Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Is vliegen in coronatijd wel écht veilig? Dat moet filter-onderzoek in Marknesse uitwijzen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1509 
|
 destentor.nl 
passagiers.jpg
Overvol vliegtuig

Door Jasper van Loo

Wat zijn precies de gevaren van hutjemutje in het vliegtuig zitten in coronatijd? Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) in Marknesse speelt een cruciale rol bij het beantwoorden van deze vraag. In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoekt het NLR de HEPA-filters, die onderdeel zijn van het ventilatiesysteem in een vliegtuig.

NLR heeft al een inventarisatie gemaakt van het aantal High Efficiency Particulate Air-filters (HEPA) in Nederland. ,,Het blijkt hiermee behoorlijk goed gesteld te zijn. 99,1 procent van de vliegtuigen die op Nederlands grondgebied aankwamen en vertrokken, hadden zo’n filter”, zegt NLR-woordvoerder Kees de Waal. ,,Vervolgvraag van de minister is of dit nu heel veel helpt. De stap van inventarisatie is gedaan, maar het is uiteindelijk de vraag hoe veilig het is en hoe groot de risico’s zijn om te vliegen.”

Geen eerder onderzoek
Tot op heden is nog niet wetenschappelijk onderzocht of het nieuwe coronavirus het aflegt tegen de ventilatiesystemen. HEPA-filters worden gebruikt in operatiekamers van ziekenhuizen, maar ook in vliegtuigen om kleine deeltjes uit de lucht te filteren. Volgens KLM is het risico van besmetting aan boord van vliegtuigen laag door zo’n filter.

RIVM heeft gezegd dat het risico op dit moment klein en acceptabel is. Het is aan ons om dat te staven of het daadwerke­lijk veilig is

Kees de Waal, woordvoerder NLR
Deze HEPA-filters zorgen volgens de luchtvaartmaatschappij voor schone cabinelucht doordat de uitgeademde druppeltjes omlaag worden gedrukt en de lucht iedere drie minuten wordt ververst. KLM denkt dat 99,99 procent van de virussen en bacteriën worden gevangen. In vliegtuigen zijn tevens mondkapjes verplicht om verspreiding van het coronavirus te voorkomen.

Van boven naar onder
,,De luchtcirculatie blijkt volgens KLM vooral van boven naar onder te gaan in een vliegtuig en niet van achter naar voren. Dat zou volgens hen daarom veilig zijn, maar als NLR gaan we niet speculeren hoe veilig het vliegen op dit moment is. RIVM heeft gezegd dat het risico om te vliegen op dit moment klein en acceptabel is. Het is aan ons om dat te staven en te kijken of het daadwerkelijk veilig is”, zegt De Waal. ,,Het is net als een airco in een auto: als het niet werkt of het is kapot, heeft het geen zin. We doen onderzoek of het allemaal wel goed werkt.”

NLR, het centrale instituut voor luchtvaartonderzoek, praat nog met minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) over de exacte onderzoeksvraag en hoe het onderzoek er precies uit komt te zien. ,,Daar moet binnenkort duidelijkheid over zijn”, zegt De Waal. ,,Voor het einde van het zomerreces hopen we met de eerste resultaten te komen en voor kerst moet het onderzoeksrapport klaar zijn.”

Toevoeging redactie vlieghinder.nl. Er is al eerder onderzoek gedaan. Lees hier.

Bekijk bericht op "destentor.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Nee natuurlijk niet! Dat is de afgelopen tijd wel weer bewezen door dat eigenwijze op geld beluste shithol!
Wat stond er gisteren met dikke koppen in de media?
Juist!
Nu durft dat mannetje wat zich voorzitter van de reisbranche met zijn vingertje de jongeren te beschuldigen! Die zijn het!
Ga vooral vliegen, sloop moedertje Aarde maar en loop je dat virus op in dat vliegtuig-tuig betaal dan zelf je ziektekosten!

