Is de groei van Schiphol het allemaal waard?
Voor de zoveelste keer houdt Schiphol zich niet aan de afspraken (Zie VK. 'ten eerste', 10 januari).
Het afgesproken maximum zou bereikt worden in 2020 onder voorwaarde van een set hinderbeperkende maatregelen. Als dit maximum nu al wordt bereikt, wordt er dus meer hinder veroorzaakt dan afgesproken. De politiek lijkt het opnieuw voor kennisgeving aan te nemen.
Wanneer gaat de politiek eindelijk inzien dat Schiphol ook gewoon een bedrijf is met een winstoogmerk. Een bedrijf dat enerzijds belangrijk is voor de Nederlandse economie, maar ook een bedrijf dat extreem veel hinder (milieu, geluid, risico) veroorzaakt, een negatieve stempel drukt op zijn gehele omgeving en het bereiken van de CO2 doelstellingen dreigt te ondermijnen.
Het is heel simpel, ‘Groei van Schiphol is groei van hinder’ – het aantal ernstig gehinderden neemt toe en niet af.
De Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur heeft in 2016 een rapport uitgebracht met de volgende conclusies: 1. Schiphol is belangrijk voor de Nederlandse economie, maar het is zeer de vraag of de groei van Schiphol dat ook is. 2. Iedere in de groei van Schiphol geïnvesteerde euro heeft een mager rendement. 3. Verdere groei van Schiphol kan omslaan in een negatieve impact op het vestigingsklimaat (voor medewerkers).
Heeft één politicus ooit de vraag gesteld: ‘Schiphol is belangrijk, maar wat is de economische bijdrage (baten én kosten) van de groei van Schiphol?’ En draagt de groei in vluchtbewegingen alleen bij aan de mainportfunctie of vooral aan het verdienmodel van Schiphol’? Volgens insiders draagt het grootste deel van de groei van de afgelopen jaren niet bij aan de mainportfunctie.
Ik verwacht van politici dat zij verder kijken dan de belangen van de onderneming Schiphol, en ik daag de politiek uit om te komen met een gebalanceerde maatschappelijke kosten-/batenanalyse van de groei. Een schot voor de boeg: misschien is een mainport met 350.000 - 400.000 vluchten per jaar wel de meest gebalanceerde en de meest wenselijke situatie voor de gehele BV Nederland.
Ik ben niet tegen Schiphol. Schiphol is een factor in de economie en is belangrijk voor het vestigingsklimaat. Maar er zitten schaduwzijden aan, en geen politicus die zich de vraag stelt: is dit het allemaal wel waard?
Deze tekst werd als ingezonden stuk geplaatst in de Volkskrant van 14 januari 2017. Geplaatst op onze site met toestemming van de auteur.
Geplaatst door Jos