Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Istanbul opent aanval op overvol Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1077 
|
 telegraaf.nl - 26-10-2018 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-58-54.jpg

Door Paul Eldering en Yteke de Jong

ISTANBUL - De gloednieuwe luchthaven van Istanbul, die maandag gaat proefdraaien, opent de aanval op Schiphol en andere volle vliegvelden in Europa. De eerste fase gaat eind dit jaar open, goed voor 90 miljoen passagiers.

Aan de Zwarte Zee wordt een gigantische hal neergezet voor de gloednieuwe monsterluchthaven Istanbul Grand Airport. Die moet rond 2025 1,3 miljoen vluchten met meer dan 200 miljoen reizigers kunnen afhandelen en vormt daarmee een regelrechte bedreiging voor Schiphol.

Dat zei topman Kadri Samsunlu van Istanbul Grand Airport (IGA) gisteren bij de presentatie van de monsterluchthaven. Die moet rond 2025 1,3 miljoen vluchten met meer dan 200 miljoen reizigers kunnen afhandelen op vijf parallelle banen en een haakse baan. Naar verwachting wordt IGA het grootste vliegveld op aarde.

Ter vergelijking: Schiphol, met evenveel banen, zal dit jaar 500.000 vluchten met circa 70 miljoen passagiers verwerken. Amsterdam Airport zit door de steeds grotere weerstand van de omgeving en de politiek praktisch aan zijn plafond.

„Ik ben in Europa voor vrije concurrentie. Laat de beste winnen. De wereldluchtvaart zal hoe dan ook gemiddeld vijf procent per jaar doorgroeien. Ook wij moeten de ruimte zoeken en fors investeren, omdat het huidige Atatürk, dat dichter bij de stad ligt, dichtslibt. Dat wordt gesloten”, stelt Samsunlu.

Door de gunstige geografische ligging ’tussen oost en west’ gaat Istanbul volgens hem vooral ook veel overstappende en doorreizende passagiers aantrekken. Turkish Airlines wil meegroeien met de nieuwe luchthaven. „Ook andere maatschappijen zijn welkom, inclusief prijsvechters. Wij hebben geen problemen met schaarse slots voor starts en landingen en protest tegen lawaai is hier niet.”

Verlaten gebied
IGA, dat maandag een nog onbekende roepnaam krijgt, is in minder dan vier jaar uit de grond gestampt in een verlaten natuurgebied aan de Zwarte Zee, een uur rijden van het drukke centrum. Het vliegveld kost ruim tien miljard euro.

De nieuwe luchthaven van Istanbul wordt uitgestrekt over 76 km2 en is volgens Samsunlu volgestopt met technologie, inclusief een tiental robots en een automatisch bagagesysteem van de Nederlandse fabrikant Vanderlande.

Ook Nederlandse deskundigen vrezen voor uitholling van Schiphol, dat zijn bestaansrecht dankt aan de overstappers. Nederland verliest momenteel al bestemmingen door het slot op Schiphol. „Als de nieuwe luchthaven in Istanbul een snelle overstap tegen een voordelige prijs biedt, zal dit Schiphol klanten kosten richting Azië. Dat kan de bestaande verbindingen ondermijnen”, zegt luchtvaarteconoom Jaap de Wit.

Gemiddeld heeft Turkish Airlines volgens luchtvaarteconoom Rogier van Lieshout van Stichting Economisch Onderzoek lagere prijzen dan Europese maatschappijen. „De Turken kunnen zo een deel van het transferverkeer van Schiphol naar zich toe trekken. Dat gaat ten koste van met name KLM, die haar netwerk bijna niet meer kan uitbreiden.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl - 26-10-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Laat Schiphol maar wat krimpen dan zijn we in ieder geval wat van die teringherrie kwijt!

Overigens wordt het hoog tijd dat de luchtvaart gedwongen wordt zijn aandeel in het terug-brengen van broeikasgasemissies te leveren! Dus we zitten mondiaal ook niet op groei te wachten.

Geplaatst door GEEN UITBREIDING SCHIPHOL uit Oegstgeest


Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

En laat dit nu geen argument worden om Schiphol te laten groeien! Laat dit het begin zijn van weloverwogen krimp. De enorme overlast van Schiphol en de onmogelijkheid om te groeien laten zien dat Schiphol als Hub midden in de Randstad niet sustainable is. Accepteer dat gegeven en ontwikkel een intelligent plan waarin Schiphol wordt omgevormd tot een moderne veel kleinere luchthaven die past bij (en in) Nederland (al dan niet in zee). Laat de balans omslaan van kwantiteit naar kwaliteit en leefbaarheid.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Nou en, waarschijnlijk heeft istanbul ook een groter treinstation, meer snelwegen, en meer bussen. Lijkt me logisch bij een miljoenenstad.

Dit is geen wedstrijd en Schiphol is een factor 3 te groot voor Nederland.

Geplaatst door anoniem1

De groei van de sector gaat aan de klm voorbij. Dat komt niet door het gebrek aan slots op Schiphol maar door de klm zelf. De groei van de sector maakt het belang van netwerken kleiner,er komen steeds meer alternatieve routes. De minder efficiente netwerken gaan daar als eerste last van krijgen. Klm leeft van de transatlantische vluchten,elke boeing die naar amerika gaat is iets van 25k winst voor de maatschappij. Met deze winst worden de andere bestemmingen gesubsidieerd,is ook noodzakelijk om dat vliegtuig naar amerika vol te krijgen. Het is een heel fragiel bedrijfsmodel,erg kwetsbaar voor ontwikkelingen in de sector en economie.

Dat Schiphol 650k in 2030 kan halen dat betwijfel ik dan ook,zo,n sterke groei over zon lange periode is er in het verleden nog niet geweest. Denk dat men blij mag zijn als men de 600k haalt. Komt vast wel een recessie met een aantal jaren nul groei tussen nu en 2030.
Dat is dan weer goed nieuws voor de omwonenden.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Denk maar niet dat de Haagsche Pluche ooit de met het net verkregen predicaat Koninklijke shithol laat barsten, nee dat zou te veel gezichtsverlies zijn.
Het gaat eerder een prestige strijd worden tussen shithol en de turken.
Dus nog meer subsidies en nog meer continentale vluchten, de strategie is al bepaald! Vakantievluchten naar de kleinere vliegvelden zodat er meer intercontinentale vluchten van en naar shithol kunnen plaatsvinden.........

Geplaatst door Annelie uit Amstelveen

Als de NL regering echt op het punt staat om Pipö de clown uit Turkije te gaan aftroeven dan verlaat ik het circus nu direct zonder te betalen.

Geplaatst door Michiel uit Oegstgeest


Geplaatst door M uit U

Nou nou, 1,3 miljoen vluchten in een verlaten natuurgebied. Dat is dus nu geen natuurgebied meer maar een zee van asfalt en herrie.

Nee, onze planeet wordt hier niet beter van.