Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Is de oproep aan KLM om de Boeing 747 uit de vloot te halen haalbaar?

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 651 
|
 NH nieuws 
tb_vliegtuig_20100620_KLM-PH-BFH.jpg

Natuur en Milieufederatie Noord-Holland wil dat KLM per direct stopt met vliegen met de meest vervuilende vliegtuigen uit haar vloot: de Boeing 747-400. Aanleiding zijn de eerste resultaten van een groot RIVM-onderzoek naar ultrafijnstof. Daaruit bleek dat vooral kinderen rondom Schiphol last hebben van de vervuilende deeltjes. Maar is de oproep van de Milieufederatie haalbaar?

KLM heeft momenteel nog tien Boeing 747-400's voor passagiers en haar cargomaatschappij Martinair heeft er vier. Van de tien passagiersvarianten is bekend dat ze uitgefaseerd worden. De laatste 747-vlucht van KLM staat gepland in 2021. In dat jaar heeft KLM precies 50 jaar met Boeing 747's gevlogen. De huidige 747-vloot is gemiddeld 22 jaar.

Van de gehele KLM-vloot is de Boeing 747 zonder twijfel de meest vervuilende. Het toestel heeft vier motoren en verbruikt veel meer brandstof en stoot meer uit dan de vliegtuigen waardoor het vervangen wordt. De vliegtuigen die er voor in de plaats zijn gekomen zijn de Boeing 787-9 en, waarschijnlijk vanaf komende week, de Boeing 787-10 Dreamliners. Andere grote vervuilers, zoals de drie-motorige MD-11 en Fokker 70, zijn al afgedankt door KLM.

Maar voor Sijas Akkerman van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland gaat die uitfasering niet snel genoeg. Hij ziet de Boeing 747-400 van KLM als grote boosdoender van gezondheidsklachten van omwonenden rondom Schiphol:

Grootste herrieschoppers al niet meer welkom


Op Schiphol zijn de lawaaiigste vliegtuigen al niet meer welkom vanaf 2020, maar daar valt de Boeing 747 niet onder. Vliegtuigen die onder de zogenaamde 'Hoofdstuk 3'-categorie vallen, zijn bijvoorbeeld de Airbus A300. Voor zover bekend is pakketbezorger DHL nog de enige maatschappij die weleens met zo'n Airbus A300 op Schiphol landt. IranAir vloog tot voor kort ook met A300's naar Schiphol, maar die toestellen sturen ze niet meer naar Amsterdam:

KLM blijft ook na 2021 met de Boeing 747 vliegen, maar dan alleen nog met de toestellen van de Martinair-vrachtvloot. Drie van die 747's zijn ook niet zo oud als de gemiddelde passagiersvariant, namelijk rond de 16 jaar. De oudste vracht-747 hikt ook al tegen de 30 jaar oud aan. Ook zullen andere vrachtmaatschappijen de Boeing 747-400 op Schiphol blijven inzetten.

Reactie KLM


Een woordvoerder van KLM laat NH Nieuws via een statement weten geen gehoor te gaan geven aan de oproep. De verklaring luidt: "KLM vervangt de Boeing 747-vliegtuigen door efficiëntere en duurzamere Boeing 787-9's (13) en Boeing 787-10’s (15 in 2022). Uitfasering van een vliegtuig kost echter tijd en geld. Zo zit er lange tijd tussen een order aan de vliegtuigfabrikant en de datum van levering. De nieuwe toestellen zijn efficiënter in brandstofgebruik en stoten dus minder CO2 uit."

"KLM wil vooroplopen in verdere verduurzaming. Daarom heeft KLM onlangs onder andere een project gelanceerd voor de eerste Europese fabriek voor duurzame kerosine en werken we samen met de TU Delft aan de Flying V, een efficiënter en duurzamer vliegtuig."

Bekijk bericht op "NH nieuws"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

Boven ons in Uitgeest regelmatig 's avonds te horen stijgend op 800 m hoogte sinds de invoering van NADP2. Een regelrechte dreunende teringherrie. Schandalig, dat dit mag doorgaan. Dit heet 'duurzame ontwikkeling' van de luchtvaart 'in balans met de omgeving'.

'Responsible flying' is NOT flying at all!!

Geplaatst door Michel

Ja graag, gisteren al..........toch? Allemaal......? Ja graag....

