar geleden werden we voor het eerst gewaarschuwd voor de onmogelijkheid om eindeloos te blijven groeien. Toch is ons verlangen naar groei – ook in politiek beleid – nog springlevend, terwijl we steeds nadrukkelijker tegen de grenzen aanlopen.

Moeten we onze samenleving radicaal anders vormgeven? En hoe zorgen we ervoor dat de rekening van de eindeloze groei ook eerlijk wordt verdeeld en niet bij één deel van de bevolking terecht komt? Nederland is Vol is te zien vanaf zondag 11 september om 21.20 uur bij BNNVARA op NPO 1.

Jeroen Pauw: “De spanning zit in de balans tussen onze welvaart en ons welzijn, we staan op veel onderwerpen hoog in de top 3-lijstjes, wat betreft luchthaven, zeehaven, veehouderij, auto’s per vierkante km, etc., maar helaas ook wat betreft ongezonde lucht, stikstof, co2-uitstoot en andere minder positieve zaken. Gaat de ruimte van de één ten koste van het welzijn van de ander? En is daar, met behoud van welvaart, een andere balans in te vinden?”

In de eerste aflevering onderzoeken Jeroen en Sander de groei van Schiphol, één van de drie grootste luchthavens van Europa. Op het hoogtepunt – in 2019, nog voor corona – vlogen ruim 71 miljoen passagiers via de luchthaven. Schiphol levert ons economische welvaart op, maar zorgt ook voor veel overlast. In de omgeving kan niet meer worden gebouwd, omwonenden hebben last van geluid en stank en ook de omliggende natuur ondervindt schade van de uitstoot van onder meer stikstof. Verhoudt deze overlast zich nog tot de welvaart die Schiphol ons oplevert?

Nederland is Vol is een coproductie van BNNVARA en TVBV. Vanwege Nations League voetbal en andere programmering heeft Nederland is Vol verschillende uitzendtijden:

Aflevering 1: Vliegtuigen – zondag 11 september om 21.20 uur. Zie deze uitzending hier
Aflevering 2: Dieren – zondag 18 september om 21.20 uur
Aflevering 3: Toeristen – zondag 2 oktober om 22.20 uur
Aflevering 4: Verkeer – zondag 9 oktober om 22.20 uur
Aflevering 5: Mensen – zondag 16 oktober om 22.20 uur
Aflevering 6: De toekomst in – zondag 6 november om 21.30 uur

Bron: BNNVARA/BM

Bekijk bericht op "broadcastmagazine.nl - 11-09-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Op 11 september heb ik met belangstelling gekeken naar het VARA/BNN programma over grenzen aan de groei van de luchthaven. Ik was verheugd met de deelname van mensen als Matt Poelman, Ties Joosten en Michel Vanparreeren en Marjolein Demmers van Natuur en Milieu, die gelukkig het laatste woord kreeg met een duidelijke boodschap.

Helaas waren er ook vele voorstanders (lees: directe belanghebbenden, zoals TUI en NLR) van de luchtvaart. Minister Harbers gaf zoals gebruikelijk geen duidelijk signaal dat groei niet meer kan, door de reservering van de Tweede Kaagbaan niet aan te vallen en zich te verstoppen achter zgn. veelbelovende innovaties. Van een VVD-er voor mij een volkomen te verwachten gedrag.

De kans werd gemist deze voorstanders en de minister te vragen hoe vaak ze in hun slaap zijn gestoord door vliegtuigherrie. Ik schat NOOIT!

Ik miste de inbreng van mensen als Hans Buurma, Leon Adegeest, Johan Vollenbroek, Fulco van der Veen, en die van SchipholWatch en Vlieghinder.nl. Waarom? Omdat de volksverlakkerij met de veel te hoge (helaas wettelijk bekrachtigde) geluidsnormen en het gebrek aan werkelijke handhaving niet voldoende aan het daglicht kwamen. Niet aan de orde kwamen de slinkse geluidsmaten Ke (met alles onder de 65 dB(A) niet meegeteld), en de hierop aangepaste maat Lden (met veel gunstiger etmaalweegfactoren), die de mogelijkheid heeft geschapen om een enorme hoeveelheid extra vluchten toe te laten en elke winst door stillere motoren teniet te doen. Noch het laten vervallen van het te geringe aantal handhavingspunten door het nog rammelender NNHS van Alders met baanpreferentie. En dit alles om aan te geven dat luchtvaartgroei en een beter milieu kunnen samengaan, een volstrekte leugen!

Het door de overheid gecreëerde beeld van geluidszones (zgn. buiten woonkernen) schept een schijnwerkelijkheid, die niet goed laat zien wat er werkelijk aan de hand is, maar dit werd niet expliciet genoemd, noch de bezwaren die al ruim 20 jaar geleden werden geuit tegen het toen al verdachte handhavingsregime. Wel werd erkend dat er een heel groot gebied rond Schiphol te zwaar belast wordt! Maar wat wordt hieraan gedaan?

Ook niet dat men de gevolgen van beperkende maatregelen voor de luchtvaart (ongelogen!) ‘pervers’ noemde, maar niet de gevolgen voor 1.2 miljoen Nederlanders! En helaas ook niet meer dan 150000 meldingen op vliegherrie.nl, noch het leed dat mensen hierop beschrijven.

Ik heb al veel gewezen op de veelheid van trucs en ook laten zien wat het effect is geweest van de zgn. ‘stillere vliegtuigen’, een afname van de gemiddelde piekwaarde van vliegtuig-passages van slechts 1% in 15 jaar (op nm27 te Uitgeest).

Wat ook totaal niet werd genoemd zijn de begrippen: ‘NextGen’, of de zgn. ‘optimale vaste routes’, die sluipenderwijs zijn en worden ingevoerd, en wat dit voor diegenen die eronder komen te wonen gaat betekenen. Ook geen woord over de ‘vierde fix’. Een werkelijke krimp zou deze toch overbodig moeten maken!

Talkshows leveren eigenlijk alleen maar het uiten van verschillende meningen en zijn bijna per definitie niet geschikt om tot een werkelijk inhoudelijk debat met goede conclusie te komen. Er is gewoon te weinig tijd voor een goede discussie.

Ik verwacht dan ook, dat er totaal niets verandert in de houding van onze regering, en dat de machtige luchtvaartlobby zijn zin weet door te drukken met verdere groei op termijn (in aantallen vluchten, bestemmingen en nog grotere vliegtuigen).

We moeten dus heel goed opletten hoe dit verder gaat!

Geplaatst door anoniem1 uit Nederland

Iedereen weet toch wel hoe dit verder gaat?
Het feit dat de 440k niet in de wet is vastgelegd zegt genoeg.
Nieuwe terminal,reservering 2e kaagbaan,metro lijn.

De limiet had , juist nu , makkelijk en zonder directe gevolgen kunnen worden ingesteld omdat schiphol nog onder de 440k zit.

Voor mij persoonlijk hoeft krimp ook niet perse (op zich wel maar ik heb me al lang geleden neergelegd bij het feit dat dat niet gaat gebeuren) ,mits men de overlast maar echt omlaag brengt en niet alleen op papier.