Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Is het vliegtuig straks overbodig door de komst van de hyperloop op Schiphol?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 811 
|
 duurzaambedrijfsleven.nl - 12-06-2020 
hv_natuur_9992.jpeg

Door Marc Seijlhouwer

Hyperloopbedrijf Hardt, dat een transportsysteem wil bouwen met een vacuümbuis en aerodynamische karretjes, denkt dat miljoenen passagiers straks niet meer met het vliegtuig hoeven als Europa een goed hyperloop-systeem krijgt. De eerste haalbaarheidsstudie, gemaakt in samenwerking met Schiphol, maakt duidelijk wat de potentie van het futuristische transportmiddel is.

Op afstanden van 500 tot 1.750 kilometer kunnen volgens het rapport 12,5 miljoen mensen straks beter de hyperloop gebruiken dan het vliegtuig. “De wachttijden die inherent zijn aan vliegen, zoals boarden en taxiën, vallen weg bij de hyperloop. Daardoor zijn we op veel trajecten even snel of sneller”, vertelt Stefan Marges van Hardt, projectleider bij het Schipholproject. Daarmee zou de hyperloop over een paar decennia een oplossing kunnen bieden voor een belangrijk deel van de vervuiling door luchtvaart.

Download hier het rapport.

Groei van Schiphol
Het rapport onderzocht hoe de vraag naar reizen naar Schiphol de komende jaren toe zal nemen. De verwachting is dat Schiphol niet lang meer onbeperkt kan groeien en dat de overheid grenzen zal stellen. Om toch de groeiende reizigersaantallen aan te kunnen, kan de hyperloop uitkomst bieden als duurzaam alternatief.

Marges: “Het kost minder stroom om een hyperloop te opereren dan een trein. En het is nog goedkoper om aan te leggen ook, in vergelijking met een hogesnelheidslijn. Dat komt vooral omdat je voor de hyperloop-buis maar af en toe een fundament voor steunpilaren hoeft aan te leggen, terwijl treinrails overal fundatie nodig hebben.”

Lees ook hier: NS investeert in de ontwikkeling van de hyperloop

Uiteindelijk moet er een heel netwerk van hyperloop-lijnen komen, van Parijs tot Berlijn, op de populairste vliegtrajecten. Schiphol zou dan een hub krijgen die aansluit op de vertrekhallen, zodat het eenvoudig wordt om over te stappen van hyperloop naar vliegtuig of trein. “De hyperloop wordt dan één van de mogelijkheden om te reizen bij Schiphol.”

700 kilometer per uur
De hyperloop is een idee voor modern transport. In een buis met heel lage druk worden karretjes (‘pods’ waar enkele tientallen mensen in passen) voortgestuwd met een magneetsysteem. Door de lage druk is er geen wrijving en kost het dus weinig energie om de pods heel snel te laten gaan; tot 700 kilometer per uur. In theorie werkt dit idee, maar het is voorlopig nog onbewezen of zulke hoge snelheden bereikt kunnen worden. Ook is de veiligheid van het systeem nog niet genoeg onderzocht.

Zie hier de animatie van het Hyperloop netwerk.

Die veiligheid zal het eerste zijn dat Hardt de komende jaren laat onderzoeken. Er komt een hyperloop-testcentrum in Groningen, waar het mogelijk is om het systeem op hoge snelheid te testen. “Dan willen we het systeem laten standaardiseren en certificeren. De autoriteiten moeten bepalen of de hyperloop veilig gebruikt kan worden voor passagiers en vracht, enzovoort. Als dat traject klaar is, kunnen we concreter na gaan denken over de hub bij Schiphol.”

Die zou er dan zijn over een paar decennia, rond 2040 of 2050. Voorlopig is het eerste onderzoek, dat nu klaar is, vooral reden voor Schiphol en Hardt om door te gaan met onderzoek naar de mogelijkheden van de hyperloop.

Lees ook hier: Delfts hyperloopproject krijgt miljoeneninvestering

Bekijk bericht op "duurzaambedrijfsleven.nl - 12-06-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Eindelijk eens iets anders dan die irritante en asociale luchtvaart.

Geplaatst door Henk Meijer uit Elburg /// woonde 4 jaar onder aanvliegroute A'

Het gaat met projecten zoals de hyperloop niet alleen om de technische haalbaarheid.
Ook om de effecten van de hoge snelheden op het welbevinden van de mensen voor wie de rust voorgoed voorbij is.
En over de effecten op het leven van alle dag als daar met grote regelmaat grote groepen mensen in en uit reizen.
Misschien is het het beste om de rust te respecteren. Dat zou al een hele verbetering zijn

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Sinds wanneer is over 20 tot 30 jaar (40 jaar?) straks?

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Dit model gaat uit van sterke groei van overstapverkeer (hyper - vliegtuig) op Schiphol.

Dat is het verouderde mainport-denken waar we nu echt van af moeten. Prima die hyper, maar niet naar Schiphol. Over 20 tot 30 jaar kan het ICA netwerk met vnl thuismarktpassagiers volstaan.

Trouwens met 700 km een bocht maken is niet zo gezond. Dus moeten die buizen kaarsrecht zijn of de snelheid flink omlaag.