Is vliegen in coronatijd wel écht veilig? Dat moet filter-onderzoek in Marknesse uitwijzen
Door Jasper van Loo
Wat zijn precies de gevaren van hutjemutje in het vliegtuig zitten in coronatijd? Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) in Marknesse speelt een cruciale rol bij het beantwoorden van deze vraag. In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoekt het NLR de HEPA-filters, die onderdeel zijn van het ventilatiesysteem in een vliegtuig.
NLR heeft al een inventarisatie gemaakt van het aantal High Efficiency Particulate Air-filters (HEPA) in Nederland. ,,Het blijkt hiermee behoorlijk goed gesteld te zijn. 99,1 procent van de vliegtuigen die op Nederlands grondgebied aankwamen en vertrokken, hadden zo’n filter”, zegt NLR-woordvoerder Kees de Waal. ,,Vervolgvraag van de minister is of dit nu heel veel helpt. De stap van inventarisatie is gedaan, maar het is uiteindelijk de vraag hoe veilig het is en hoe groot de risico’s zijn om te vliegen.”
Geen eerder onderzoek
Tot op heden is nog niet wetenschappelijk onderzocht of het nieuwe coronavirus het aflegt tegen de ventilatiesystemen. HEPA-filters worden gebruikt in operatiekamers van ziekenhuizen, maar ook in vliegtuigen om kleine deeltjes uit de lucht te filteren. Volgens KLM is het risico van besmetting aan boord van vliegtuigen laag door zo’n filter.
RIVM heeft gezegd dat het risico op dit moment klein en acceptabel is. Het is aan ons om dat te staven of het daadwerkelijk veilig is
Kees de Waal, woordvoerder NLR
Deze HEPA-filters zorgen volgens de luchtvaartmaatschappij voor schone cabinelucht doordat de uitgeademde druppeltjes omlaag worden gedrukt en de lucht iedere drie minuten wordt ververst. KLM denkt dat 99,99 procent van de virussen en bacteriën worden gevangen. In vliegtuigen zijn tevens mondkapjes verplicht om verspreiding van het coronavirus te voorkomen.
Van boven naar onder
,,De luchtcirculatie blijkt volgens KLM vooral van boven naar onder te gaan in een vliegtuig en niet van achter naar voren. Dat zou volgens hen daarom veilig zijn, maar als NLR gaan we niet speculeren hoe veilig het vliegen op dit moment is. RIVM heeft gezegd dat het risico om te vliegen op dit moment klein en acceptabel is. Het is aan ons om dat te staven en te kijken of het daadwerkelijk veilig is”, zegt De Waal. ,,Het is net als een airco in een auto: als het niet werkt of het is kapot, heeft het geen zin. We doen onderzoek of het allemaal wel goed werkt.”
NLR, het centrale instituut voor luchtvaartonderzoek, praat nog met minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) over de exacte onderzoeksvraag en hoe het onderzoek er precies uit komt te zien. ,,Daar moet binnenkort duidelijkheid over zijn”, zegt De Waal. ,,Voor het einde van het zomerreces hopen we met de eerste resultaten te komen en voor kerst moet het onderzoeksrapport klaar zijn.”
Toevoeging redactie vlieghinder.nl. Er is al eerder onderzoek gedaan. Lees hier.
Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee
Wat stond er gisteren met dikke koppen in de media?
Juist!
Nu durft dat mannetje wat zich voorzitter van de reisbranche met zijn vingertje de jongeren te beschuldigen! Die zijn het!
Ga vooral vliegen, sloop moedertje Aarde maar en loop je dat virus op in dat vliegtuig-tuig betaal dan zelf je ziektekosten!