Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Istanbul nu echt groter dan Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1387 
|
 zakenreis.nl 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0717.jpg

Istanbul Atatürk Airport is in 2014 Schiphol gepasseerd op de ranglijst van Europese luchthavens en staat nu op nummer drie. Dit blijkt uit de cijfers die Airports Council International (ACI) Europe donderdag bekend heeft gemaakt. De top drie is onveranderd: Heathrow, Charles de Gaulle, Frankfurt.

Het leek er al jaren op dat Istanbul op de ranglijst Schiphol zou passeren en dat is in 2014 gebeurd. Van Istanbul maakten 56,7 miljoen passagiers gebruik, 10,6 procent meer dan in 2013. Schiphol, nu verwezen naar plek vijf, had vorig jaar een groei van 4,6 procent en kwam uit op 54,9 miljoen passagiers.

De gemiddelde passagiersgroei per luchthaven in Europa lag op 5,4 procent. Istanbul had bijna het dubbele daarvan: 10,6 procent, terwijl de top drie daar ruim onder zat. Heathrow groeide met 1,4 procent (naar 73,4 miljoen pax), Parijs Charles de Gaulle met 2,8 procent (63,8 miljoen) en Frankfurt met 2,6 procent (59,5 miljoen).

De tweede luchthaven van Istanbul, Sabiha Gökçen International Airport, groeide in 2014 nog veel forser dan ‘Atatürk’, met 25,4 procent naar 23 miljoen passagiers.

Andere uitschieters naar boven in 2014 waren Belgrado (+ 30,9 procent), Keflavik/ Reykjavik (+ 20,5 procent) Athene (+ 21 procent), Brussel (+ 14,7 procent) en Lissabon (+ 13,3 procent). Aan de minkant zaten onder meer Warschau (-0,9 procent), Kiev (- 13,1 procent) en Charleroi (- 5,2 procent).

Olivier Jankovec, de directeur-generaal van ACI Europe zei donderdag in een verklaring dat 2014 “gemiddeld een goed jaar” was voor de luchtvaart. Hij wees erop dat het verschil tussen de luchthavens van de Europese Unie en de airports in Europese landen die niet bij de EU horen aanzienlijk kleiner is geworden. De EU-airports groeiden in 2014 met gemiddeld 4,9 procent. De niet-EU-airports verwerkten 7,3 procent meer passagiers.

In de jaren voorafgaand aan 2014 was de groei van de niet-EU-airports steeds het dubbele of meer van de EU-luchthavens.

En dit is nog maar het begin:
lees hier meer....
En
Lees ook hier meer....

Bekijk bericht op "zakenreis.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Erwin von der Meer uit Castricum

De EU-airports groeiden in 2014 met gemiddeld 4,9 procent
Schiphol, nu verwezen naar plek vijf, had vorig jaar een groei van 4,6 procent
Tja.... maar bewoners worden wel geacht om alles op te offeren voor Schiphol, de staat in de staat
Neelie Kroes verkondigde jaren geleden dat Nederland de verlader van Europa is. Ja dat was toen het geval, maar deze bedrijfsactiviteit is relatief eenvoudig. Een vrachtwagen, een chauffeur en rijden maar. Geen kennis industrie maar gewoon hardweken met een vrachtwagen. En zie daar.
De goedkope landen zoals Polen en Roemenië namen dit gemakkelijk over i.v.m. een lagere kostprijs.
En wat gebeurt er met onze nationale trots Schiphol en KLM? U kunt het raden. Geen echte kennis industrie meer maar wel zeer kostengevoelig.
En wie gaat dit overnemen? U raadt het al Dubai, Istanbul en qua vliegtuigmaatschappij Easy Yet, Virgin, Corendon enz.
Maar wij waren toch gidsland of is dat niet meer zo?