Is de tijd van de prijsvechters op Eindhoven Airport voorbij? Het zou zo maar kunnen
Door Hans Vermeeren
EINDHOVEN - ‘Verkenner’ Pieter van Geel brengt donderdagmiddag zijn advies uit over de toekomst van Eindhoven Airport. Wordt dat een toekomst met alleen maar kwalitatieve groei? Het zou zo maar kunnen.
Is de tijd van de prijsvechters op Eindhoven Airport voorbij? Komt er een einde aan het tijdperk dat Eindhoven Airport vooral een luchthaven voor vakantievluchten is? Breekt nu de periode aan dat het vliegveld ook serieuze zakelijke bestemmingen krijgt, en daarmee wordt overgoten met een fikse dosis Brainport-saus?
Het zo maar eens kunnen. Want als de voortekenen niet bedriegen, dan mag Eindhoven Airport de komende jaren niet verder groeien. Tenminste niet qua aantal vliegbewegingen, nu vastgesteld op 43.000 op jaar. Wel mag er sprake zijn van kwalitatieve groei.
Milieuvriendelijk
Dat kan door zakelijk gezien interessante bestemmingen aan het bestaande aanbod op Eindhoven Airport toe te voegen, ten koste van alle vakantiebestemmingen die het huidige aanbod kenmerken. En door milieuvriendelijke vliegtuigen in te zetten, vliegtuigen die minder fijnstof en CO² uitstoten en die minder herrie maken, zodat de overlast voor de omwonenden van de luchthaven in ieder geval niet toeneemt.
Volgens bronnen in en rondom het Eindhovense gemeentebestuur is dat in grote lijnen de kern van het advies dat ‘verkenner’ Pieter van Geel donderdag uitbrengt over de toekomst van de tweede luchthaven van Nederland. 's Ochtends brengt de Helmonder verslag uit bij luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen, 's middags brieft hij de media en direct betrokkenen en 's avonds tenslotte zijn alle belangstellenden aan de beurt.
Dat gebeurt op de plek waar de voormalige staatssecretaris voor het CDA in oktober vorig jaar ook de aftrap gaf voor wat de Proefcasus Eindhoven Airport genoemd wordt, in het Evoluon. De opdracht aan Van Geel kwam van de VVD-minister, die hem vroeg met een advies over de toekomst van het Eindhovense vliegveld te komen. Een breed gedragen advies, als het even kon, met steun van zowel gemeentebestuurders en politici als de luchthaven zelf en de omwonenden.
Een flinke klus, maar wel een dringend noodzakelijke. Eind volgend jaar loopt het huidige luchtvaartbesluit af, waarin is vastgelegd hoeveel vliegtuigen er per jaar mogen opstijgen en landen op het Eindhovens vliegveld. Dat aantal is de afgelopen jaren flink gestegen, en voor 2020 is vastgesteld op 43.000.
Geen draagvlak voor groei
Draagvlak voor verdere groei is er echter niet tot nauwelijks. In ieder geval niet bij de omwonenden, die in toenemende mate last hebben van geluidshinder. En ook niet bij een groot deel van de politiek, die in toenemende mate in het geweer komt tegen de milieuschade die de luchthaven veroorzaakt.
Dat Van Geel donderdag met een advies komt dat een trendbreuk betekent met de ongebreidelde groei van de afgelopen jaren, is dan ook allerminst verrassend. Milieuvoorvechters hebben in de huidige luchtvaartdiscussie de wind mee. Dat ook politici als de Eindhovense mobiliteitswethouder Monique List van de VVD, de Brabantse gedeputeerde Christophe van der Maat (eveneens VVD) en ook Eindhoven Airport-directeur Joost Meijs eveneens vinden dat het tijd is voor een andere koers maakt die nieuwe koers ook aannemelijker
Toch is het daarmee geen gelopen race. De betrokken gemeenteraden zullen er nog hun zegje over moeten doen. Wil Eindhoven Airport andere bestemmingen kunnen gaan aanbieden, dan zal het de medewerking moeten krijgen van de Nederlandse en Europese instanties die gaan over de verdeling van die zogenoemde slots. En nog veel belangrijker: minister Van Nieuwenhuizen zou het advies natuurlijk ook naast zich neer kunnen leggen. Zij heeft met veel grote belangen te maken dan alleen die van Brainport Eindhoven.
Geplaatst door Bob uit Uitgeest