Geplaatst door Gerard

Als de maatschappijen en Schiphol het niet vrijwillig doen, dan gewoon een wettelijk verbod op de 747, 777 en A380. Herriebakken die ook zwaar vervuilen. Ze voegen niets wezenlijks toe aan het Schiphol-netwerk. Zelfs de vrachtvluchten niet; die vervoeren vooral goedkope Chinese rommel, zoals China Airlines Cargo. En Martinair Cargo staat ook al een tijdje te koop; daarom investeert AirFrance/KLM er niet meer in. Moeten de omwonenden met die AirFrance/KLM-strategie opgezadeld worden?

Geplaatst door Peter

Volgens mij lezen we geregeld dat de maatschappijen massaal inzetten op grotere vliegtuigen en dus meer herrie en verbruik.
Straks mogen wij burgers geen schone benzineauto meer kopen, al rijd ik zelf max 10.000 per jaar en gaat de gasprijs voor verwarming fors verder omhoog. Maar 4 miljard liter kerosine per jaar subsidiëren op Schiphol mag lekker doorgroeien.

Geplaatst door M.

Mijn huis staat vandaag weer te trillen van het het gedreun van vliegtuigen. Ik word er super gestrest door, terwijl ik al mijn hele leven hier woon. Dit is echt belachelijk. Als ze geen respect voor ons leven hebben hoe kunnen dan wel respect hebben voor hun leven?
Ik kijk erg uit naar de drone acties die eraan komen, binnen kort hopelijk al in Engeland zo is te lezen op https://schipholwatch.nl/2019/06/28/drone-protest-heathrow-weer-op-de-agenda

Platleggen die zooi.

Geplaatst door sara

@M ' dan moet je maar verhuizen of er aan wennen ;). Hier was het een tijdje rustig ( een week). toen van do -vrij hele nacht. Mooi om te merken wat de impact is. Moe slecht geconcentreerd, negatief, piekeren. Ik kan dan niks aan of zo. Voelde me heel naar en somber. Kon niet naar een promotie feest van een vriendin. Ik blijf steeds denken dat er iets met mij mis is. Maar goede nacht rust en geen vliegshit, prima humeur gewoon aan het werk in de tuin of achter de PC. De tussentijdse resultaten van het RIVM verbazen me. Ik had namelijk niet verwacht dat ze een effect zouden zien in gezonde vrijwilligers. Het wordt in het nieuws minder gemaakt alsof het maar een heel klein effect is. Een klein direct effect in gezonde 20-gers op de hartfunctie????? Dat is heel heftig mensen! Oja door de warmte waren er hier voor in de ringvaart meer dan 600 vissen dood gegaan van zuurstof tekort. Dat was vrijdag morgen. En iedereen blijft maar vrolijk in de K*T dingen stappen. Een soort massa zelfbevrediging? Waarom zijn we niet als gekken bezig met goed zorgen voor de aarde en geven we ons leven niet voor de kinderen en dieren om ons heen? Ik snap het niet.

Geplaatst door M.

@Sara, ik begrijp het ook niet meer ik ik heb dezelfde ervaring met rust te kort, ik ben meer dan een jaar eruit geweest door slaap te kort en resultaat een burn out, maar het was niet door de werkdruk. Nu een half jaar weet full time aan het werk, weet ik dat het echt aan die verdomde vliegtuigen ligt, ze zorgen voor zoveel rust verstoring, zelfs zonder dat je het doorhebt. Met andere ramen in de slaapkamer is het net te doen om goede nachten te kunnen maken. Ben benieuwd hoeveel mensen mij zullen volgen.
Voor mij is de burgerluchtvaart een terroristische organisatie geworden die de wetten naar hun hand zet. Neem de stilte gebieden bijvoorbeeld die voor iedereen gelden behalve voor (vliegvakantie) vluchten, hufters zijn het.

Geplaatst door Wobbe

@sara en M
Ik herken de klachten. Het is misschien verstandig om af en toe je bloeddruk te (laten) meten. Die was bij mij veel te hoog opgelopen. Daar merk je aanvankelijk weinig van. Je kan dat echter niet te vroeg vaststellen: door hoge bloeddruk loop je risico op hart- en vaatziekten, hartinfarct en een beroerte.

Geplaatst door Wobbe

niet te vroeg=niet vroeg genoeg