Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Istanbul Airport zet nieuwe stap naar 200 miljoen passagiers per jaar

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 723 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 13-06-2020 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-51-27.jpg

ISTANBUL - Istanbul Airport opent zondag de derde onafhankelijke startbaan, zo heeft de Turkse minister van Transport bekendgemaakt. Daardoor is de luchthaven weer een stapje dichterbij het doel om eind dit decennium een capaciteit van 200 miljoen passagiers te bieden.

Met de opening wordt Istanbul Airport de tweede luchthaven van Europa die drie banen simultaan in gebruik kan hebben, na Schiphol. Er kunnen straks dagelijks 2.800 vluchten landen en opstijgen op het Turkse vliegveld, dat nog net in Europa ligt. In totaal zijn er vijf start- en landingsbanen.

Istanbul Airport ging in 2018 open, maar blijft de komende jaren verder bouwen zodat de capaciteit van 90 naar 200 miljoen passagiers per jaar gaat. Daarmee heeft de luchthaven de potentie om veruit de grootste ter wereld te worden. Nu is dat nog Atlanta, met jaarlijks ruim 100 miljoen passagiers.

De Turkse regering heeft wel die ambitie. Daarbij heeft Istanbul enkele belangrijke troefkaarten. Naast voldoende capaciteit, heeft de luchthaven een goede geografische ligging tussen Europa, Afrika en Azië, is de arbeid er relatief goedkoop en zijn er geen hoge vliegtaksen en dure milieu-eisen.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 13-06-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Een mega hub op de meest gunstige positie op aarde. Ik ben geen voorstander van dit soort dingen, maar het volume effect op Schiphol zal onmiskenbaar zijn.
Een reden temeer voor de KLM en Schiphol om voor kwaliteit te gaan en niet voor de bulk.

Geplaatst door M. uit Heemskerk

Zal dit dan ook eindelijk het einde betekenen om te stoppen met geldstromen richting mijn rustverstoring?
De routes van Amerika-Instanbul zullen vast niet niet over Nederland gaan toch?

Behalve geluidwinst is dit ook CO2 en NOx winst, en hoeven we ook niet bang meet te zijn voor die gesubsidieerde banen, want die zijn er dan niet meer. Onze export zal gewoon door gaan hoor, dat transport vind vast zijn route, ook met 200.000 vluchten.