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Is al veel onderzoek gedaan hierna. Nu gaan ze op verkeerde manier de filters onderzoeken,kijkende naar het filter zelf en niet naar de praktijk. Vliegen is ook meer dan in een vliegtuig zitten,je bent voor en na de reis ook een uur op de luchthaven en alle winkeltjes. Zo veel factoren die invloed hebben op de veiligheid en verspreiding en nu pikt men een enkele factor er uit om te beoordelen of het allemaal veilig is.

Kijk naar gevolgen in de praktijk. Lijk naar besmettingen bij mensen werkzaam in de sector,is dit hoger dan gemiddeld in nederland? Kijk naar besmettingen bij passagiers,is dit hoger dan gemiddeld in nederland? Die cijfers die zijn er waarschijnlijk wel maar horen er niks over.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Het feit dat er nu al weer besmette mensen via Schiphol binnenkomen, ondanks mondkapjes en afstand houden, zegt mij genoeg. Ook de eerste coronagolf kwam zo binnen. Inderdaad kunnen de besmettingen in de hele transportketen worden opgedaan.

En opletten, wie betaalt het onderzoek bij NLR? Als I%W dit doet moet u niet verbaasd zijn als onwelkome zaken (bv. vliegen is niet zo veilig als men zegt) uit de conclusies worden weggefilterd, ook al is dit niet te checken!

Ook het RIVM wordt door de opdrachtgevers gestuurd in uitkomsten.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

Het kabinet moet meer doen om vliegreizen naar risicogebieden te ontmoedigen. Een voorstel van de Partij voor de Dieren dat oproept veel actiever op te treden tegen onnodige pretvluchten kreeg gisteren brede steun van de Tweede Kamer tijdens het coronadebat.

Luchtvaart heeft een belangrijke rol gespeeld in de wereldwijde verspreiding van het coronavirus. Toch zien we veelvuldig reclames voorbijkomen van vliegtuigmaatschappijen die volop onnodige vliegreisjes tegen zeer lage prijzen promoten. “Duizenden mensen komen nu terug uit risicogebieden. Het kabinet moet echt meer doen om dit een halt toe te roepen willen we niet in een lockdown terechtkomen. Dat zou allesbehalve intelligent zijn”, licht PvdD-Kamerlid Lammert van Raan de motie toe.
Zijn collega Eva van Esch, die het woord voerde tijdens het coronadebat, uitte stevige kritiek op de uitzonderingspositie die de luchtvaart heeft ten opzichte van andere sectoren. “Anderhalve meter heeft nooit bestaan in vliegtuigen. Veel te lang werden reizigers uit risicogebieden niet getest en werd er niet gecontroleerd of ze wel in quarantaine gingen. Nu komt er dan eindelijk een teststraat op Schiphol en andere luchthavens. Waarom is dat niet veel eerder gedaan?”, vroeg het PvdD-Kamerlid aan minister-president Rutte en VWS-minister De Jonge.

Slachthuizen
Ook de uitzonderingspositie van slachthuizen werd aan de kaak gesteld door Van Esch. “Horeca, musea en pretparken moeten 14 dagen sluiten bij besmettingen. Slachthuizen hoeven dat niet. Ondanks het feit dat we in het nieuwshebben gezien dat er gesjoemeld werd met gezondheidsverklaringen en preventiemaatregelen. Wat rechtvaardigt dan nog deze uitzonderingspositie?”, aldus Van Esch.

‘Waar is de regie?’
Kritiek had Van Esch ook op het gebrek aan regie vanuit de overheid bij het opschalen van het bron- en contactonderzoek. “In paniek grijpt het kabinet nu naar een zwaar controlemiddel: de verplichte quarantaine. Een bliksemafleider om het falen van het opschalingsplan voor de GGD’s te maskeren. Dit zagen we ook met de corona-app en de COVID-wet: de basis is niet op orde en dan ineens komen er verregaande maatregelen zonder goed te onderbouwen waarom die nodig zijn. We zagen het al bij de klimaatcrisis en de stikstofcrisis en nu ook bij coronacrisis: regeren is zelfs in tijden van nood niet vooruitzien maar vooruitschuiven. Waar is de regie van dit kabinet?”