Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Jan Hanlo had gelijk: het is nooit meer stil in Nederland

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 305 
|
 Trouw 
Middelpolder,_Bankrasweg,_1183_Amstelveen,_Netherlands_-_panoramio.jpg
Middelpolder, Amstelveen. Stiltegebied
Credit: Rokus C

Wat je wist dat zou komen. In haar nieuwste stikstofadvies oordeelt de commissie-Remkes dat Lelystad Airport voorlopig niet open kan voor vakantievluchten. Te veel stikstofuitstoot. Die uitspraak was nodig. Immers, met gewone argumenten was verkeersminister Van Nieuwenhuizen niet te stoppen. En evenmin door apen die uit de mouw kwamen.

Zo maakte het niet uit dat de milieueffectrapportage fouten bleek te bevatten, toevallig allemaal in het voordeel van de ontwikkelingsplannen. Leon Adegeest, de nijvere ingenieur die de berekeningen van zijn vakgenoten nauwkeurig overdoet, concludeerde dat de effecten op natuurgebieden als de Veluwe fors waren onderschat.

Ook bleek de belofte onhoudbaar dat de luchthaven alleen overloop zou zijn voor Schiphol – om daar ruimte te maken voor zakelijke vluchten. Lelystad zou ook ruimte moeten bieden aan nieuwe prijsvechters. En dat terwijl ruimtegebruik echt het enige is dat de verdere opmars van prijsvechters afremt.

Lees meer via de link hieronder

Bekijk bericht op "Trouw"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Remkes heeft op TV uitdrukkelijk aangegeven dat de actiegroepen zijn advies naar zich toe interpreteren, en dat hij niet gezegd heeft dat Lelystad Airport niet open kan, en dat Schiphol niet kan groeien. Remkes gaf zelfs uitdrukkelijk aan dat dat wel kan, omdat de luchtvaart genoeg mogelijkheden heeft de extra stikstofuitstoot te compenseren. Remkes noemde elektrisch taxiën, andere brandstof en eventueel compensatie in andere bedrijfstakken.

Geplaatst door Gerard uit Purmerend

Overigens, los van deze onwaarheden in Trouw over wat Remkes gezegd zou hebben: het advies van Remkes om ook de hogere en buitenlandse vluchten mee te tellen bij de stikstofuitstoot, slaat ook als een boemerang terug voor de groepen op de Veluwe. Herindeling luchtruim kan daar namelijk tot minder vluchten over de Veluwe naar Schiphol leiden, waardoor Lelystad Airport qua milieueffecten op de Veluwe al gecompenseerd is, en Lelystad Airport dus juist open kan. Die vluchten naar School gaan dan voortaan over niet-stikstofgevoelige gebieden, zoals de polders van Noord-Holland en Flevoland... Bedankt, actiegroepen, inclusief de egoïstische Trouw-columnist die zich nooit over de Noord-Hollanders druk maakte, maar nu wel over een paar vluchten over zijn eigen huis...

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Voor de goede orde:

Aan "Gerard" is door web beheer van P.V.R.C. al eens verzocht geen verwarring rond de afzender van de reacties te blijven stichten.

Een ieder kan zijn mening geven, maar het uit elkaar houden van afzenders blijft een eerste vereiste voor een duidelijke gang van zaken!